Complete site over muziektheorie

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Complete site over muziektheorie

Bericht door laagislaag »

Hey Guys n Gals,

soms wordt hier gevraagd naar goede site over muziektheorie. Nu kwam ik laatst deze weer tegen en dit is in mijn ogen de beste die ik ken. Je moet wel de tijd hebben want muziektheorie is nu eenmaal niet iets kleins en of eenvoudigs. Maar heel erg informatief.

Het is de site van een van mijn leraren op t conservatorium in Rotterdam (Oscar van Dillen, ik had compositieles van hem)

https://www.oscarvandillen.com/Outline_o ... sic_theory

And remember folks, in de intro staat:

"Musicians have always studied music in two ways: both practically and theoretically, and both fields of study strongly developed in the course of history, and are in fact still developing. Though the two are fundamentally different, both share a common fate, in that each can only be fully learned from an accomplished master. Neither can be learned from books alone, as they both involve practical skills."
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Mooie site!

Ik heb mezelf veel geleerd maar het toepassen ervan gaat me nog altijd niet makkelijk af omdat ik vaak niet van tevoren weet hoe een bepaalde mode gaat klinken. Het denken in trappen is denk ik wel de sleutel maar je vervalt toch heel snel in je oude maniertjes en patroontjes als je niet vanaf het begin al hebt begrepen wat je nou eigenlijk aan het spelen bent... Hierdoor blijft het voor mijn gevoel (bij mij in ieder geval) allemaal redelijk beperkt.

Bedankt voor de link ik ga er weer actief mee aan de gang.

Zelf heb ik ook nog een aanrader. Op deze site wordt niet alleen de praktijk vanuit de theorie benadert maar ook andersom; de theorie benaderen vanuit de praktijk. Met andere woorden wat speel ik nou eigenlijk?

Aan https://scottsbasslessons.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen zowel beginners als gevorderde spelers erg veel hebben.

Edit: Voorbeeldje: werken vanuit "vormen" op je fretboard en het dan vertalen naar de theorie erachter. https://scottsbasslessons.com/bass-lines ... ass-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

DiMarco schreef:Ik heb mezelf veel geleerd maar het toepassen ervan gaat me nog altijd niet makkelijk af omdat ik vaak niet van tevoren weet hoe een bepaalde mode gaat klinken.
Een mode/toonladder leren houdt ook in dat je de klank kent. Dat is wanneer de theorie en de praktijk mooi samenkomen: je hebt een hele collectie aan geluiden in je hoofd en je bent in staat om ze op je instrument te spelen zodat je complete controle hebt over hoe je wil klinken.

Ziet eruit als een leuke site. Er zijn er nog heel veel meer te vinden, het is zeker de moeite waard om dezelfde informatie op verschillende plekken door te nemen. Iedereen legt het net even iets anders uit zodat je uiteindelijk een breder inzicht krijgt.
Plaats reactie