'Achter de tel' spelen?
- tjoepatjoep
- Ban wegens Jazz
- Berichten: 20322
- Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36
'Achter de tel' spelen?
Vorige repetitie werd mij door de gitarist (en tevens ex-bassist) van mijn band iets verteld over het spelen 'achter de tel'. Het heeft min of meer te maken met op welke plaats je je noten neerlegt ten tijde van de kickslag van de drummer. Dat kan schijnbaar ook wat later, alsof je erachteraan hobbelt.
Als voorbeeld gaf hij dit nummer van de Simple Minds:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CdqoNKCCt7A[/youtube]
Herkent iemand deze manier van spelen en zo ja, hoe pas je dat dan makkelijk toe?
Als voorbeeld gaf hij dit nummer van de Simple Minds:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CdqoNKCCt7A[/youtube]
Herkent iemand deze manier van spelen en zo ja, hoe pas je dat dan makkelijk toe?
Joep
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
- tjoepatjoep
- Ban wegens Jazz
- Berichten: 20322
- Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36
Nee.
Het gaat meer om 'net achter' de tel. Niet op de 'e'. Dus op het moment dat de drummer de kick geeft, dat je je noot ergens op het einde van die kickslag timet.... Hoe doe je dat in godsnaam zonder off-beat te klinken?
Het gaat meer om 'net achter' de tel. Niet op de 'e'. Dus op het moment dat de drummer de kick geeft, dat je je noot ergens op het einde van die kickslag timet.... Hoe doe je dat in godsnaam zonder off-beat te klinken?
Joep
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Damn, ik kan het even niet vinden... Stewart Copeland heeft dat ooit eens leuk uitgelegd in een interview. Wel als drummer uiteraard, maar het was duidelijk genoeg en is me altijd bijgebleven. Alleen google en youtube werken dus even niet mee helaas.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
- tjoepatjoep
- Ban wegens Jazz
- Berichten: 20322
- Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36
Ah kijk, ik ben al lang blij dat iemand mijn gebrabbel begrijpt!
Joep
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Je kan het alombekende "behind the beat"-fenomeen inderdaad niet uitschrijven of gaan uittellen terwijl je speelt. Het is gewoon een bepaalde timing die "milliseconden" afwijkt van het zogenaamde "absolute" ritme, en in principe kan elke muzikant dit toepassen, zolang het "absolute" ritme van de song maar door een voldoende deel van de band wordt verzekerd, anders gaan iedereen gewoon "trager" spelen en is het effect ook weg.
Een voorbeeld: Thankyouforlettinmebemyself van Sly and The Family Stone: Larry Graham begint superstrak met zijn overbekende rifje en nadien valt de drummer, bijna al "shuffelend" in, maar den wel achter de tel, wat een heel slepend en dus funky effect heeft.
Maar de drummer kan evengoed "in de tel" spelen en de bv. de bassist laten "slepen"; dit is allemaal een kwestie van gevoel en kan naar mijn mening niet aangeleerd worden, je kan het enkel doen of horen, en wie er de nodige "feel" niet voor heeft zal het ook nooit kunnen...
Een voorbeeld: Thankyouforlettinmebemyself van Sly and The Family Stone: Larry Graham begint superstrak met zijn overbekende rifje en nadien valt de drummer, bijna al "shuffelend" in, maar den wel achter de tel, wat een heel slepend en dus funky effect heeft.
Maar de drummer kan evengoed "in de tel" spelen en de bv. de bassist laten "slepen"; dit is allemaal een kwestie van gevoel en kan naar mijn mening niet aangeleerd worden, je kan het enkel doen of horen, en wie er de nodige "feel" niet voor heeft zal het ook nooit kunnen...
Achter de tel spelen is 100% feel. Een muziekstuk heeft een bepaalde pulse (je kunt er een metronoom bij denken) en als muzikant kun je kiezen om die pulse precies mee te spelen, of dat je er net iets voor of na speelt. Alle 3 hebben hun eigen feel. Let wel op dat je niet zover voor of na de tel gaat spelen dat de een 16e speelt.
Veel zwarte muziek heeft een 'behind the beat'-feel, zoals soul en R&B. Zo heeft bijna elk neo-soul nummer heeft wel een trage backbeat. Check bijv. D'Angelo - Brown Sugar: Tik de pulse van het nummer eens mee (alsof je een metronoom bent) en luister hoe de snaredrum telkens net iets achter je tik komt.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LtZWO3HgRdA[/youtube]
Oefening voor de 'behind the beat'-feel:
Nog een oefening is om een metronoom aan te zetten op zo'n 90 BPM en zelf achtste noten mee te spelen. Speel ze eerst precies met de metronoom mee ('op de tel'). Probeer daarna eens opzettelijk iets trager te spelen, zonder dat je echt een 16e later bent ('behind the beat'). Je kunt zelf experimenteren hoever je het kunt oprekken. Let op dat het om de feel gaat, je bent lekker lui aan het spelen zonder dat je té laat bent. Als je gaat jagen om telkens precies het juiste moment te raken dan mislukt de feel gegarandeerd.
