Hoe ver na 1 jaar?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
maarten899
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2012, 16:05

Hoe ver na 1 jaar?

Bericht door maarten899 »

hallo,

Ik vroeg me af, hoever je ongeveer moet zijn(kwa techniek, theorie enz.) na 1 jaar basgitaar spelen.
Ik speel nu 1 jaar basgitaar en weel waten of ik op schema lig.

gr maarten
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is voor iedereen anders en hier kan dus geen mens antwoord op geven :) Gewoon flink door blijven oefenen, meer kun je niet doen.
Er is niet een vast schema met mijlpalen of grenzen, die bepaal je zelf.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Klopt helemaal! Ik ben al een jaar of acht bezig en bak er nog steeds niet veel van :wink:
Gewoon lekker veel spelen en oefenen. In een band spelen kan zeker een manier zijn om vooruit te komen!
Bedenk dat je wanneer je "gewoon" oefent je op een gegeven moment tot een bepaald niveau komt. Alleen met hard werken wordt je daarna nog beter. Deze grens is ook voor iedereen anders.
Hoe jonger je begint, hoe gemakkelijker je leert!
Daarnaast is het ook afhankelijk van je talent.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Eind dit jaar zit ik ook aan m'n 1jarig jubileum, ben dan ook wel van plan een beetje rond te gaan kijken voor een band. Voor de rest weet ik niet of je echt kan 'meten' hoe ver je bent... Er is geen A-diploma bassen, geloof ik :P

Sowieso lastig, ik heb les van een leraar die veel theorie en techniek meeneemt in z'n lessen, en 'n collega van me die ongeveer tegelijk begon te spelen heeft les van een leraar die vooral nummers doet. Hij kan ongetwijfeld meer nummers lekker spelen, maar geen noten lezen... Hoe je dat dan moet meten weet ik niet :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Het belangrijkste is dat je het leuk vindt om te doen!Wil je echt goed worden, dan is het gewoon hard werken :jaaaaa:
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Als je het bassen nu net zo leuk of leuker vindt dan toen je begon, dan lig je op schema.

En een band zoeken is sowieso gaaf! Als iedereen zou wachten met in een band gaan tot ze "goed" waren, dan waren dr lang zoveel gave bands niet.

Vind ik, en denk ik.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
maarten899
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2012, 16:05

Bericht door maarten899 »

bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Zoals hierboven gezegd: die vraag kan niemand voor je beantwoorden, want veel hangt af van hoe oud je bent, wat je muzikale voorgeschiedenis is, hoe vaak en hoe veel je kan/wil oefenen, hoeveel talent je hebt, of je les volgt enz ...

Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

[/quote]Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen
[/quote]


Shit na 16jaar spelen kan ik nog niks van die drie dingen. :facepalm: Maar ik amuseer mij super...
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2115
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Ik zeg Teentown op dubbele snelheid, anders zou ik een ander instrument kiezen :D
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

padawatje schreef:Zoals hierboven gezegd: die vraag kan niemand voor je beantwoorden, want veel hangt af van hoe oud je bent, wat je muzikale voorgeschiedenis is, hoe vaak en hoe veel je kan/wil oefenen, hoeveel talent je hebt, of je les volgt enz ...

Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen
Dit vind ik zelf ook een haalbare en bovendien zeer nuttige doelstelling. Maar daar staat dan weer tegenover dat bijvoorbeeld forumlid wombatboter kan spelen als een tiet en zich desalniettemin in menig topic over elementaire theorie meldt met grote vraagtekens boven zijn hoofd. Moeilijk te zeggen dus, maar probeer vooral jezelf op veel verschillende manier uit te dagen en veel materiaal tot je te nemen. Dan kan je niet anders dan vooruit gaan.
Gebruikersavatar
suntar
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 mar 2012, 18:23

Bericht door suntar »

padawatje schreef:Zoals hierboven gezegd: die vraag kan niemand voor je beantwoorden, want veel hangt af van hoe oud je bent, wat je muzikale voorgeschiedenis is, hoe vaak en hoe veel je kan/wil oefenen, hoeveel talent je hebt, of je les volgt enz ...

Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen

Dan hebben wij toch iets anders les gehad :P
Mijn leraar vroeg me bij de eerste les of ik graag in dingen zoals musicals wou spelen. Ik zo van nee daar lijkt me niet zo veel aan. Toen maakte hij de opmerking, oh gelukkig dan kunnen we het noten lezen ook overslaan. En zo ben ik een bassist geworden die het maar moet doen met tabs :mrgreen:
Richwood RBB130-VW Jocker Pro Vintage White
Hartke 5000+Hartke 4,5xl 400 watt
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Klinkt als een goede leraar... :roll:
Jack

Bericht door Jack »

Djay schreef:
Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen

Shit na 16jaar spelen kan ik nog niks van die drie dingen. :facepalm: Maar ik amuseer mij super...


Nou die middelste ken ik wel, en dat lijkt me ook wel handig..
Verder ben ook ik autodidact, en doe dus alles verkeerd, maar ik heb er lol aan.. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Bericht door Lebowski »

Volgens mij voel je het vanzelf wanneer je een "sprong" hebt gemaakt. Mijn ervaring is dat er ook periodes zijn waarin het maar niet lijkt te vlotten. Hoort er ook bij. Zolang je maar plezier hebt! Ben nu 1 jaar en 4 maanden bezig in een bandje en 4 maanden les. Voor mij werkt het, vooral spelen in een band! Enne gewoon veeeeel oefenen!
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Plaats reactie