Hoe ver na 1 jaar?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zdqje73KQwg[/youtube] ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
- Bornlivedie
- Berichten: 4354
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03
Aangezien ik aankomende donderdag exact een jaar geleden voor het eerst een bas aanraakte, kan ik hier misschien nog iets toevoegen Let wel, dit is vanuit de ervaring van een laatbloeier (28, toen) zonder enige muzikale ervaring, blokfluit-in-Havo-1 niet meegeteld.
Theorie:
Maar om terug te komen op de vraag of je "op schema" ligt: tja...
Theorie:
- Noten lezen
- Voortekens kunnen herleiden naar toonsoort (en beredeneren waarom X mollen toonsoort Y is)
- Intervallen
- De basis van de kwintencirkel
- De meest voorkomende akkoorden (min/maj/dominant/verminderd, 7, maj7, min7)
- Kerktoonladders en mineurtoonladders (grotendeels )
- Handplaatsing
- Vingers tegen de fret aan
- Vinger-per-fret
- Aanslag
- Hammer-on/pull-off
- Flageoletten
- Vibrato
- Alternating fingers
- Basis slap & pop
- Ritme-variaties met kwarten, achtsten, zestienden en triolen
- Gehoortraining intervallen
- Gehoortraining majeur toonladder
- 12-bar-blues
- Lezend spelen (prima vista, heet dat?)
- Heel veel leuke muziek die ik anders niet snel zou draaien
Maar om terug te komen op de vraag of je "op schema" ligt: tja...
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Dit is inderdaad een héél subjectief en daarom ook heel interessant topic!
Wat mezelf betreft vind ik het "kantelpunt" het moment dat je voelt dat je bij bepaalde (moeilijkere) baslijnen voelt dat je niet meer met de techniek en met de noten bezig bent maar vooral begint te luisteren hoe je klinkt en je puur daarop baseert, omdat je gewoon niet meer hoeft na te denken over die techniek...
Vanaf het "goed" kunnen spelen van deze baslijnen had ik de indruk dat het (eindelijk ) goed begon te gaan:
- Love Foolosophy (Jamiroquai), mét het eenzame plukje en de heerlijke staccato's en octaven
- Fly Away (Lenny Kravitz), met de "halve-noot-slide" en de ghostnotes voor elke grondnoot, gevolgd door een octaaf-plukje
- Sex Machine (J.B. natuurlijk), met vooral de groove tussen de twee noten van de strofe
- Let's Work (Prince), met de vibrato, hammer-on en het "er tussen lijmen" van die open E-snaar...
Misschien kunnen jullie binnen dit topic ook eens laten weten vanaf het kunnen spelen van bepaalde baslijnen jullie de indruk hadden dat er toch wel een bepaalde grens in "kunnen" bereikt was (of is dit misschien voer voor een nieuw topic?... ).
Wat mezelf betreft vind ik het "kantelpunt" het moment dat je voelt dat je bij bepaalde (moeilijkere) baslijnen voelt dat je niet meer met de techniek en met de noten bezig bent maar vooral begint te luisteren hoe je klinkt en je puur daarop baseert, omdat je gewoon niet meer hoeft na te denken over die techniek...
Vanaf het "goed" kunnen spelen van deze baslijnen had ik de indruk dat het (eindelijk ) goed begon te gaan:
- Love Foolosophy (Jamiroquai), mét het eenzame plukje en de heerlijke staccato's en octaven
- Fly Away (Lenny Kravitz), met de "halve-noot-slide" en de ghostnotes voor elke grondnoot, gevolgd door een octaaf-plukje
- Sex Machine (J.B. natuurlijk), met vooral de groove tussen de twee noten van de strofe
- Let's Work (Prince), met de vibrato, hammer-on en het "er tussen lijmen" van die open E-snaar...
Misschien kunnen jullie binnen dit topic ook eens laten weten vanaf het kunnen spelen van bepaalde baslijnen jullie de indruk hadden dat er toch wel een bepaalde grens in "kunnen" bereikt was (of is dit misschien voer voor een nieuw topic?... ).
er is natuurlijk ook een groot verschil tussen "een nummer kunnen spelen" en het echt beheersen.
in het begin van je carriere is vooral dat eerste erg belangrijk en ben je blij als je je eerste samenhangende baslijntjes kunt naspelen maar denk niet dat je dan daarmee klaar bent.
soms kan het wel echt wel jaren duren eer je de baslijn perfect beheerst en kunt uitvoeren.
belangrijke zaken als phrasering, afdemping en dynamiek kun je heus niet in een jaartje onder de knie krijgen, daar doe je echt jaren over.
daarnaast: er is geen bas politie die zegt dat je na 1 jaar spelen <hier> moet staan of een soort van checklist.
het hangt echt allemaal van je eigen talent, inzet, doorzettingsvermogen, persoonlijke en fysieke omstandigheden en als laatste en wss belangrijkste uiteraard je eigen motivatie.
de meeste mensen die ik ken ervaren hun vooruitgang als trapjes: in de begin jaren zijn de trede's kort en vaak maar naar gelang je langer speelt blijf je ook langer op dat ene treetje hangen.
les nemen zal je helpen om die tredes sneller te nemen, mits je een goeie leraar hebt en je de lessen zeer gemotiveerd volgt.
in het begin van je carriere is vooral dat eerste erg belangrijk en ben je blij als je je eerste samenhangende baslijntjes kunt naspelen maar denk niet dat je dan daarmee klaar bent.
soms kan het wel echt wel jaren duren eer je de baslijn perfect beheerst en kunt uitvoeren.
belangrijke zaken als phrasering, afdemping en dynamiek kun je heus niet in een jaartje onder de knie krijgen, daar doe je echt jaren over.
daarnaast: er is geen bas politie die zegt dat je na 1 jaar spelen <hier> moet staan of een soort van checklist.
het hangt echt allemaal van je eigen talent, inzet, doorzettingsvermogen, persoonlijke en fysieke omstandigheden en als laatste en wss belangrijkste uiteraard je eigen motivatie.
de meeste mensen die ik ken ervaren hun vooruitgang als trapjes: in de begin jaren zijn de trede's kort en vaak maar naar gelang je langer speelt blijf je ook langer op dat ene treetje hangen.
les nemen zal je helpen om die tredes sneller te nemen, mits je een goeie leraar hebt en je de lessen zeer gemotiveerd volgt.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14
Haha dat krijg ik naar 30 jaar spelen nog niet voor mekaar,padawatje schreef:Zoals hierboven gezegd: die vraag kan niemand voor je beantwoorden, want veel hangt af van hoe oud je bent, wat je muzikale voorgeschiedenis is, hoe vaak en hoe veel je kan/wil oefenen, hoeveel talent je hebt, of je les volgt enz ...
Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
- Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
- Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
- Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen
maar plezier dat ik heb
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers
- merlijnverduin
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39