Veel zwarte muziek heeft een 'behind the beat'-feel, zoals soul en R&B. Zo heeft bijna elk neo-soul nummer heeft wel een trage backbeat. Check bijv. D'Angelo - Brown Sugar: Tik de pulse van het nummer eens mee (alsof je een metronoom bent) en luister hoe de snaredrum telkens net iets achter je tik komt.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LtZWO3HgRdA[/youtube]
Oefening voor de 'behind the beat'-feel:
Code: Selecteer alles
Tik met je linker wijsvinger een pulse van rond de 90 BPM. Dit fungeert als je metronoom, je referentiepunt.
Tik met je rechter wijsvinger mee, maar plaats de tik nét iets later dan de linker wijsvinger. Niet zo laat dat het twee overduidelijk verschillende tikken zijn, maar dat het bijna 1 langere tik wordt. (Een soort 'tadak'-geluid in plaats van 'tik-tik').
Met je rechterhand speel je nu achter de tel. Uitdaging: doe exact dezelfde oefening, maar stop na een tijdje met je linkerhand. Probeer de 'metronoom' van je linkerhand nog steeds te horen zonder dat je hem speelt, en speel met je rechterhand nét iets na die tel. Op het begin kan dit best lastig zijn omdat je de neiging hebt om de pulse precies mee te tikken.
Het "laid back" spelen is inderdaad iets dat je moet (leren) voelen.
De beste manier om dit te leren is zoveel mogelijk mee spelen met dergelijke opnames. Maak indien mogelijk opnames van jezelf tijdens het meespelen. Als je de originele baslijn niet meer hoort, dan heb je de feel van die bepaalde bassist te pakken.
Reggae muziek is een goed startpunt voor het laid back spelen.
Ryan Newman van Groundation is hier een meester in.
https://www.basles.be/transcriptions.php?i=25" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UVhtnu_Bvlw[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=V6N7R78yjdA[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5mYD2Eeuh3I[/youtube]
De beste manier om dit te leren is zoveel mogelijk mee spelen met dergelijke opnames. Maak indien mogelijk opnames van jezelf tijdens het meespelen. Als je de originele baslijn niet meer hoort, dan heb je de feel van die bepaalde bassist te pakken.
Reggae muziek is een goed startpunt voor het laid back spelen.
Ryan Newman van Groundation is hier een meester in.
https://www.basles.be/transcriptions.php?i=25" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UVhtnu_Bvlw[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=V6N7R78yjdA[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5mYD2Eeuh3I[/youtube]
Ik speel vanuit mezelf altijd iets voor de tel en als ik daarvoor moet corrigeren en er iets achter moet spelen ga ik vaak achteruit hangen tegen een muur en dat scheelt altijd bijzonder veel. Vraag me niet waarom maar het werkt echt.
Alle credits hiervoor gaan naar de drummer trouwens.
Alle credits hiervoor gaan naar de drummer trouwens.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
- laagislaag
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23
Ik sluit me gedeeltelijk aan bij de vorige posters. Het is idd een feel-ding.
Ik ben het niet eens dat je dat moet hebben en het niet te leren is. Het is best te leren, wat niet wegneemt dat t sommige mensen veel natuurlijker en makkelijker af gaat dan anderen.
Ik weet dat er veel bassisten praat is over "laid back" spelen alsof dat t summum is van goed bas spel. Dat is dan weer pure nonsens. Elke band/stijl/nummer heeft een feel, en als je basspel lekker ligt in de feel van de muziek, dan is t goed. Als je bijv salsa speelt dan worden mensen meestal niet vrolijk van een laid back bassist. In reggae is het soms wel soms niet, maar in mijn ervaring meestal niet. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Het is dans muziek en de bas moet stuwen. Het voorbeeld hierboven, is dan idd weer anders. Een mooi voorbeeld van laidback spelen vind ik altijd dat album van Erikah Badu live.
Anyway, ik zou zeggen dat in zn algemeenheid je kunt stellen dat ritme een cyclisch gegeven is, en dus met vaste regelmaat terug keert. Maar dat binnen een maat de tellen/time eigenlijk best flexibel kan zijn. Je ziet in verschillende stijlen dat er met een "opvatting" gespeeld wordt. De jazz "opvatting" is daarvan waarschijnlijk t bekendste voorbeeld maar er zijn er nog veel meer. In Indiase dansmuziek bijvoorbeeld of musica andina (huayno etc), of cumbia.
