Probleempje....

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Probleempje....

Bericht door steekie »

Ik heb een probleem dat steeds groter begint te worden.
Nu ben ik altijd een erg lompe bassist geweest maar de laatste tijd wordt het steeds erger.
Mijn "live"aanslag heb ik niet goed meer onder controle,het gaat dermate hard dat ik de boel constant over de zeik jaag....
Thuis heb ik nergens last van,op sommige repetities ook niet maar zodra het livegevoel opkomt word ik overenthousiast,ik zit er dan helemaal in zegmaar en dat uit zich in een vervorming die ik niet mooi vind.Het maakt niet uit welke bas of versterker ik gebruik (op de Bassman vind ik het nog wel acceptabel) het gebeurd,steeds vaker.
Gisteren mijn P weer eens meegenomen naar een repetitie met de Goatriders,daar staat mijn peavy TKO 115 combo en het gaat er daar wel heftig aan toe maar tijdens een solostukje bleef er eigenlijk geen fatsoenlijke toon meer over voor mijn gevoel,de rest van de band vond het mooi :facepalm:
Of ze dit nu als vintagesound ervaren en het daarom goed vinden weet ik niet,maar dat was het niet en het was gewoon niet goed voor mij.Ik moet iets gaan veranderen maar hoe weet ik niet.
Het gebeurd dus tijdens een verhoogde concentratie en ik heb er alleen zelf moeite mee,mijn collega's niet.Is dit herkenbaar?
Laatst gewijzigd door steekie op 13 feb 2013, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Het is wel herkenbaar hoor. Ik heb het zelf ook wel eens; tijdens repetities en thuis hoor je alles veel beter en kan je je - onbewust misschien - ook bezig houden met je aanslag, klank etc. Live maak ik het ook vaak mee dat de boel vaak zo hard klinkt (vaak ligt het ook aan de akoustiek van het zaaltje) dat je als een malle aan je snaren gaat lopen hengsten om - zonder aan je versterker te moeten draaien - je nog wat hoorbaar wil zijn. En ja, dat gaat dan ten koste van je aanslagprecisie etc.
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2864
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Samen met het enthousiasme van het Live spelen zorgt er bij mij ook voor dat ik veel (te) hard ga spelen, wat ten koste gaat van zowel het geluid en de kwaliteit (loopjes die niet meer lukken e.d.)..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Maar vinden jullie het acceptabel voor jezelf?
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

nee! We zijn dus ook bezig met elkaar te proberen de balans in het geluid op een acceptabel peil te krijgen en te houden. Sommige ruimtes lenen zich daar wat beter voor dan andere, maar het is te doen. Daarnaast mijn luidspreker op een goede hoogte brengen, dat scheelt heel veel. Ik wil op het podium net zo kunnen spelen als thuis.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Afbeelding

je moet wat meer Zen-nen m8.
op het podium praat ik vaak tegen mezelf als de omstandigheden k*t zijn en ik bv te hard ben aan't aanslaan: "gewoon rustig aan, relax en laat de versterker het werk doen...easy does it".
lang haar helpt trouwens om dit te verbergen voor het publiek. :mrgreen:

werkt het altijd? nee, maar wel vaker dan je zou denken. :wink:
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2864
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Ik weet dat het bij mij aan mezelf ligt, en ik probeer veel bewuster om te gaan met het volume. Ik zet tijdens optredens mijn versterker altijd harder dan normaal, zodat ik zachter 'moet' spelen. Maar dan nog is het opletten geblazen. Zeker binnen de Anouk-coverband is de baslijn behoorlijk leidend in de muziek, waardoor het hogere volume gevoelsmatig juist goed uitkomt..

