Bewust worden/zijn van je eigen stemgeluid.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bewust worden/zijn van je eigen stemgeluid.

Bericht door Blackadder »

Hoe horen andere mensen je stem als je optreed? Dat is heel moeilijk te definiëren, maar dit lijkt me wel een nuttige tip:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eWLWOSgYlG8[/youtube]

Al lijkt me dit geen volledig correcte benadering, want je kan de trillingen en vibraties in je eigen hoofd hiermee niet uitschakelen.
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Filmpje (nog) niet bekeken (ik zit op mijn werk) maar ik ben wel bekend met mijn praatstem (zingen doe ik niet). Vaak genoeg teruggehoord op geluidsopnamen. Enerzijds reden genoeg voor een minderwaardigheidscomplex, anderzijds ben ik er dus wel aan gewend.

Wat ik maar wil zeggen: Als je wilt wennen aan je stem zijn er tegenwoordig meer dan genoeg mogelijkheden voorhanden qua opnamemogelijkheden. Met een beetje telefoon kom je al een heel eind.

Wat wel grappig is: Mijn oudere broer spreek ik niet zo heel vaak want hij woont in de Verenigde Staten. Het zal geweest zijn nadat ik mezelf recentelijk weer had teruggehoord want ik had 'm op een gegeven moment aan de telefoon en dacht: "WTF, het lijkt wel alsof ik mezelf hoor. Wat is dit??".
Het lijkt er dus op dat onze stemmen behoorlijk op elkaar lijken, maar dat heb je dan niet door als je jezelf nog nooit terug hebt gehoord.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Zingen over een installatie of opnemen!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Opnemen is wel een goede manier om je eigen stem te leren kennen, al is het bij sommige oude taperecorders soms moeilijk om te achterhalen wie wat precies zegt in een oefenruimte met brommende versterkers en bijgeluiden bijvoorbeeld. De laatste tijd hoor ik mezelf vaak op video ("camera loopt" & andere aanwijzingen), vind het maar niks, m'n eigen stemgeluid, nogal hezig.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8-2HnSdClYI[/youtube]
Plaats reactie