Probleempje....

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Awel Steekie, ik ben akkoord met het voorgaande. Als ik op mijn bas wil rammen, mag mijn amp niet in de clip gaan. In mijn ogen zijn uw versterkers dus ondermaats.

Ik heb ook ooit overenthousiast op mijn bas gehamerd. Een bevriende bassist heeft met er toen op gewezen dat ik met 60% minder aanslag (mijn vinger waren nek molenwieken) méér controle kon verkrijgen. Ik heb dus mijn hele aangeleerde 'techniek' van toen moeten vergeten en opnieuw beginnen. Maar nu heb nog ik evenzeer dat "live-gevoel" hoor, dat zit gewoon tussen de oren.
Zacht aanslaan ≠ geen gevoel. :oudezak:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Madmac & nangyala,
voor die combo kan ik het wel eens zijn maar ik vind G&K 700 watt op 6 x 10 Eden niet echt ondermaats,ook mijn Hartke 3500 heeft met zijn "slechts" 350 watt veel meer power dan ik nodig heb.Ik speel voornamelijk in kleine cafe's,partycentra ed.
Ik zal het dus toch in de aanslag moeten zoeken maar idd. Ludo zacht aanslaan =geen gevoel
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Dat is het tegengestelde van wat Ludo postte volgens mij...
Madmac schreef:Zacht aanslaan ≠ geen gevoel. :oudezak:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Theo speelt zo luid dat de letters van de titel van deze topic door elkaar geschud werden...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

wombatboter schreef:Theo speelt zo luid dat de letters van de titel van deze topic door elkaar geschud werden...
:rofl:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Misschien is het een idee om een bas te gaan bespelen die heel zwaar speelt ( hoge actie, hoge snaarspanning) en dan de pups erg laag zetten.
Je versterker harder zetten en zachter aanslaan kan ook maar is wel riskanter.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Pups lager zetten kan ik wel eens gaan proberen!
Actie staat bij mij behoorlijk hoog en ik speel al op 0.50-105 snaren.Ik denk er ineens wel aan dat ik de laatste tijd zonder preamp (sadowsky) speel,mischien dat die het signaal wat stuurt.
Ik ga nog wel even met een paar dingen expirimenteren,bedankt voor de input zover mannen.
Nog steeds goed bezig....
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Compressor er op. Klaaaaaar.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Toch zou ik proberen je speelstijl iets te matigen. Je kunt je enthousiasme ook botvieren door met de rest van je lijf te bewegen en je vingers relatief rustig en beheerst te houden. Vroeger brak ik snaren en had ik ook na optredens blaren. Dat heb ik nu echt nooit meer. Dat was toch een kwestie van rustiger aanslaan. Nu moet ik bekennen dat ik ook niet het type stage-performer ben. Laatst zei iemand nog bijna verwijtend tegen me dat ik maar moest accepteren dat ik meer een studiomuzikant ben. Hij had waarschijnlijk gelijk. :facepalm: Bij mij leidt een podium niet automatisch tot heftiger spel.
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Vroeger brak ik snaren en had ik ook na optredens blaren.
:shock: :shock: :shock:

In al die jaren dat ik speel nog nooit een snaar gebroken en ik aai mijn snaren niet!
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Didi schreef:Toch zou ik proberen je speelstijl iets te matigen. Je kunt je enthousiasme ook botvieren door met de rest van je lijf te bewegen en je vingers relatief rustig en beheerst te houden. Vroeger brak ik snaren en had ik ook na optredens blaren. Dat heb ik nu echt nooit meer. Dat was toch een kwestie van rustiger aanslaan. Nu moet ik bekennen dat ik ook niet het type stage-performer ben. Laatst zei iemand nog bijna verwijtend tegen me dat ik maar moest accepteren dat ik meer een studiomuzikant ben. Hij had waarschijnlijk gelijk. :facepalm: Bij mij leidt een podium niet automatisch tot heftiger spel.
Kijk daar verklaar je zonder dat je het weet een verandering die bij mij is geweest,nu ben ik natuurlijk de jongste niet meer en de laatste jaren ben ik steeds minder beweeglijk aan het worden
en mij steeds meer op het spel zelf aan het storten.Zoals ik al in de beginpost schreef ligt het ook aan mij,maar ik was benieuwd of het herkenbaar is en wat anderen er dan mee doen....
@Marcus,
Ik heb 3 X een snaar gebroken,1 x E en 2 X een A snaar,maar dat is lang terug.
De wilde haren zijn er inmiddels af natuurlijk :D
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

RAGGEN godverdomme ! :jam: :jam: :jam: :jam:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Mijn entousiastme breekt me op....

Bericht door G8 »

Als je gaat overcompenseren, extra hard gaat aanslaan om je te horen, of de versterker loeihard aanzet om te overleven, is het misschien een idee om in-ear te proberen? Dan hou je controle, kun je freaken, en hoor je alles altijd feilloos. Ideetje?
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Nee,ik hoor het echt wel dat is het probleem niet.Ik moet gewoon wat aan mijn (gebrek aan) techniek gaan doen,alhoewel Ludo me dus stimuleert om zo door te gaan :mrgreen:
Nog steeds goed bezig....
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Goede rechterhandtechniek is best ingewikkeld en het kan heel veel vooruitgang geven je daar eens goed in te verdiepen. En slechte techniek is moeilijk af te leren, tell me. Kwestie van voortdurend kritisch op blijven en er de voordelen van ervaren.
Een van mijn basleerlingen dempt heel weinig en gebruikt weinig dooie noten en slaat ook altijd vrij hard aan. De noten klinken dan altijd ongeveer even hard. Door dynamiekverschillen te gebruiken is zijn spel enorm vooruitgegaan.
Plaats reactie