Klankverschil in.........vingertoppen!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Peter

Bericht door Peter »

Didi schreef:Ik zie soms bassisten die hun vingers van de aanslaghand wat meer naar de brug laten wijzen waardoor het lengteverschil tussen wijs- en middelvinger wordt gecompenseerd. Marcus ~Miller en Stanley Clarke doen dat onder andere en dat zijn toch niet de minste dus er zal zeker iets nuttigs in zitten.
Dit heb ik ook nog geprobeerd Diederik, maar dat vind ik toch niet bijzonder comfortabel, omdat ik automatisch dan geneigd ben om de hoek waarop ik m'n bas vast hou te veranderen. Voelt niet goed. En da's ook weer niet wat ik wil.
basloze fret schreef:Ik zou me er ook niet al te druk over maken, er zijn belangrijkere zaken als het aankomt op techniek.
Tenzij het enorme klankverschillen tussen vingers zijn, maar dat is meestal niet.
Het is ook geen showstopper, ik beschouw het maar zo dat ik verkeer in de gelukkige positie dat ik kan spelen wat ik wil spelen, op het ambitieniveau wat me ligt en past. Alleen is dit een puntje wat aandacht blijft houden.

De tip van gebruik van 1 vinger als het moet, heb ik me jaren geleden al aangetrokken, en heb die snelheid en controle op weten te bouwen met veel James Jamerson werk. Pittig, maar wel goed geweest (en leuk!)
Gebruikersavatar
Cees SB 0955
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 okt 2009, 22:40

Bericht door Cees SB 0955 »

Didi schreef: Te lange nagels zijn dan vreselijk. Sowieso kan ik gewoonweg niet spelen met nagels die je hoort tegen snaren, dat vind ik zo'n beetje het ergste wat er is.
Niet alleen dat, maar ook blijf je met nagels haken aan de snaar en mis je de volgende noot, een rampenplan. Ik heb dus standaard een nagelknipper én een vijl in mijn baskoffer liggen!
Het verschil in klank tussen wijs en middelvinger is nou niet zo groot dat het storend is, in de blues shuffletjes die ik veel speel juist wel een uitkomst.
Ik speel met de hals vrij rechtop om mijn pols te ontlasten, daardoor is de hoek van de vingers tov de snaren ook relatief gelijkmatig.
Bass: Epiphone Thunderbird Vintage Pro VI
" " Cort Action

Amp: ASHDOWN T15-250S
Band: The Certainties

Bassen is een KEUZE!!


Ik, zei de gek!


KEEP ON BURNING!!
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Cees SB 0955 schreef:
Didi schreef: Te lange nagels zijn dan vreselijk. Sowieso kan ik gewoonweg niet spelen met nagels die je hoort tegen snaren, dat vind ik zo'n beetje het ergste wat er is.
Niet alleen dat, maar ook blijf je met nagels haken aan de snaar en mis je de volgende noot, een rampenplan. Ik heb dus standaard een nagelknipper én een vijl in mijn baskoffer liggen!
:?:

Da's vreemd. Ik heb wel relatief lange nagels aan duim, wijs-, midden- en ringvinger van m'n rechterhand. Iets korter dan in m'n klassiekegitaardagen, maar nog altijd lang genoeg om een invloed te hebben op speelstijl en geluid. Nooit problemen mee gehad, integendeel. Ik knip ze wel eens helemaal kort als ik per ongeluk een nagel scheur, maar ik ben altijd blij als ze weer uitgegroeid zijn. Met de nagels alleen speel ik nooit - vind ik niet goed klinken - maar ik pas wel een aantal technieken van klassieke gitaar toe op m'n basspel - zonder daar verder veel bij na te denken, trouwens. De snaar laten afrollen op vingertop en nagelrand tegelijk, bijvoorbeeld, en dan net de nagel iets meer laten meespelen - klinkt helderder en agressiever - of net de vingertop - klinkt ronder, zachter. Op die manier kan ik de klank aardig laten variëren.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Cees SB 0955
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 okt 2009, 22:40

Bericht door Cees SB 0955 »

Zo zie je maar dat iedereen alles anders beleeft. Ik heb nooit gitaar gespeeld en ben dat ook niet van plan, maar onze slide gitarist kan zonder nagels helemaal niets.
Bass: Epiphone Thunderbird Vintage Pro VI
" " Cort Action

Amp: ASHDOWN T15-250S
Band: The Certainties

Bassen is een KEUZE!!


