Les: Toonladders in arpeggiovorm

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Les: Toonladders in arpeggiovorm

Bericht door Basshoofd »

Er zijn nog niet veel lessen in deze sectie van het forum te vinden dus ik weet niet wat de animo ervoor is. Hopelijk kan een enkeling dit nog waarderen!

PDF inclusief notatie en tab: Les: Toonladders in arpeggiovorm

Ik hoor graag of er interesse is in meer lessen. Verzoeken voor bepaalde onderwerpen zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door Basshoofd op 23 jul 2012, 23:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?

en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?

sorry als ik een beetje nitpicky klink want zulke initiatieven als die van jou hebben we hard nodig in het Techniek, Theorie & Lessen-topic dus hulde voor je inzet en de moeite die je je neemt en ga er vooral mee door! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1927
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
Nee, dit is geen Cm7 arpeggio over 2 octaven, maar de Cm7 arpeggio met de tensions toegevoegd.

Een andere manier om dit voorbeeld in dorisch te bekijken:
IIm7 + IIIm <=> Cm7 + Dm <=> C mineur 4-klank + D mineur 3-klank => Cm7 met tensions
Stinky schreef: en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
Harmonisch is aeolisch met vehoogd septiem.
Melodisch is aeolisch met verhoogde sixt en verhoogd septiem
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (25/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?

en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?

sorry als ik een beetje nitpicky klink want zulke initiatieven als die van jou hebben we hard nodig in het Techniek, Theorie & Lessen-topic dus hulde voor je inzet en de moeite die je je neemt en ga er vooral mee door! :thumbsup:
Bedankt voor je reactie Stinky. De nieuw gevonden toonladder is inderdaad, zoals Basles.be hierboven zei, een Cmin7 met de extensies 9, 11 en 13. De gehele Dorian toonladder is dus omgezet naar een arpeggio van 7 noten. Die extensies maken het hele verhaal interessant, anders was het inderdaad een vrij standaard oefening geweest.

Er zijn inderdaad meerdere namen voor het idee van horizontaal/verticaal. Voor deze oefening vond ik deze termen het handigst, maar melodisch en harmonisch zijn zeker ook correcte termen. Bedankt voor de feedback!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Super! Weer wat geleerd vandaag. 8)

Thx voor de info en uitleg.
Mss toch maar eens die lesjes gevorderde muziektheorie gaan volgen bij een bevriend toetsenist die we al jaren aant plannen zijn want ik merk dat ik er aan toe ben.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hey, bedankt basshoofd. Hier ga ik zeker een keer mee aan de slag :D

(ik hou wel van een theoretische benadering, omdat mijn "muzikaal gevoel" niet erg ontwikkeld is :oops: )
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

Basles.be schreef:
Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
Nee, dit is geen Cm7 arpeggio over 2 octaven, maar de Cm7 arpeggio met de tensions toegevoegd.

Een andere manier om dit voorbeeld in dorisch te bekijken:
IIm7 + IIIm <=> Cm7 + Dm <=> C mineur 4-klank + D mineur 3-klank => Cm7 met tensions
Stinky schreef: en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
Harmonisch is aeolisch met vehoogd septiem.
Melodisch is aeolisch met verhoogde sixt en verhoogd septiem
ik dacht dat de melodische mineur enkel stijgend gespeeld wordt. in dalende lijn wordt hij aeolisch gespeeld?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

klopt.
ik denk trouwens dat Basles.be bij de termen melodisch en harmonisch meteen aan de gelijknamige mineurladders moest denken terwijl ik dat er nu niet mee bedoelde.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Inderdaad, hij had het over toonladders terwijl we het over harmonie en melodie hadden.
butters schreef:ik dacht dat de melodische mineur enkel stijgend gespeeld wordt. in dalende lijn wordt hij aeolisch gespeeld?
In de klassieke benadering wel maar in bijv. jazz wordt melodisch mineur vrijuit gebruikt. Het idee zit hem in de spanning: een stijgende melodische mineur lost sterk op naar de grondtoon terwijl die spanning dalend er niet in zit.
Plaats reactie