Verbeteren timing.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Zoals ik het zie moet je een loopje of riff strak leren spelen (strakheid) maar moet je ook letten op wanneer je invalt, een rust speelt, alleen een accent of een overgang (timing). Maar ja, je timing moet ook strak zijn natuurlijk... :?

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Stinky schreef:
Bij ledje kun je wegkijken
ah, zo bedoel je dat dus... :)
Ik zie nu overigens dat ik 't over strakker worden heb. Timing is iets anders.
maar deze moet je me toch ff uitleggen want ik snap niet wat je bedoelt.
volgens mij is "timing" gewoon een engelse term en is "strak spelen" spelen met een goede strakke timing.... :?
Voor mijn gevoel is, net als voor Syrith, timing ook iets anders dan "strak spelen". Een goede timing laat een partij grooven en "tot leven komen", en dat hoeft niet noodzakelijkerwijs digitaal-strak te zijn. Timing leer je ook (verder) ontwikkelen door goed te letten op wat je drummer doet. Lastig uit te leggen, maar dat is denk ik wat Syrith bedoelt :roll:
Uiteraard is wat Johnbob vertelt ook van belang, en misschien ngo wel belangrijker, maar dan heb je het ook weer over tempovastheid.
Ach, 't gaat weer allemaal over "met gevoel spelen".....je moet soms echt "in een nummer kunnen kruipen", (net als bv zangers/zangeressen) en dan komt 't ook wel er uit als het in je zit :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

M'n vriendin speelt klarinet, die leert haar stukken thuis met een metronoom om ze "op snelheid" te leren spelen. Wanneer ze ze in haar orkest speelt zal ze zich weer aan moeten passen aan hoe de dirigent het wil hebben...

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Yo, dank voor alle reacties!

Maare, in mijn eerste post heb ik het over een metronoom. Eigenlijk bedoel ik daar een simpele drum track. Verder neem ik 1/3 van wat ik speel zo'n beetje op. En de helft daarweer van luiter ik een keertje terug.

Maare, dus gewoon veel spelen met iets wat een stabiel ritme heeft. Dat is de clue?

Om kort samenvatten. Zo door gaan als ik nu doe. Alleen erop letten dat ik me niet teveel focus op de drumtrack. En bewegen. Nou, dat ga ik dan maar doen :D.
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Als ik jou zo hoor, ben je al een heel eind op weg en zou je al best wel aan een bandje kunnen gaan denken....

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
captain anarchy
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 dec 2005, 14:42

Bericht door captain anarchy »

ik denk ook vaak aan een bandje, maar mijn bandleden niet...

even offtopic, sorry, maar ik moest het ff kwijt :P
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik denk ook wel aan een bandje. Ik heb er alleen nog geen gevonden. Geen muzikanten in mijn vriendengroep, nooit les gehad en al 21 jaar. Dus dan krijg je dat ofzo. Wel 1 keer audities gedaan maar dat was door te verschillende muzieksmaken geen succes.

Dus als je weet dat er bandjes zijn in Tilburg die een bassist zoeken, meld het dan even :P.


Stinky, jij speelt over een maand in de Cul zie ik. Wat voor muziek maakt de band? Als het een beetje ok is, dan kom ik zeker kijken!
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Het lijkt me onzin dat je geen bandje kunt vinden: van bassisten zijn er te weinig :D Gitaristen altijd in overschot, maar bassisten niet :mrgreen:
Hang wat advertenties op bij muziekzaken/scholen/collectieven, adverteer op internet (Brabantpop heeft misschien een soort prikbord op z'n website, net zoals Stichting Popmuziek Limburg het heeft?), en je hebt binnen no time een band.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
captain anarchy
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 dec 2005, 14:42

Bericht door captain anarchy »

ik kan ook geen band vinden hoor :P (woon in waddinxveen - zuid holland) mn vorige is een beetje in elkaar gestort doordat we geen zanger konden vinden en nu wil ik iets nieuws beginnen en kan ik helemaal niemand vinden :P ik ben niet zo veel aan het adverteren omdat ik ook helemaal geen oefenruimte heb...

ik ken 1 band waar ik in zou kunnen, maar mijn muzieksmaak is erg anders dan die van de zanger van de band en die bepaald alles daar (zoon van george baker, arrogant ventje :P)

volgens mij zitten we nu trouwens redelijk off-topic :P
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

maar deze moet je me toch ff uitleggen want ik snap niet wat je bedoelt.
volgens mij is "timing" gewoon een engelse term en is "strak spelen" spelen met een goede strakke timing.... :?
Strak spelen is voor mij hetzelfde tempo houden. Meestal de rol van de drummer, maar toch erg handig als de overige bandleden dit ook goed kunnen.

