vol basgeluid

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

vol basgeluid

Bericht door stefan »

hallo gasten,

Ik heb weer eens een probleem...
Mijn band speelt het liedje damclub hooligan van de heideroosjes.
en daar heb je een basloopje in (zie tabs).
en dat moet een vol geluid opleveren.
hoe krijg ik dat geluid?
ik kan niet het liedje laten horen maar als jullie het ff willen downloaden zal dat wel aardig zijn :P

tabs: https://www.ultimate-guitar.com/tabs/h/h ... n_btab.htm
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Als je aanslaat boven de hals heb je al een voller geluid.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Om een vol basgeluid te krijgen moet je je snaren gebruiken. Dit klinkt flauw, maar een vol basgeluid haal je niet door voorzichtig over de snaren te aaien. Beul die dingen af.. als het ware!

Dit wil zeggen dat je ze ook wat meer bij de hals aanslaat, zo kun je een grotere uitwijking van de snaren krijgt, zodat je ook meer power krijgt. Dit vergeten meer mensen.. maar zo krijg je meer echte bassen in je sound. De cut-through krijg je vooral door bij de brug te spelen, maar als je vol wilt.. ga dan meer omhoog met die hand naar de hals toe. Gooi dan ook het halselement zelf wat meer open.. genieten geblazen! (Mocht je er meer hebben zoals bij een Jazz bas)

Overigens ken ik het origineel niet, maar beschouw dit als algemene tip. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4354
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Teng, als je hard aansluaat, krijg je een juist minder vol geluid. Veel meer click. Beter is het om zacht aan te slaan en je versterker meer open te zetten. Zo spelen de reggae lui ook. Verder voorste element open en inderdaad bij de hals aanslaan.
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

ik moet een vol geluid krijgen geen hard geluid unlord....
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Unlord schreef:Teng, als je hard aansluaat, krijg je een juist minder vol geluid. Veel meer click.
Das niet waar.

Te hard ben je de diepte kwijt, maar te zacht bereik je hem niet.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: vol basgeluid

Bericht door AmericanIdiot »

stefan schreef:hallo gasten,
....
Mijn band speelt het liedje damclub hooligan van de heideroosjes.
....
en dat moet een vol geluid opleveren.
hoe krijg ik dat geluid?..
Ik speel die met m'n 4-snaar in Drop-D, het geluid creëer ik met m'n Jazz over een Hartke stack met minimale EQ; NO effetctzzz.

Ik verbaas me altijd weer over dat veel muzikanten die coveren altijd precies hetzelfde geluid willen nabootsen... ik maak mezelf altijd meer druk om de perfectie van m'n basspel dan dat ik me druk ga maken of m'n soundje wel precies goed klinkt.. kleine tip misschien. M.a.w liever strak spelen dan het perfekte geluid wat toch 98% van de zaal niet hoort of zich er niet druk over maakt.

Maarre volgens mij speelt de bassist van HR (o.a.) op een Rickenbacker en dan waarschijnlijk met plectrum (dit is ook ongeveer de standaard setup voor een punkbassist) en dan zal er ook wel een Ampeg in het spel zijn, SVT denk ik?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Volgens mij denkt Stefan juist over de techniek na. Het gaat hem voor zover ik het begrijp niet over het feit dat ie het exact na moet bootsen, maar om zijn eigen sound beter te krijgen in de band. Voller... en als ik die stijl zo wat beoordeel is dat een goeie vraag nietwaar? Vergeet in elk geval je middenfrequenties in je basgeluid niet... dat wil niet zeggen dat je ze moet boosten op de amp, maar moet opzoeken op je bas. Elke bas is anders.

[Voor in hoeverre je je post bedoelt, daar ben ik het ook mee eens maar daar komt bij dat ALS je covers speelt dat je het wel goed moet doen. Zowel qua sound als qua spel, maar dat is ff een andere discussie.]
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Nou nee, als iemand dit vraagt naar aanleiding van één specifiek nummer dan lijkt mijn gedachtengang toch aannemelijk?

Maar goed, we horen het wel van Stefan.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Dat is ook weer waar... *

*(maar in zijn algemeenheid geldt het ook weer...hehe)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

ik heb dat lied te vaak gehoord en gespeeld vroeger
ik kan je vertellen : het is ABSOLUUT GEEN VOL GELUID
tis eerder veel hoog
hij heeft ook zo'n tipische rick geluid (logisch hij gebruikt een rickenbacker 4001)
--edit--
jah tis met plectrum jah en hij gebruikt GEEN ampeg maar 1 of andere vaag merk ik weet niet welke ik zal er even 8eraan gaan
edit2:
ik kan het dus niet vinden maar wel een filmpje gezien waar die over een versterker zit te spele (staat neit op welke maar wel 14x10 kast gezien en nog iets :? )
edit3:
okeej moet dus 4x10 kast zijn ipv 14x10 hoe geil dat ook klinkt :P
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Sorry die speel ik NIET in drop-D; dat doe ik wel bij euronoise van HR. Foutje :oops:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

ja eeuh.... bij dat 'basloopje' krijg ik er een heel raar geluid uit...
jullie zijn allemaal goede bassisten neem ik aan en ik heb nog nooit les gehad (krijg je met een wachtrij van 2 jaar en 1 muziekschool)
maarja... ik weet het ook niet precies... 8)
volgens mij is andy de enige die dit liedje gespeeld en gehoord heeft?
andy hoe speelde jij dat dan precies gewoon snel aanslaan? met plectrum dus?
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

ik lees de post nu na en het ziet er een beetje vaag uit sry
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

ja ik speelde het gewoon met een plectrum ja en laag ietsjes eruit draaien en meer hoog erin
maar omdat geluid te krijgen moet je toch echt een rickenbacker hebben ;)
Plaats reactie