Jobim op de bas

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Jobim op de bas

Bericht door PPonBass »

Na het debakel met mijn laatste basleraar (ik werd gedumpt zogenaamd(?) vanwege mijn gezondheid) heb ik een half jaar niet gespeeld. Sinds kort ben ik weer bezig, zonder leraar dit keer. Met mijn partner en een goede vriend zijn we jazz standards aan het instuderen. We doen allemaal iets wat we eigenlijk niet kunnen: mijn bas-avonturen verliepen tot nu toe zeer moeizaam, mijn partner is eigenlijk klassiek zanger en onze pianist is eigenlijk percussionist. Maar we hebben lol en daar gaat het om.

Ik speel meestal alleen de grondtoon en soms een kwint van het akkoord. Maar we doen ook een paar dingen van Jobim, oa The Girl from Ipanema en Once I Loved. Daar zou ik eigenlijk een bossa nova ritme moeten spelen, maar wat onze pianist vanuit de percussie voorstelt lijkt mij niet geschikt voor de contrabas. Heeft iemand tips hoe je (in deze bezetting) op de bas een bossa nova speelt?

(En dan moet ik ook nog nadenken over versterking *zucht*)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Als ik aan een bossa denk, dan denk ik automatisch aan het soort "huppeltje" zoals duidelijk te horen in onderstaand filmpje.

Edit:
Youtube insluiten werkt even niet mee, dan maar klikbaar gemaakt.
Clique!

Deze is iets trager en nog wat minimalistischer. :)

Dat zijn dus doorgaans de grondtoon en de kwint, veel basaler dan dat wordt het op bossa gebied volgens mij niet. :)
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Ik heb bij twee van mijn drie leraren van de afgelopen jaren de Blue Bossa gespeeld, maar op de een of andere manier dacht ik dat ik daar niet van uit moest gaan. Scheef gedacht, blijkbaar. Bedankt.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Het is waar ik de basis van bossa mee geleerd heb, weliswaar op saxofoon maar bossa is bossa! :) Veel plezier! ;-)
Plaats reactie