Timing is voor mij op precies het juiste moment snaren aanslaan, dempen. Dus niet net te vroeg of te laat. Een niet strakke drummer zou hierdoor makkelijker versnellen of vertragen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

weet je mannen, volgens mij is dit weer een typisch geval van eigen interpretaties van een bestaand woord.
vraag het aan een engelsman: je kunt niet "tight" spelen als je geen goede "timing" hebt....en je hebt geen goede "timing" als je niet "tight" kunt spelen

ik snap wel wat jullie bedoelen als je zegt "strak spelen is precies hetzelfde tempo spelen als de rest" en je een verschil maakt met "hoe time je de noten" (en Syrith: je kunt trouwens "spelen" met de plaatsing vd noten, net iets voor of achter de tel, is heel gewoon in jazz bv...), maar voor mij is strak spelen een niet los te koppelen onderdeel van "je timing". maw: je timing is goed als je strak dezelfde timing/ritmische plaatsing van je noten hanteert als de rest vd band.

maar aangezien ik autodidakt ben, ook qua theorie, kan het wel zijn dat ik het altijd verkeerd uitgelegd heb en dat "de leer" het anders formuleert

uiteindelijk is dit ook wel gemiereneuk eigenlijk: het belangrijkste is dat iedereen weet dat een goede timing belangrijk is als bassist, en die krijg je niet als je niet strak bent. :D
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Stinky schreef: het belangrijkste is dat iedereen weet dat een goede timing belangrijk is als bassist, en die krijg je niet als je niet strak bent. :D
straight people do better? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

johnbob schreef:..Daarom is het deste meer waar dat drummer en bassist de BASIS zijn van alles.
Ik heb genoeg bands van topformaat nummers langzamer zien beginnen dan eindigen.
Het gaat erom dat je lekker met z'n allen tegelijk begint en liefst samen tegelijk eindigd :lol:

Zonder flauwekul....steady bassen is een goed streven, maar is tegelijkertijd sterk afhankelijk van de drummer...
Daar sla je de spijker op z'n kop...niks vervelender als een drummer die de boel constant opjaagt, of zich op LAAT jagen door bijv. gitaristen. Ik heb dit zelf ook meegemaakt in een band die heel lang zonder (vaste) bassist had gespeeld.

De drummer liet zich bij het minste of geringste door de sologitarist (die bij elk rifje of solo'tje een 1/2 tel te vroeg begon te spelen) opjagen met het gevolg dat elk nummer volledig versneld werd...zeer irritant en zeker als je als bassist probeert de boel iets te vertragen en dat gewoon niemand daar iets op uit doet. Pas bij de opname van een demo kwam de aap uit de mouw toen de gitarist z'n partijen in moest spelen over de eerder met een click-track ingespeelde (en dus nu wel strakke) drums..heeft lang geduurd kan ik je zeggen :roll: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Stinky schreef:uiteindelijk is dit ook wel gemiereneuk eigenlijk: het belangrijkste is dat iedereen weet dat een goede timing belangrijk is als bassist, en die krijg je niet als je niet strak bent. :D
En als we dan toch gezellig aan 't mierenneuken zijn ;), naar mijn mening kun je een goede timing hebben, maar toch niet strak kunnen spelen.
Dus prima met de drums meespelen, maar bij het in je eentje spelen versnellen en/of vertragen.

Zou toch wel een uitzonderlijk geval zijn, omdat die 2 dingen toch ontzettend met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn. Ach ja, zo zie je maar weer hoe verschillende personen, dingen verschillend interpreteren :).
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Timing is een interessant fenomeen, waar ik ook wel eens problemen mee heb. Ik speel wel strak, netjes op de tel enzo, en kan goed maat/ tempo houden, dat is allemaal geen probleem. Maar ik geloof dat ik iets té strak ben. :shock: Met basles speel ik nu blues/ reggae dingetjes, en ik merk dat ik het erg moeilijk vind juist iets ná de tel te spelen of goed in te vallen in een gitaarstukje dat ook niet zo 'droog' 1-2-3-4 is. Lastig! Gelukkig heb ik dat gevoelige gedoe niet nodig in mijn metalbands, daar wordt nog lekker ouderwets 1-2-3-4 en bij gelegenheid 1-2-3 gestampt. :jam:

...heeft De Teng hier misschien nog iets aan toe te voegen? :wink:
Plaats reactie