Ik, zei de gek!


KEEP ON BURNING!!
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

MacDaion schreef: Da's vreemd. Ik heb wel relatief lange nagels aan duim, wijs-, midden- en ringvinger van m'n rechterhand. Iets korter dan in m'n klassiekegitaardagen, maar nog altijd lang genoeg om een invloed te hebben op speelstijl en geluid. Nooit problemen mee gehad, integendeel. Ik knip ze wel eens helemaal kort als ik per ongeluk een nagel scheur, maar ik ben altijd blij als ze weer uitgegroeid zijn.
Ik heb klassieke gitaar gestudeerd en snap helemaal wat je bedoeld. Ik tapete mijn nagels altijd helemaal in bij repetities en optredens met bas omdat ze anders te snel afsleten, waardoor ik op klassieke gitaar geen goede toon meer had. Hoe je je nagels vijlt komt heel nauw op klassieke gitaar. Een uur na mijn eindexamen op het conservatorium heb ik mijn nagels helemaal eraf geknipt. Was heel erg wennen, met name op gitaar. Het heeft me zeker een half jaar gekost om weer fatsoenlijk te kunnen spelen zonder nagels op klassiek gitaar. Je toon verandert wel, op klassiek gitaar wordt hij slechter en op bas beter. Maar dat is een compromis.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

butters schreef:idd ik merk ook een verschil

..dat ik met mijn wijsvinger meer de neiging heb om meer met het topje te spelen dan met mijn middelvinger waar ik de snaren voller mee pluk. ik denk omdat mijn wijsvinger gewoon een stuk korter is :-)

hehe sound familliar :D
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

Mijn wijsvinger is meer dan 1 cm korter dan de middelvinger. Dit gaf een een enorm volumeverschil maar na veel oefenen kan ik de middelvinger zo gebogen houden dat dit probleem over is. Volumeverschil is praktisch weg maar er blijft altijd een verschil in aanslag omdat de middelvinger nu onder een andere hoek staat en dat geeft een verschil toon.
Mijn wijsvinger is tevens een stuk minder krachtig door een handbalblessure dus ook daar moet de middelvinger op anticiperen.

Oh ja, nagels zijn inderdaad verschrikkelijk!
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Als ik mijn akoustische bas bespeel heb ik een dikker geluid als ik met mijn duim aansla in plaats van met mijn wijs- en middelvinger.
Ik oefen er niet op om alles op deze manier te kunnen spelen, denk ook niet dat dit zou lukken. Verder merk ik een groot verschil met bassen als ik me energiek voel of moe ben, mijn linkerhand lijkt dan een eigen leven te leiden en doet niet wat ik wil... :facepalm:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Leuke vraag, en wellicht is het bekend dat ik mij daar ook mee bezig hou. Ik sla inmiddels ongeveer onbewust anders aan met mijn wijs- en middelvinger. Resultaat is dat op mijn wijsvinger een meer puntige eeltplek zi en op mijn middelvinger een vlakker stuk. Hierdoor wordt de aanslag van mijn wijsvinger wat feller waardoor het een compensatie wordt voor de middelvinger die dichter bij de brug aanslaat.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Uiteraard kan ik het nu niet vinden, maar ik heb 's een youtubefilmpje gezien van Billy Sheehan waarin hij uitlegt hoe hij de (3!) vingers van zijn rechterhand houdt om met allemaal op dezelfde plek aan te slaan voor een evenwichtiger geluid.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Da's toch die gast die op goedkope Yamaha's speelt?

:dance:
Plaats reactie