Theorie boek

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Theorie boek

Bericht door basgitaar282 »

Hey iedereen,

Is er soms een boek dat je gebruikt hebt voor je theorie toen je aan het conservatorium studeerde? Of een boek dat je soms gebruikt, als naslagwerk? Of gewoon een boek dat je me aanraadt?

Ik ben namelijk op zoek naar een goed theorie boek. Voor mijn theoretisch niveau wat op te krikken.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Dit vind ik wel een fijn boek, staat een hoop in:

Afbeelding
Ooit besteld via internet.

Over internet gesproken, op internet schijn je ook een hoop te kunnen vinden.

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=227" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Bericht door basgitaar282 »

Dankje!!

Zal zeker die sites bekijken. Maar zou ook gwn graag een boek hebben. Over Toonladders, Arpeggio's,...
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

https://www.musicopedia.com/arpeggio/4-bass.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Check dat eens!
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ai, slechte tool hoor... Zet hem net eens op Cmin7. Een D# als terts en een A# als septiem... Dat kan toch niet.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Als je al theorie kent, en weet wat t voor je muzikaliteit betekent, dan is het soms leuk en of nuttig om een theorieboek te hebben. Maar om theorie te leren heb je er niet zo veel aan. Omdat theorie een uitleg geeft van wat je hoort.
In 95% van de gevallen is het erg nuttig (meestal zelfs noodzakelijk) dat je een of meerdere mensen in je omgeving hebt die je kunnen helpen met de verbinding tussen de theorie en de praktijk. Zonder de verbinding met de praktijk, met wat je speelt en hoort en zou willen spelen en willen horen, is theorie volkomen nutteloos.
Zelf, met vrienden en of een leraar, theorie uitvinden, puzzelen, oefenen zweten en voor jezelf opschrijven op een begrijpelijke manier is veel, meer waard. Sowieso is alleen de theorie die je echt weet, snapt, hoort en paraat hebt de enige theorie die iets waard is.
De rest is net zoiets zeggen als dat je spaans spreekt omdat je alle woorden wel kan vinden in google-translate.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

heel mooi verwoord en ik sluit me hier helemaal bij aan.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik zou inderdaad ook zeker de theorie direct combineren met praktijk, droge stof leren schiet het doel voorbij.
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Bericht door basgitaar282 »

Ik snap wat jullie bedoelen. Maar het is niet mijn bedoeling dat ik van theorie 0 naar 10 ga. Ik muziekschool achter de rug. Maar zou nu graag wat meer theorie over de bass krijgen.

En ik sluit me ook helemaal aan dat theorie en praktijk samen moeten!
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Harmony & Theory is een heel goed boek voor pure theorie: Google-voorbeeld
Het is wel heel droog en puur op kennis gericht. Toepassen mag je zelf doen.

Een meer praktisch gericht theorieboek is "Music Theory for Practical People". Iets minder droog maar daarmee ook wat minder direct.
Lucinda
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2012, 13:42

Bericht door Lucinda »

Je kan ook hier even een kijkje nemen bladmuziek online waar ze ook theorieboeken, songbooks, partituren, bladmuziek etc hebben. Bestel er zelf mijn gitaar bladmuziek weleens.
Gebruikersavatar
tapey
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 nov 2010, 11:08

Bericht door tapey »

Het is geen boek, maar ik zou je de website https://www.studybass.com/" onclick="window.open(this.href);return false; van harte aanbevelen.
Gebruikersavatar
basgitaar282
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:08

Bericht door basgitaar282 »

Bedankt! Ga zeker de tijd nemen om ze eens te bekijken :)
Plaats reactie