Klankverschil in.........vingertoppen!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Peter

Klankverschil in.........vingertoppen!

Bericht door Peter »

Behalve dat het leuk is om wat "tone-search" in de hardware-kant te doen, houdt een specifiek aspect van de techniek me nogal bezig, en ik ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren en/of hier ook actief aan werken: klankverschil door verschillende afmeting (dikte/breedte) in vingertoppen dus.

Behalve de gehele houding en techniek die een bassist heeft, ligt het uiteindelijke contactoppervlak tussen snaren en vingers bij fingerstyle vanzelfsprekend bij de vingertoppen. Vingers hebben allemaal een verschillende afmeting, dus niet verrassend bij mij ook. Ik ervaar een verschil in klank tussen vingertoppen van wijs- en middelvinger, gewoon vanwege verschil in kracht, breedte en profiel. Heel persoonlijk dus, want zal per persoon wel flink verschillen.

Ik werk er veel en bewust aan om m'n techniek (na 20 jaar bassen) nog steeds aan te scherpen daarop. Wie heeft dit ook, of beter gezegd: wie ervaart dit ook, en wie heeft er goede tips?

Ik merk bij mezelf dat ik redelijk "fel" speel, dus met korte krachtige slagen van bovenkant vingertoppen. Terwijl een meer overdreven aaiende beweging dit verschil vermindert, maar dan speel ik weer niet comfortabel en niet op m'n gevoel.

Het is daarmee ook nog eens een klein issue wat lastig uit te leggen is, zo blijkt. :?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ben me er niet alleen van bewust maar ik gebruik het ook echt.
Er is me al eens gevraagd waarom ik in sommige baslijntjes een gedeelte met 1 vinger speel ipv 2. Voor de klank dus.

Je kunt het vergelijken met up- en downstrokes van je plectrum, die klinken ook niet hetzelfde.

Ook klinken mijn bassen totaal anders wanneer één van mijn maatjes er op speelt.
Peter

Bericht door Peter »

Klopt, ik gebruik het ook wel bewust, maar het zou leuk zijn om gewoon eenzelfde aanslag te hebben (met dezelfde routine) met twee vingers. De verschillen zijn subtiel, maar toch.......
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

Ik denk dat je dat verschil er niet uit krijgt, simpelweg doordat je middelvinger verder naar achteren zit, dus al wat meer knor zal geven...... Ik zie het ook meer als up en down strokes, die je bewust kan inzetten.
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Inderdaad geeft alleen al het feit dat je wijsvinger altijd naar de hals en je middelvinger naar de brug toe de snaar aanslaat altijd verschil. Subtiel verschil weliswaar, maar toch.

Ik heb ook best een stevige aanslag en minder hard aanslaan voelt voor mij ook onnatuurlijk aan en met minder harde aanslag is het verschil in mijn oren wel minder. Misschien verbeelding of niet dat weet ik niet.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Jack

Bericht door Jack »

Bazz schreef:Ik denk dat je dat verschil er niet uit krijgt, simpelweg doordat je middelvinger verder naar achteren zit, dus al wat meer knor zal geven...... Ik zie het ook meer als up en down strokes, die je bewust kan inzetten.
Eens met dit,
Ik speel niet met een plectrum, kan er niets mee.
Dus altijd met de vingers.
Door een blessure die ik 26 jaar terug opliep (vinger tussen heftruck en betonnen muur) kan ik incidenteel mijn wijsvinger niet gebruiken.
Ik heb mij dus aangeleerd om ook met de ring vinger te kunnen spelen, en als gevolg dus ook met 3 vingers als het zo uitkomt.
Dan komt het bovenstaande nog meer naar voren, tevens is mijn aanslag poes zacht, en varieer ik naar hartenlust met harder en zachter aanslaan.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Het maakt enorm verschil of je vingertoppen warm (en zacht) zijn.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

