lezen van tabs?
lezen van tabs?
Hoi allemaal,
Ben echt een beginner maar vraag me af hoe ik de tabs moet lezen.
Kan iemand mij misschien uitleg hier over geven
E----4--4 op welke fret moet ik nu starten? en wat betekenen d streepjes? klinkt misschien heel dom maar ik weet het echt niet
alvast bedankt,
Ronald.
Ben echt een beginner maar vraag me af hoe ik de tabs moet lezen.
Kan iemand mij misschien uitleg hier over geven
E----4--4 op welke fret moet ik nu starten? en wat betekenen d streepjes? klinkt misschien heel dom maar ik weet het echt niet
alvast bedankt,
Ronald.
- Soulbender
- Berichten: 6128
- Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
De onderste regel in zo'n tab is altijd de snaar die het dichtst bij je neus zit als je de bas in je handen hebt. Als je je bas met de goede kant naar boven hebt is dat dus ook de dikste van de vier. Die snaar krijgt een letter, en wel de E van Een. Daaronder (of daarboven, net hoe je het bekijkt (als je hem op z'n kant houdt is het links (of rechts))) zit de A snaar (A van Acht) en dat is op die tab de tweede regel van onderen. De volgende snaar is de derde regel van onderen (of tweede van boven) en die krijgt de letter G van Groen. De laatste snaar noem ik meestal Dirk, van D. (Let wel, als je meer dan vier snaren op je bas hebt kun je doortellen tot de H van Hilversum.)
Je krijgt zo een vrij eenvoudig ezelsbruggetje: Één Acht Groen Dirk.
De nummers die op zo'n tab staan verwijzen naar het vakje op de hals van de bas waarin je je vinger moet plaatsen. Daarbij is het belangrijk dat je van links naar rechts leest en ook daadwerkelijk je vinger op de snaar legt (ik zeg legt, ik bedoel drukt, maar niet te hard) en niet alleen maar je vinger in het vakje zet. Dan gebeurt er namelijk niet veel en dat is voor niemand leuk. Bovendien is het van belang dat je van links naar rechts leest en ook op je basgitaar in die richting werkt. Nogmaals: tenzij je je basgitaar ondersteboven houdt, dan is het precies andersom, alleen niet op je computerscherm. Je kunt in zo'n geval wel een tablet gebruiken en dat ondersteboven neerleggen. Daarbij zeg ik dan leggen en ik bedoel ook leggen en niet drukken, dat zou zonde zijn.
Is het zo een beetje duidelijker? Succes!
Je krijgt zo een vrij eenvoudig ezelsbruggetje: Één Acht Groen Dirk.
De nummers die op zo'n tab staan verwijzen naar het vakje op de hals van de bas waarin je je vinger moet plaatsen. Daarbij is het belangrijk dat je van links naar rechts leest en ook daadwerkelijk je vinger op de snaar legt (ik zeg legt, ik bedoel drukt, maar niet te hard) en niet alleen maar je vinger in het vakje zet. Dan gebeurt er namelijk niet veel en dat is voor niemand leuk. Bovendien is het van belang dat je van links naar rechts leest en ook op je basgitaar in die richting werkt. Nogmaals: tenzij je je basgitaar ondersteboven houdt, dan is het precies andersom, alleen niet op je computerscherm. Je kunt in zo'n geval wel een tablet gebruiken en dat ondersteboven neerleggen. Daarbij zeg ik dan leggen en ik bedoel ook leggen en niet drukken, dat zou zonde zijn.
Is het zo een beetje duidelijker? Succes!
- VanderVeen
- Berichten: 8237
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12
Ik denk eerder "Een Acht Droen Girk".WouterTron schreef:De onderste regel in zo'n tab is altijd de snaar die het dichtst bij je neus zit als je de bas in je handen hebt. Als je je bas met de goede kant naar boven hebt is dat dus ook de dikste van de vier. Die snaar krijgt een letter, en wel de E van Een. Daaronder (of daarboven, net hoe je het bekijkt (als je hem op z'n kant houdt is het links (of rechts))) zit de A snaar (A van Acht) en dat is op die tab de tweede regel van onderen. De volgende snaar is de derde regel van onderen (of tweede van boven) en die krijgt de letter G van Groen. De laatste snaar noem ik meestal Dirk, van D. (Let wel, als je meer dan vier snaren op je bas hebt kun je doortellen tot de H van Hilversum.)
Je krijgt zo een vrij eenvoudig ezelsbruggetje: Één Acht Groen Dirk.
Een Aap Die Gaapt... en Wouter speelt natuurlijk op een ander niveau dan wij amateurs, die draait gewoon twee snaren om voor het effect.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Precies, anders krijg je scheurbuik.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
spaar de moeite
Beter helemaal niet doen: Met tabs kun je hooguit uitgewerkte ideeën van anderen reproduceren en leer je niets over muziek.
Leer akkoorden en noten lezen. Dan wordt tenminste duidelijk hoe de structuur van een nummer in elkaar zit en weet je op den duur instant wat je er allemaal wel en niet mee kan doen. Dan wordt je flexibel en inzetbaar onder alle omstandigheden.