Ik wil gewoon zachter kunnen spelen, om ook betere nuances te kunnen aanbrengen, en niet elke keer het eelt van mijn vingers afspeel.. Ik wijt het aan gebrek aan techniek..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Stinky,
lang haar verdoezeld idd. wat :D
Overigens ben ik zeker niet gestrest op het podium,het is puur het willen werken en het plezier in de muziek in het algemeen en het is eigenlijk wel een positief gegeven dat ik me zo fanatiek inzet maar ik heb er achteraf steeds minder vrede mee...Die inzet moet natuurlijk blijven,een gitarist van een powertrio waar ik af en toe mee speel zegt bijv. dat hij van mijn spel energie krijgt,als bassist doe ik het voor de medemuzikanten dus goed.Ik ben gewoon lomp,maar zit kennelijk op een punt dat ik daar wat aan wil doen zonder dat het merkbaar voor de anderen is...
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb dat zelf ook lange tijd gehad Theo. Ik heb toen de actie van mijn snaren verlaagd, zodat je al gauw te hard speelt, en de snaren beginnen te kletteren. Dit irriteerde mij zo mateloos, dat ik mezelf een zachtere aanslag heb aangewend.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Dat heb ik toevallig pas kunnen proberen met de ex bas van Herman (Monkey) hierboven maar dat werkt niet,de spontaniteit is dan weg en er moet wel een beetje "leven" in zitten en dat maak ik nu eenmaal met mijn aanslag,dus (sorry Herman) de bas naar mijn eigen voorkeur afgesteld zodat hij voor mij bruikbaar is.Wat mischien ook nog wel mee speelt is dat ik sinds een jaar of 2 tijdens het spelen niet meer zo gefocust ben op exact dat wat er komt maar meer aan variaties werk,dus wel geconcentreerd op het nummer maar een beetje het idee wat er op dit moment in mijn hoofd opkomt moet uit de bas te horen zijn en dan past het er ook gewoon bij,mischien toch een beetje zen gedachte :mrgreen:
Het is wel een prettig gevoel dat er dus meer zijn die er last van hebben...
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Haha! Het is jou bas, dus al zaag je er een stuk af... :wink:
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Daar heb ik een mannetje voor :mrgreen:

Afbeelding
Nog steeds goed bezig....
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik vind het juist geweldig als de snaren kletteren (zonder meteen dood te slaan natuurlijk, alleen maar tijdens de aanslag).
Mijn stack staat altijd hard genoeg zodat ik het wel uit mijn hoofd laat om te hard aan te slaan.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Meer blowen Theo, daar word je rustig van. Afbeelding
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

steekie schreef:Ik heb een probleem dat steeds groter begint te worden.
Nu ben ik altijd een erg lompe bassist geweest maar de laatste tijd wordt het steeds erger.
Mijn "live"aanslag heb ik niet goed meer onder controle,het gaat dermate hard dat ik de boel constant over de zeik jaag....
Thuis heb ik nergens last van,op sommige repetities ook niet maar zodra het livegevoel opkomt word ik overentousiast,ik zit er dan helemaal in zegmaar en dat uit zich in een vervorming die ik niet mooi vind.Het maakt niet uit welke bas of versterker ik gebruik (op de Bassman vind ik het nog wel acceptabel) het gebeurd,steeds vaker.
Gisteren mijn P weer eens meegenomen naar een repetitie met de Goatriders,daar staat mijn peavy TKO 115 combo en het gaat er daar wel heftig aan toe maar tijdens een solostukje bleef er eigenlijk geen fatsoenlijke toon meer over voor mijn gevoel,de rest van de band vond het mooi :facepalm:
Of ze dit nu als vintagesound ervaren en het daarom goed vinden weet ik niet,maar dat was het niet en het was gewoon niet goed voor mij.Ik moet iets gaan veranderen maar hoe weet ik niet.
Het gebeurd dus tijdens een verhoogde concentratie en ik heb er alleen zelf moeite mee,mijn collega's niet.Is dit herkenbaar?
Het is wel een kostenplaatje, maar sinds ik een versterker heb met een berg headroom, ben ik deze situatie niet meer tegengekomen. Hoe hard ik nu ook aansla, de amp gaat niet meer over zijn nek (zelfs op festivals niet). Je kan ook vragen of de drummer wat zachter kan slaan (kost het minste) de rest volgt dan vanzelf.

Daarbij zie ik dat je een 15" speaker hebt, die ook niet bijdraagt aan je middentonen (lees definitie), waardoor je jezelf minder goed hoort en harder gaat aanslaan
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Plaats reactie