Hoe ver na 1 jaar?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Mwah :roll: ... Die loser mag nog niet het zweet rond de ballen van de echte meester, Jakko Pastonius, opsnuiven.
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Aangezien ik aankomende donderdag exact een jaar geleden voor het eerst een bas aanraakte, kan ik hier misschien nog iets toevoegen :) Let wel, dit is vanuit de ervaring van een laatbloeier (28, toen) zonder enige muzikale ervaring, blokfluit-in-Havo-1 niet meegeteld.

Theorie:
  • Noten lezen
  • Voortekens kunnen herleiden naar toonsoort (en beredeneren waarom X mollen toonsoort Y is)
  • Intervallen
  • De basis van de kwintencirkel
  • De meest voorkomende akkoorden (min/maj/dominant/verminderd, 7, maj7, min7)
  • Kerktoonladders en mineurtoonladders (grotendeels :P)
Techniek:
  • Handplaatsing
  • Vingers tegen de fret aan
  • Vinger-per-fret
  • Aanslag
  • Hammer-on/pull-off
  • Flageoletten
  • Vibrato
  • Alternating fingers
  • Basis slap & pop
  • Ritme-variaties met kwarten, achtsten, zestienden en triolen
Overig:
  • Gehoortraining intervallen
  • Gehoortraining majeur toonladder
  • 12-bar-blues
  • Lezend spelen (prima vista, heet dat?)
  • Heel veel leuke muziek die ik anders niet snel zou draaien :)
Bij de meeste dingen zit er voornamelijk "de basis" in - als je me vraagt welke toonsoort twee kruizen is, moet ik toch even nadenken voor ik D kan zeggen. Maar dit zijn de onderwerpen die in het 1e jaar (waarvan 11 maanden les) aangesneden zijn :) Daarnaast heb ik veel over samenspel en muziek in het algemeen geleerd, zowel met de leraar als in m'n bandjes.

Maar om terug te komen op de vraag of je "op schema" ligt: tja...
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

hmm..van dat lijstje kan ik vrij weinig weg strepen xD
En wat ik weg kan strepen zit in de techniek sectie xD


Tijd om de boeken in te duiken!!!!
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Dit is inderdaad een héél subjectief en daarom ook heel interessant topic!

Wat mezelf betreft vind ik het "kantelpunt" het moment dat je voelt dat je bij bepaalde (moeilijkere) baslijnen voelt dat je niet meer met de techniek en met de noten bezig bent maar vooral begint te luisteren hoe je klinkt en je puur daarop baseert, omdat je gewoon niet meer hoeft na te denken over die techniek...

Vanaf het "goed" kunnen spelen van deze baslijnen had ik de indruk dat het (eindelijk :D ) goed begon te gaan:

- Love Foolosophy (Jamiroquai), mét het eenzame plukje en de heerlijke staccato's en octaven
- Fly Away (Lenny Kravitz), met de "halve-noot-slide" en de ghostnotes voor elke grondnoot, gevolgd door een octaaf-plukje
- Sex Machine (J.B. natuurlijk), met vooral de groove tussen de twee noten van de strofe
- Let's Work (Prince), met de vibrato, hammer-on en het "er tussen lijmen" van die open E-snaar...

Misschien kunnen jullie binnen dit topic ook eens laten weten vanaf het kunnen spelen van bepaalde baslijnen jullie de indruk hadden dat er toch wel een bepaalde grens in "kunnen" bereikt was (of is dit misschien voer voor een nieuw topic?... ).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

er is natuurlijk ook een groot verschil tussen "een nummer kunnen spelen" en het echt beheersen.

in het begin van je carriere is vooral dat eerste erg belangrijk en ben je blij als je je eerste samenhangende baslijntjes kunt naspelen maar denk niet dat je dan daarmee klaar bent.
soms kan het wel echt wel jaren duren eer je de baslijn perfect beheerst en kunt uitvoeren.

belangrijke zaken als phrasering, afdemping en dynamiek kun je heus niet in een jaartje onder de knie krijgen, daar doe je echt jaren over.

daarnaast: er is geen bas politie die zegt dat je na 1 jaar spelen <hier> moet staan of een soort van checklist.
het hangt echt allemaal van je eigen talent, inzet, doorzettingsvermogen, persoonlijke en fysieke omstandigheden en als laatste en wss belangrijkste uiteraard je eigen motivatie.

de meeste mensen die ik ken ervaren hun vooruitgang als trapjes: in de begin jaren zijn de trede's kort en vaak maar naar gelang je langer speelt blijf je ook langer op dat ene treetje hangen.
les nemen zal je helpen om die tredes sneller te nemen, mits je een goeie leraar hebt en je de lessen zeer gemotiveerd volgt.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Yep, allemaal waar!

Ook belangrijk: naar opnames van jezelf luisteren (gaat eigenlijk op voor alle instrumenten en zeker ook voor zang).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

kritisch naar opnames van jezelf luisteren idd.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Idd... vond dat eerst logisch maar is het inderdaad niet altijd :wink:
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

padawatje schreef:Zoals hierboven gezegd: die vraag kan niemand voor je beantwoorden, want veel hangt af van hoe oud je bent, wat je muzikale voorgeschiedenis is, hoe vaak en hoe veel je kan/wil oefenen, hoeveel talent je hebt, of je les volgt enz ...

Toen ik les begon tot volgen (met nul komma nul muzikale ervaring) zei mijn leraar dat hij al tevreden is als zijn leerlingen na het eerste jaar :
  • Het principe van de kwarten- en kwintencirkel doorhebben
  • Alle noten op elke snaar op de hals van hun bas kunen terugvinden
  • Een liedje kunnen begeleiden als ze een akkoordenschema voor hun neus krijgen
Haha dat krijg ik naar 30 jaar spelen nog niet voor mekaar,

maar plezier dat ik heb
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Bericht door merlijnverduin »

gewoon plezier hebben gaat het om volgens mij ;)
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Plaats reactie