Hulp bij basstab.....

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Hulp bij basstab.....

Bericht door bassmeister H »

Ik ga in de vakantie met een groepje van school wat nummers spelen, en zij willen onder andere het nummer 'het regent zonnestralen - acda en de munnik' spelen. Het probleem is nu dat ik wat moeite heb met het uitvogelen van wat ze nou precies spelen. Ik heb alleen dat stukje in het refrein kunnen ontcijferen van Emin D C D, de rest kom ik niet uit. Wie biedt hulp?
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

google 'regent zonnestralen, tab' :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Voor bijna alles kun je mij om hulp vragen, maar niet voor Acda & De Munnik.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Unlord schreef:Voor bijna alles kun je mij om hulp vragen, maar niet voor Acda & De Munnik.
die vind ik kostelijk hahahahaha :lol:

Volgens mij is al het werk van acda en de munnik vrij simpel en goed hoorbaar.
Ik denk als je je goed concentreert dat je er heus wel uit komt!

succes :wink:
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik vind Acda en de Munnik één van de weinig Nederlandstalige dingen, waarnaar ik wel kan luisteren. Sommige nummers hebben wel grappige baslijntjes, zoals "Bij haar zijn". Maarja ik heb verder geen tijd op een tabje te schrijven van het regent zonnestralen... Misschien vanavond..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

@ irma: Dat is ook een van de eerste dingen die ik heb gedaan, maar dat levert helaas alleen gitaar tabs op.

@unlord: het is ook niet mijn favoriet, maar het is voor een waarschijnlijk éénmalig optreden met een schoolbandje, dus voor één keer vind ik het niet erg. Het lijkt me gewoon leuk om eens een keer met andere mensen te spelen en wat ervaring voor publiek op te doen.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

hou je gewoon aan de akkoorden van de gitaartab en maak er wat kleine dingetjes omheen zoals passing tones en gebruik wat arpeggios :wink:



edit:
met schoolbands werkt het eigenlijk meestal zo, heb ik uit ervaring bevonden. Er zitten waarschijnlijk 4 toetsenisten in het bandje, een blokfluitist en drie gitaristen. Liedjes worden door schoolbands altijd anders gespeeld omdat er zoveel extra instrumenten zijn en zoveel extra partijen moeten worden geschreven.

gitaartabje:
https://www.itabs.nl/show.php?id=32593
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

Ik heb zelf nog een poging gedaan het nummer te tabben, en ziehier het resultaat: mijn eerste zelfgemaakte tab.

Code: Selecteer alles

Acda & de Munnik - Zonnestralen.

G|---------|--3x--|----------4|-------|
D|---------|------|---4----25-|-------|
A|33333etc-|---333|-25--252---|----555|
E|---------|333---|3---3------|5555---|
               ..omrand ..stil    

G|--3x--|----------4|-----------|
D|------|---4----25-|-----------|
A|---333|-25--252---|--55--55---|
E|333---|3---3------|55--55--553|
                       ..dit het

G|-------2x-----|----|
D|----9-47-25-47|----|
A|7 10-5--3--5--|-25-|
E|--------------|3--3|
             ..altijd

G|------------|
D|--2-14-45-47|
A|03-2--3--5--|
E|------------|

G|------2x------|----|
D|----9-47-25-47|----|
A|7 10-5--3--5--|-25-|
E|--------------|3--3|

G|------------|------|-------|
D|--2-14-45-47|--4-47|--5---5|
A|03-2--3--5--|25-5--|-------|
E|------------|------|33-333-|
Misschien zou iemand zo aardig willen zijn dit eens na te lopen, want ik denk niet dat het in één keer goed gelukt is.
Laatst gewijzigd door bassmeister H op 27 dec 2005, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BoBsTeR
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jun 2005, 09:27

Bericht door BoBsTeR »

Inderdaad, gewoon proberen de gitaartabs te downloaden en in eerste instantie de grondtonen meespelen en kijken wat voor loopje erin past. Zo probeer ik het meestal ook nl.

gitaartab:

https://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=11018
Klik hier
Ibanez RB920BS Roadstar II
Epiphone Thunderbird IV
Squier Std JB
Washburn MB4
Hartke HA3000
Ashdown Perfect Ten MiniRig
Gebruikersavatar
captain anarchy
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 dec 2005, 14:42

Bericht door captain anarchy »

Dennis schreef:met schoolbands werkt het eigenlijk meestal zo, heb ik uit ervaring bevonden. Er zitten waarschijnlijk 4 toetsenisten in het bandje, een blokfluitist en drie gitaristen. Liedjes worden door schoolbands altijd anders gespeeld omdat er zoveel extra instrumenten zijn en zoveel extra partijen moeten worden geschreven.
waarom zoveel toetsenisten en gitaristen? bij ons op school is het gewoon 2 gitaristen 1 basgitarist 1 drummer en een zanger(es) en desnoods een toetenist (cool woord trouwens, ik heb altijd problemen om dat onder woorden te brengen :P) eigenlijk gewoon wat nodig is voor het nummer wat er gespeelt wordt en niet meer
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

je kan moeilijk tegen een 12jarige mannetje zeggen dat hij weg moet gaan omdat je al ene toetsenist hebt he :) met een schoolband mag iedereen meespelen die wil. En jij hebt blijkbaar meer geluk dan ik had hehe :lol:
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

Het gaat eigelijk meer om een faculteitsband dan een schoolband. De leeftijd is dan ook 21+ en de samenstellng is gewoon bas, gitaar(2x) zang en drums. Wil het alleen even goed voorbereiden omdat ik de minst ervarene van het stel ben. (Speel nog maar een dik jaar, zonder daarvoor ooit een instrument aangeraakt te hebben.) Dus ik zou het zeer waarderen als iemand die tab zou willen controleren en eventueel verbeteren.
Plaats reactie