Les: Toonladders in arpeggiovorm
Les: Toonladders in arpeggiovorm
Er zijn nog niet veel lessen in deze sectie van het forum te vinden dus ik weet niet wat de animo ervoor is. Hopelijk kan een enkeling dit nog waarderen!
PDF inclusief notatie en tab: Les: Toonladders in arpeggiovorm
Ik hoor graag of er interesse is in meer lessen. Verzoeken voor bepaalde onderwerpen zijn ook welkom!
PDF inclusief notatie en tab: Les: Toonladders in arpeggiovorm
Ik hoor graag of er interesse is in meer lessen. Verzoeken voor bepaalde onderwerpen zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door Basshoofd op 23 jul 2012, 23:23, 4 keer totaal gewijzigd.
speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
sorry als ik een beetje nitpicky klink want zulke initiatieven als die van jou hebben we hard nodig in het Techniek, Theorie & Lessen-topic dus hulde voor je inzet en de moeite die je je neemt en ga er vooral mee door!
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
sorry als ik een beetje nitpicky klink want zulke initiatieven als die van jou hebben we hard nodig in het Techniek, Theorie & Lessen-topic dus hulde voor je inzet en de moeite die je je neemt en ga er vooral mee door!
Nee, dit is geen Cm7 arpeggio over 2 octaven, maar de Cm7 arpeggio met de tensions toegevoegd.Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
Een andere manier om dit voorbeeld in dorisch te bekijken:
IIm7 + IIIm <=> Cm7 + Dm <=> C mineur 4-klank + D mineur 3-klank => Cm7 met tensions
Harmonisch is aeolisch met vehoogd septiem.Stinky schreef: en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
Melodisch is aeolisch met verhoogde sixt en verhoogd septiem
Bedankt voor je reactie Stinky. De nieuw gevonden toonladder is inderdaad, zoals Basles.be hierboven zei, een Cmin7 met de extensies 9, 11 en 13. De gehele Dorian toonladder is dus omgezet naar een arpeggio van 7 noten. Die extensies maken het hele verhaal interessant, anders was het inderdaad een vrij standaard oefening geweest.Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
sorry als ik een beetje nitpicky klink want zulke initiatieven als die van jou hebben we hard nodig in het Techniek, Theorie & Lessen-topic dus hulde voor je inzet en de moeite die je je neemt en ga er vooral mee door!
Er zijn inderdaad meerdere namen voor het idee van horizontaal/verticaal. Voor deze oefening vond ik deze termen het handigst, maar melodisch en harmonisch zijn zeker ook correcte termen. Bedankt voor de feedback!
ik dacht dat de melodische mineur enkel stijgend gespeeld wordt. in dalende lijn wordt hij aeolisch gespeeld?Basles.be schreef:Nee, dit is geen Cm7 arpeggio over 2 octaven, maar de Cm7 arpeggio met de tensions toegevoegd.Stinky schreef:speel je met die nieuw gevonden toonladder niet gewoon de arpeggio van Cm7 over twee octaven, met toevoeging van de b7 en het octaaf?
zonder iets te willen afdoen aan jouw verhaal, maar dit zijn toch vrij standaard oefeningen als je met arpeggio's bezig bent, of mis ik soms iets?
Een andere manier om dit voorbeeld in dorisch te bekijken:
IIm7 + IIIm <=> Cm7 + Dm <=> C mineur 4-klank + D mineur 3-klank => Cm7 met tensions
Harmonisch is aeolisch met vehoogd septiem.Stinky schreef: en "horizontaal/linear" en "verticaal/noten opgestapeld" heten toch respectievelijk melodisch en harmonisch, of is er soms iets veranderd in het moderne muziekonderwijs?
Melodisch is aeolisch met verhoogde sixt en verhoogd septiem
Inderdaad, hij had het over toonladders terwijl we het over harmonie en melodie hadden.
In de klassieke benadering wel maar in bijv. jazz wordt melodisch mineur vrijuit gebruikt. Het idee zit hem in de spanning: een stijgende melodische mineur lost sterk op naar de grondtoon terwijl die spanning dalend er niet in zit.butters schreef:ik dacht dat de melodische mineur enkel stijgend gespeeld wordt. in dalende lijn wordt hij aeolisch gespeeld?