Leer akkoorden en noten lezen. Dan wordt tenminste duidelijk hoe de structuur van een nummer in elkaar zit en weet je op den duur instant wat je er allemaal wel en niet mee kan doen. Dan wordt je flexibel en inzetbaar onder alle omstandigheden.
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Ben ik niet helemaal mee eens. Ik snap de antipathie tegen tabs ook niet echt. Ja, notenlezen is inderdaad beter en handiger voor het overzicht. Maar tabs zijn handig om snel ideeën te noteren. En ze zijn handig om aan te geven in welke positie en op welke snaar je het precies moet spelen. Dat is vaak weer iets minder goed te zien aan noten. Ik merk tijdens het les geven dat het voor leerlingen zoveel moeite kost om echt goed noten te leren lezen. Vaak zijn ze er jaren mee bezig en kunnen ze nog niet echt goed prima vista lezen. Daarom begin ik meestal niet met noten te leren lezen, maar gewoon met technieken en dat ze zo snel mogelijk met cd's of in een band mee kunnen spelen. Dan maak ik soms ook gebruik van tabs, zodat ze het thuis nog allemaal weten. Bij de echt gemotiveerde leerlingen ga ik dan over op noten, als ze er tenminste echt energie in willen steken. Het spelen staat echter voorop. Uiteindelijk gaat het niet om de notatie of welk systeem je gebruikt, maar om de muziek die eruit komt.Wiro schreef:Beter helemaal niet doen: Met tabs kun je hooguit uitgewerkte ideeën van anderen reproduceren en leer je niets over muziek.
Leer akkoorden en noten lezen. Dan wordt tenminste duidelijk hoe de structuur van een nummer in elkaar zit en weet je op den duur instant wat je er allemaal wel en niet mee kan doen. Dan wordt je flexibel en inzetbaar onder alle omstandigheden.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Nouja, het werkt als beginner natuurlijk niet erg motiverend als je 2 uur aan 't vertalen bent van notenschrift naar letters, van letters naar fretten en dan bedenken waar je dit kan spelen zonder dat je je hand 6x per riff verzet. Nuttig om notenschrift te leren? Jazeker. Zo snel mogelijk doen? Jazeker. Zo nu en dan spelen met tabs zodat je weet waar je ook alweer voor leert? Jazeker
Vind 't sowieso lastig om transcripties van nummers te vinden op 't internet, dus als je even een stukje bladmuziek er bij wil pakken is 't vaak toch goed zoeken - tabs zie je echter overal.
Vind 't sowieso lastig om transcripties van nummers te vinden op 't internet, dus als je even een stukje bladmuziek er bij wil pakken is 't vaak toch goed zoeken - tabs zie je echter overal.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Of je gebruikt een tussenvorm....
Gewoon uitschrijven in e,f,f#,G,G# enz.
Ik schrijf dit boven de teksten, en dit werkt goed. Is goed 'in real time' (mee) te spelen. Loopjes schrijf ik apart uit op dezelfde wijze. Als je dit alles dan ook nog op één A4'tje houdt, dan is dit helemaal handig.
Notenschrift komt zoveel bij kijken, en tabs vind ik persoonlijk alleen handig om lastige stukken van het net te plukken.
Maar bijv. de 14e fret op de A-snaar vind ik een waardeloze notatie. (of de 2e ná de halve octaaf....)
Gewoon uitschrijven in e,f,f#,G,G# enz.
Ik schrijf dit boven de teksten, en dit werkt goed. Is goed 'in real time' (mee) te spelen. Loopjes schrijf ik apart uit op dezelfde wijze. Als je dit alles dan ook nog op één A4'tje houdt, dan is dit helemaal handig.
Notenschrift komt zoveel bij kijken, en tabs vind ik persoonlijk alleen handig om lastige stukken van het net te plukken.
Maar bijv. de 14e fret op de A-snaar vind ik een waardeloze notatie. (of de 2e ná de halve octaaf....)
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Waarom? duidelijker en simpeler kan het toch niet?Concorde schreef: Maar bijv. de 14e fret op de A-snaar vind ik een waardeloze notatie. (of de 2e ná de halve octaaf....)
Steeds de notennamen boven de noten of tabs schrijven is ook erg omslachtig. Dat is weer een extra stap en dan leer je de noten nooit lezen omdat je alleen naar de notennamen kijkt. Bovendien niet erg praktisch wanneer je spontaan een muziekstuk voor je neus krijgt geschoven.
Behalve dat je met notenschrift nauwkeuriger kunt noteren vind ik het ook prettig dat het een visueel beeld geeft van hoger en lager en ritmiek. Het nadeel van tabs vind ik ook dat het je vingerzetting wil dicteren. Heel vaak speel ik tabsgedicteerde stukken op andere delen van de hals. Voor de beginner en notenanalfabeet kan het wel een hulpmiddel zijn denk ik. Als je alleen af en toe wat popliedjes wil uitzoeken...