lezen van tabs?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Petr@
Berichten: 269
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:02

Bericht door Petr@ »

Ha Ronald, wat leuk dat je bent begonnen met bassen! Mijn tip: als het even kan, neem dan les. Dan leer je zoveel sneller! Daarnaast kunnen de tabs je zeker ondersteunen, ik gebruik ze ook voor mijn pop- en rockcovers. Daarbij gebruik ik ook regelmatig een andere ligging, en herschrijf ik de tabs voor eigen gebruik. Met een handige app op de iPad heb ik ze altijd bij me.

Veel succes, en veel speelplezier!
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

basloze fret schreef:
Concorde schreef: Maar bijv. de 14e fret op de A-snaar vind ik een waardeloze notatie. (of de 2e ná de halve octaaf....)
Waarom? duidelijker en simpeler kan het toch niet?
Steeds de notennamen boven de noten of tabs schrijven is ook erg omslachtig. Dat is weer een extra stap en dan leer je de noten nooit lezen omdat je alleen naar de notennamen kijkt. Bovendien niet erg praktisch wanneer je spontaan een muziekstuk voor je neus krijgt geschoven.
Waarom? Omdat ik niet steeds wil tellen!
Bovendien vind ik 't gewoonweg knullig staan, als je als muzikant geen C# kunt pakken, maar het 4e vakje op je 2e snaar.
Da's toch ook geen communiceren met je medemuzikanten! JA, EEN D#, HUH? O... 6e VAKJE OP JE 2e SNAAR!
Ik vind dat je blindelings een noot moet kunnen pakken op je hals. En laten we eerlijk zijn... als je op de E en A snaar de laagste octaaf kent, is de rest toch lochisch? Even leren, en je hebt er de rest van je muzikale leven profijt van.

Tab's vind ik persoonlijk niet handig.
Alleen om iets van het net te plukken.

Ik schrijf geen 'notennamen' boven de noten of tabs, maar boven de tekst!
Bovendien wil ik helemaal geen noten leren lezen. Om bovengenoemde redenen.
Dat mijn (misschien afwijkende?) manier van notatie niet werkt bij spontane acties, heb je gelijk in. Maar als je al wat langer speelt is dat best te doen.
Als je naar de gitarist kijkt kom je al een eind, en zeker als je weet welke akkoorden er gebruikt worden.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Concorde schreef: Waarom? Omdat ik niet steeds wil tellen!
Bovendien vind ik 't gewoonweg knullig staan, als je als muzikant geen C# kunt pakken, maar het 4e vakje op je 2e snaar.
Da's toch ook geen communiceren met je medemuzikanten! JA, EEN D#, HUH? O... 6e VAKJE OP JE 2e SNAAR!
.
Ik zeg toch nergens dat je de namen van de tonen op de hals niet moeten weten of leren?
Ik zeg alleen dat er geen simpelere notatie bestaat dan tabs. Waarmee niet gezegd is dat het ook de beste is.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Dan zijn we het daarover eens.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie