Verbeteren timing.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Verbeteren timing.

Bericht door Rhinus »

Yo,
Mijn timing is niet echt helemaal goed. Heeft iemand tips voor het verbeteren van mijn timing?

Ik speel sinds kort zo goed als altijd met een metronoom. Dat is er vast niet slecht voor. Maar, zijn er nog andere dingen die mij kunnen helpen mijn timing te verbeteren?

(Ik speel trouwens niet in een band.)
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Backings met complete drums en andere instrumenten. Strak spelen is niet alleen op de tik spelen, maar ook op wat de andere instrumenten doen.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ja, en probeer eens wat op te nemen als je samenspeelt, of met iets meespeelt, en luister dat dan terug en kijk waar je te vroeg of te laat bent en probeer daaraan te werken. Van jezelf terug horen kun je een boel leren.
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Het feit dat je zegt dat je timing niet altijd goed is verteld me dat je dus gevoel voor timing hebt.
Het grootste probleem is daarmee van de baan.
Zou je het niet merken, dan had je een groter probleem.

Vervolgens is het de ervaring die je "strak" maakt.

Bij snellere stukken waar een baspartij moet stomen, speel ik elke tel met mijn rechterhand door.
Ook als de noot niet gespeeld hoeft te worden, dan mute ik hem gewoon.
Maar zolang ik met mijn rechtervingers de tellen blijf spelen en ik alleen die gene laat door klinken die hoorbaar moeten zijn, komt het er behoorlijk strak uit.
Een andere methode is je linkerhand.
Mute met links de tellen dat je geen noot aanslaat met rechts.
Dit hoeft niet continu, maar wel vaak genoeg voor jou om de maat "vast" te houden.
En wat je zelf al doet is de beste manier, een metronoom.
Af en toe terug luisteren wat je doet en horen of er een overeenkomst is tussen de stukken die je ritmisch niet lekker vindt klinken.
Het kan zijn dat je alleen "drijft" op bepaalde stukken/passages.
In het begin willen bassisten nogal eens versnellen als er een loopje ergens tussendoor gebast word!

Mijn laatste tip (voor zover ik tips kan geven, ik ben ook geen topper) Zolang je denkt over wat je bast is er weinig of geen ruimte voor gevoel.
Ritme is gevoel.
Op het moment dat vooruit denken plaats maakt voor bassen met gevoel, dus niet meer echt nadenkt over "wat" je doet krijgt je veel meer ruimte om geconcentreerd te bassen en steady te worden.

succes :wink:
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

johnbob schreef:Bij snellere stukken waar een baspartij moet stomen, speel ik elke tel met mijn rechterhand door.
Ook als de noot niet gespeeld hoeft te worden, dan mute ik hem gewoon.
Maar zolang ik met mijn rechtervingers de tellen blijf spelen en ik alleen die gene laat door klinken die hoorbaar moeten zijn, komt het er behoorlijk strak uit.
Die methode kreeg ik ook aangeleerd door mijn basleraar toen ik nog les had. Is zeker een methode die kan werken 8)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
andre van ham

Bericht door andre van ham »

het is natuurlijk goed dat je metronoom speelt. Probeer echter niet op de metronoom te spelen maar laat de timing uit jezelf komen.

Klinkt een beetje vaag maar ik bedoel eigenlijk dat je moet zorgen dat de groove in je kont gaat zitten, uit je pens komt, of hoe je het wil noemen. De metronoom is daarbij slechts een referentiepuntje om af en toe te controleren of je nog goed zit.

Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen dat ze moeten bewegen. Doe iets, draai met je bovenlichaam, stamp met je voeten, dans, het maakt niet uit maar beweeg. Als je stokstijf zit of staat en alleen maar op de metronoom let wordt het misschien wel strak maar klinkt het "mechanisch".
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Ik ben strak geworden doordat ik begonnen ben met drumles. De methodes die we daar gebruikten zullen ook voor bas werken.
in bijvoorbeeld 16den tellen is makkelijker strak blijven dan in kwarten.

dat gaat als volgt:
8sten: 1 nuh 2 nuh 3 nuh 4 nuh
16den: 1 tuh nuh tuh 2 tuh nuh tuh 3 tuh nuh tuh 4 tuh nuh tuh
Triolen: 1 nuh muh 2 nuh muh 3 nuh muh 4 nuh muh

Wat je ook kunt gaan oefenen is om met muziek mee te spelen en vervolgens, door iemand anders, de muziek tijdelijk weg te draaien en jij dus doorspeelt. Wanneer de muziek er weer bij gedraaid wordt, zou je dus goed moeten zitten.

Zelfde kan met een metronoom met enkel lichtjes. Meespelen met die lichtjes, vervolgens wegkijken en doorspelen, na aantal maten controleren of je nog goed zit.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens André

Feit is wel dat je ook ongemerkt langzaam uit de maat kunt dansen, stampen what ever.
Een meer statische bassist qua beweging als Garry Willis ken ik niet.
maar het komt wel degelijk uit zijn kont.
Mijn bescheiden visie is dan ook om juist NIET te bewegen in den beginne!

Een metronoom is idd een referentie zoals je zegt en het maakt je niet strak, het doet je er af en toe alleen aan denken dat je fout zit (of goed natuurlijk).

De beste methode lijkt me te stoppen met denken wat je doet en te beginnen met je gevoel te spelen.
Dit kun je alleen krijgen door ervaring en oefening!

En uh...syrith, drummen, je hebt gelijk...dit zal zeker ten goede komen van je bassen :wink:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

[U bent gewaarschuwd: afwijkende mening!!]

ach wat: weg met die metronoom! :shock:

als er een ding wat zo f-ing overgewaardeerd word anno 2005 dan is het de ouderwetse metronoom...tik, tok, tik, tok, tik, tok...... boeiend....

de meeste mensen hebben pc's thuis staan en zelfs een simpel ritme programma als bv Steinberg's Bbox kan je tijdens het oefenen zo ontzettend veel meer inspireren (en een geinspireerd gemotiveerd mens leert veel sneller) dan alleen met tik-tok-tik-tok spelen.

ik vond oefenen altijd doodsaai toen ik net begon met spelen, ik vond het veel leuker om met platen mee te spelen (dan had ik nog enigzins het idee dat ik met muziek maken bezig was...en daarom was ik tenslotte begonnen, toch?) en als ik zie wat voor mogelijkheden beginnende bassisten tegenwoordig hebben mbt oefenhulpmiddelen, dan snap ik echt niet waarom iedereen telkens de metronoom er weer bij sleept...dat die dingen uberhaupt nog los verkocht worden.... :?

begrijp mij niet verkeerd: een vorm van ritme tijdens het oefenen is echt onontbeerlijk. je kunt niet goed leren bassen als je je niks van ritme en timing aantrekt, dus je zult het moeten leren. alleen doe dat dan op de meest motiverende manier. en dat is imho dus niet met een metronoom oefenen.

ps: nog erger dan met een metronoom oefenen: met het rooie ledje van de metronoom oefenen...en niet lachen, tis waargebeurd; dat dat niet werkt kwam de persoon achter toen hij in de studio z'n drumpartijen moest inspelen..... :roll:

[edit: lees dit net]
Zelfde kan met een metronoom met enkel lichtjes. Meespelen met die lichtjes, vervolgens wegkijken en doorspelen, na aantal maten controleren of je nog goed zit.
:mrgreen: , hehe, heb zelf ervaren dat wat jij beschrijft averechts werkt. en ik zou het zelf geen enkele drummer aanraden. gewoon die koptelefoon opzetten en niet naar het lampje kijken maar naar de beat luisteren. probeer maar eens te leren om achter in de tel te spelen met alleen een lichtje.... ;)
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Stinky schreef:ach wat: weg met die metronoom! :shock:
Yeah! Dood aan de metronoom!!!!

Helemaal gelijk, drumcomputer of sequencer is veel beter. Ik werk al sinds 1996 met Band-in-a-Box, werkt erg motiverend.

Het leuke is dat je met een drumcomputer ook oefeningetjes kan doen zoals bijvoorbeeld een groovje van programmeren van 8 maten en dan iedere keer een maat weglaten zodat je zonder drums moet spelen. Als de drums dan weer beginnen zou je weer goed moeten uitkomen.

Is een erg goede oefening en wordt ook gedaan tijdens de meeste toelatingsexamens op de conservatoria.
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Stinky schreef: :mrgreen: , hehe, heb zelf ervaren dat wat jij beschrijft averechts werkt. en ik zou het zelf geen enkele drummer aanraden. gewoon die koptelefoon opzetten en niet naar het lampje kijken maar naar de beat luisteren. probeer maar eens te leren om achter in de tel te spelen met alleen een lichtje.... ;)
Het vervelende van luisteren is dat je constant wordt gecorrigeerd.

Misschien heb ik door 't drummen minder moeite met een metronoom, omdat een beat altijd wel in m'n hoofd wordt gevormd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Het vervelende van luisteren is dat je constant wordt gecorrigeerd.
en doe je dat niet als je naar het ledje kijkt? corrigeren? :?
correcties maken hoort bij het leerproces en dat je in het begin harder en bewuster moet luisteren is ook logisch.
als je eenmaal een goed ontwikkeld ritme gevoel hebt, heb je het punt al bereikt dat je het ritme "voelt", en dan kan bewust luisteren/denken misschien je gevoel in de weg staan. (vaak word dit helaas wel als "smoesje" gebruikt om helemaal niet meer te luisteren...en zo leer je helemaal niets natuurlijk; het moet nl ook wel uitdagend blijven...)

hoe dan ook, ik blijf erbij dat ritme een sensatie is die beter (lees: met al z'n nuances) word opgepikt door je oren dan door je ogen.
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Stinky schreef:
Het vervelende van luisteren is dat je constant wordt gecorrigeerd.
en doe je dat niet als je naar het ledje kijkt? corrigeren? :?
Bij ledje kun je wegkijken, maar je kunt niet even tijdens 't spelen de metronoom uit zetten om 't geluid niet te horen....

Ik zie nu overigens dat ik 't over strakker worden heb. Timing is iets anders. Voor timing kun je inderdaad continue met metronoom/drumcomputer spelen.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik denk overigens niet dat mannen als clarke, miller, wooten etc nooit "drijven".....
Ze zijn goed, maar niet heilig.
Ik weet dat ook deze toppers zeker fouten maken.
In mijn jonge jaren zei een van mijn leraren "de beste bassist zit gewoon ergens thuis en is volledig onbekend....de anderen waren simpelweg op het juiste moment op de juiste plek".
Natuurlijk zijn er bassisten die hun bekendheid te danken hebben aan hun speelstijl....DEELS.
Een oude bekende van mij speelde bij benadering de stijl die nu beter bekend staat als de Wootenstijl...lang voor wooten dus!!!
Het bewijs van de stelling "juiste moment, juiste plek".

De beste bassist die werkelijk exact de beat kan houden gaat, sterker nog "moet" mee met de drummer.....
Het is een samenhang van factoren waarbij het een het ander tot gevolg heeft.

Een drummer die met een klik drumt, houdt de bassist maatvast.
Geen plek voor drijven want de drummer corrigeert genadeloos op die manier.

Daarom is het deste meer waar dat drummer en bassist de BASIS zijn van alles.
Ik heb genoeg bands van topformaat nummers langzamer zien beginnen dan eindigen.
Het gaat erom dat je lekker met z'n allen tegelijk begint en liefst samen tegelijk eindigd :lol:

Zonder flauwekul....steady bassen is een goed streven, maar is tegelijkertijd sterk afhankelijk van de drummer.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Bij ledje kun je wegkijken
ah, zo bedoel je dat dus... :)
Ik zie nu overigens dat ik 't over strakker worden heb. Timing is iets anders.
maar deze moet je me toch ff uitleggen want ik snap niet wat je bedoelt.
volgens mij is "timing" gewoon een engelse term en is "strak spelen" spelen met een goede strakke timing.... :?
Plaats reactie