En laid back is niet altijd relaxed, en voor-in-de-tel is niet altijd opgefokt of gehaast! De complete feel van de hele muziek, maakt hoe je zo iets ervaart. En waarschijnlijk ook gewoon de individuele beleving van persoon tot persoon.
Een voorbeeldje van spelen met een extreme opvatting: (beetje electrisch muziekje voor als je je dubstep beu bent )
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sNySpPlSqhQ[/youtube]
Ik ben het niet eens dat je dat moet hebben en het niet te leren is. Het is best te leren, wat niet wegneemt dat t sommige mensen veel natuurlijker en makkelijker af gaat dan anderen.
Ik weet dat er veel bassisten praat is over "laid back" spelen alsof dat t summum is van goed bas spel. Dat is dan weer pure nonsens. Elke band/stijl/nummer heeft een feel, en als je basspel lekker ligt in de feel van de muziek, dan is t goed. Als je bijv salsa speelt dan worden mensen meestal niet vrolijk van een laid back bassist. In reggae is het soms wel soms niet, maar in mijn ervaring meestal niet. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Het is dans muziek en de bas moet stuwen. Het voorbeeld hierboven, is dan idd weer anders. Een mooi voorbeeld van laidback spelen vind ik altijd dat album van Erikah Badu live.
Anyway, ik zou zeggen dat in zn algemeenheid je kunt stellen dat ritme een cyclisch gegeven is, en dus met vaste regelmaat terug keert. Maar dat binnen een maat de tellen/time eigenlijk best flexibel kan zijn. Je ziet in verschillende stijlen dat er met een "opvatting" gespeeld wordt. De jazz "opvatting" is daarvan waarschijnlijk t bekendste voorbeeld maar er zijn er nog veel meer. In Indiase dansmuziek bijvoorbeeld of musica andina (huayno etc), of cumbia.
En laid back is niet altijd relaxed, en voor-in-de-tel is niet altijd opgefokt of gehaast! De complete feel van de hele muziek, maakt hoe je zo iets ervaart. En waarschijnlijk ook gewoon de individuele beleving van persoon tot persoon.
Een voorbeeldje van spelen met een extreme opvatting: (beetje electrisch muziekje voor als je je dubstep beu bent )
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sNySpPlSqhQ[/youtube]
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
- tjoepatjoep
- Ban wegens Jazz
- Berichten: 20322
- Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36
Ik snap het principe van laidback spelen wel. Dat is het stuk groove wat je daarvoor moet hebben. Sting is daar ook goed in. Maar ik ben benieuwd hoe je zoiets in de (hard)rock toepast.....
Want als je het nummer luistert wat in de openingspost staat, vraagt het denk ik om een andere aanpak.
Niet waar?
Want als je het nummer luistert wat in de openingspost staat, vraagt het denk ik om een andere aanpak.
Niet waar?
Joep
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
vóór de tel krijg je dit https://www.youtube.com/watch?v=9LXwcvZy ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
ná de tel krijg je dit https://www.youtube.com/watch?v=b4cjP8IF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Purple heeft een ongelooflijke drive in de muziek, daar stroomt het vanzelf van door, veel stoner is zo lijzig en slepend als wat.
Dat eerste voorbeeld van Groundation is echt gruwelijk! Tof, dat soort zaken.
ná de tel krijg je dit https://www.youtube.com/watch?v=b4cjP8IF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Purple heeft een ongelooflijke drive in de muziek, daar stroomt het vanzelf van door, veel stoner is zo lijzig en slepend als wat.
Dat eerste voorbeeld van Groundation is echt gruwelijk! Tof, dat soort zaken.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Achter de tel spelen is in elke muziekstijl hetzelfde, het klinkt alleen wat anders. En hoever je erachter speelt is bepalend natuurlijk.
De eerste stap is zorgen dat je de puls heel overtuigend en precies kunt voelen, daarna kun je de feel wat naar achteren schuiven.
De oefeningetjes die ik hierboven postte kunnen helpen om achter de tel te spelen. Op een gegeven moment raak je bekend met het gevoel van achter de tel spelen zodat je dat niet bewust hoeft te doen - je kiest er gewoon bewust voor om met die feel te spelen. Dan kun je Don't You ook met de feel spelen zoals op de plaat. Leuk onderwerp!
De eerste stap is zorgen dat je de puls heel overtuigend en precies kunt voelen, daarna kun je de feel wat naar achteren schuiven.
De oefeningetjes die ik hierboven postte kunnen helpen om achter de tel te spelen. Op een gegeven moment raak je bekend met het gevoel van achter de tel spelen zodat je dat niet bewust hoeft te doen - je kiest er gewoon bewust voor om met die feel te spelen. Dan kun je Don't You ook met de feel spelen zoals op de plaat. Leuk onderwerp!