idd ik merk ook een verschil

spelen mijn thumb geeft de meeste thump in vergeijking met wijs en middenvinger
mijn wijsvinger en middenvinger zijn ongeveer vergelijkbaar. met mijn wijsvinger klinkt het iets hoger en minder vol.
die is ook het minst vlezig...maar ik merk nu pas :-) dat ik met mijn wijsvinger meer de neiging heb om meer met het topje te spelen dan met mijn middelvinger waar ik de snaren voller mee pluk. ik denk omdat mijn wijsvinger gewoon een stuk korter is :-)
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Bij mij klinkt de wijsvinger juist voller, maar dat komt misschien door een meer gecontroleerde aanslag, dus misschien is dat over een jaartje weer anders. Note to self: middelvinger trainen
Uit context zal dat vast raar klinken...
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 620
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Bij mij vergelijkbaar, mijn wijsvinger klinkt het net wat feller, bij mijn middelvinger net wat voller. Ik gebruik dat klankverschil juist ook, als ik bijvoorbeeld een hele volle vette noot wil op een bepaald moment, zorg ik dat ik hem met mijn middelvinger aansla. En andersom.
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Peter schreef:Klopt, ik gebruik het ook wel bewust, maar het zou leuk zijn om gewoon eenzelfde aanslag te hebben (met dezelfde routine) met twee vingers. De verschillen zijn subtiel, maar toch.......
Het verschil krijg je nooit helemaal weg. Wel kun je heel bewust oefenen op kracht en volume, door bijvoorbeeld met twee vingers achtsten te spelen en op iedere derde een accent te zetten. Verder is spelen met één vinger inderdaad een oplossing, maar mijn docent op het conservatorium smeerde bijvoorbeeld altijd zijn vingertoppen in met labello. Daardoor krijgt hij geen eelt en loop je minder kans op grote geluidsverschillen, maar zoiets gaat mij persoonlijk veel te ver. Als je in ieder geval zorgt dat je zo veel mogelijk controle hebt over je aanslag en bovendien redelijk met één vinger uit de voeten kunt als het echt moet, denk ik dat je je verder niet al te veel zorgen moet maken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik zou me er ook niet al te druk over maken, er zijn belangrijkere zaken als het aankomt op techniek.
Tenzij het enorme klankverschillen tussen vingers zijn, maar dat is meestal niet.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik begrijp jouw vraag heel goed. Het houdt mij ook bezig.
Er is een lengteverschil tussen wijs- en middelvinger. Ik zie soms bassisten die hun vingers van de aanslaghand wat meer naar de brug laten wijzen waardoor het lengteverschil tussen wijs- en middelvinger wordt gecompenseerd. Marcus ~Miller en Stanley Clarke doen dat onder andere en dat zijn toch niet de minste dus er zal zeker iets nuttigs in zitten. Bij de contrabas speel je al automatisch met de vingers meer naar beneden.
Verder merk ik zelf ook vaak dat de hoek die de vingers maken t.o.v. de snaar er erg toe doet. Zet je ze loodrecht op de snaar of heb je meer een vallende slag. Het heeft ook veel konsekwenties voor de snelheid. Ik heb zelf de neiging de snaren een beetje naar boven te willen trekken. Hoe de snaar van de vinger afglijdt is dan ook wel cruciaal en ook de vorm van de vingertop. Te lange nagels zijn dan vreselijk. Sowieso kan ik gewoonweg niet spelen met nagels die je hoort tegen snaren, dat vind ik zo'n beetje het ergste wat er is.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Didi schreef:Sowieso kan ik gewoonweg niet spelen met nagels die je hoort tegen snaren, dat vind ik zo'n beetje het ergste wat er is.
:stupid:
Meest irritante wat er is, heb nagelknipper in de koffer zitten.
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

Heb ik ook, maar als ik dan naar rage against the machine luister met een nummer las bullet in the head, hebben nagels toch wel zin...... :jam:

Maar ja, ik ben geen tim commerford, dus knip ze ook altijd af :jaaaaa:
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Plaats reactie