Leren Slappen, gekke toon

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Darkuter
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2013, 10:29

Leren Slappen, gekke toon

Bericht door Darkuter »

Ik ben dus beginnend bassist en wil graag een poging wagen om te gaan slappen. Nu probeer de juiste sound te krijgen bij het slappen van m'n E-snaar, maar het verschil met alles wat ik op youtube zie is volgens mij dat ik hem te hard tegen m'n fretboard aan sla. Als ik probeer te kijken klappert hij ergens. Het klinkt gewoon niet zoals het zou moeten, hoe ik ook slap. Hopelijk beetje duidelijk :D

Kan het helpen om dikkere snaren te nemen met meer spanning? Geeft me dat meer ruimte als ik toch niet zacht genoeg slap? Soms lijkt het wel of anderen er gewoon op drukken zonder snel weer de snaar los te laten. Je begrijpt het al, ik kom er niet. Met elke tip zou ik al blij zij.
Slapping tha bass
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Allereerst zou ik het onder het Techniek kopje plaatsen ipv Overig

en volgens mij hoor je niet OP je fretboard te slappen maar er vlak onder. Ik slap tenminste tussen mijn nekelement en mijn fretboard in.

De makkelijkste tip daarnaast is neem les, dan weet je relatief zeker dat je je zelf niets verkeerd aanleert waardoor je over een paar jaar geen pols meer over hebt bv.

Mocht je dat niet willen zijn er nog talloze youtubefilmpjes die het best netjes demonstreren.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Leer zelf slappen, gekke Darkuter












:mrgreen:
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Nergal schreef: en volgens mij hoor je niet OP je fretboard te slappen maar er vlak onder
Waarom niet? Dit maakt de toon nog percussiever...
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zoals jij het omschrijft is het puur techniek waar je de mist mee ingaat :) Kijk eens op Youtube, daar staan heel veel instructiefilmpjes. Er zijn ook verschillende technieken om te slappen en de meest effectieve is toch net die die jij niet probeert nu!

Filmpjes van bijvoorbeeld Victor Wooten kunnen het heel mooi uitleggen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=4cpKqUfkbPY[/youtube]
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En een tip die waarschijnlijk niemand wil horen: als je beginnend bassist bent, kun je misschien beter zorgen voor een goede allround-techniek. Dat slappen komt later wel. De kans dat je jezelf iets verkeerds aanleert is inderdaad vrij groot. En met meer ervaring en techniek leer je het slappen waarschijnlijk makkelijker aan.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Even in de juiste afdeling neergezet - Hans58
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Waargebeurd verhaal: toen ik voor het eerst probeerde te slappen wist ik niet dat je, na de aanslag, je duim niet tegen de snaar aan moet laten liggen... dan gebeurt er namelijk niet zoveel. Misschien ook jouw probleem? M.a.w.: hij moet echt goed stuiteren en meteen weer loskomen van de snaar na het raken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

wat Woutertron zegt. Wat ik merk is dat veel leerlingen in het begin de snaar dood slaan. Dus dat ze op de snaar blijven 'plakken' en niet terug stuiteren met de duim. Denk letterlijk aan een hamer die een spijker in de muur slaat, dan blijf je ook niet de hamer tegen de spijker aanhouden.
Wat je ook kan proberen is doorslaan met de duim tot de volgende dunnere snaar, dit werkt goed als je niet al te snel slapt. Je laat de duim dan terecht komen op de volgende snaar ipv terug te stuiteren zoals bij het eerste voorbeeld. Dus meer een beweging naar onder.

Voor de rest vind ik dat je slappen al vrij snel kan aanleren, je hoeft niet perse eerst te wachten tot je twee jaar verder bent. Wel 'moet' je basis fingerstyle techniek als enigszins goed zijn.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het slappen is een combi tussen je aanslaghand en je fret-hand waarmee je afwisselend dempt en snaren fret.

Het is een gerucht dat je onder je fretboard moet slappen; dat verschilt per bas en waar precies de sweetspot ligt. Dat laatste kan zelfs per snaar verschillen.

TIP probeer eens met je duim 'langs' de snaar te slaan (van boven naar beneden) zodat je de snaar als het ware veegt (EDIT) wat mijn voorganger dus zegt 8)
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

basloze fret schreef: Denk letterlijk aan een hamer die een spijker in de muur slaat, dan blijf je ook niet de hamer tegen de spijker aanhouden.
Met alle respect, die vergelijking gaat niet op. Met een hamer op een spijker geef ik altijd doffe droge klappen. Niks gestuiter. Integendeel dus.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ben ik dan de enige die denk dat de afstelling van de bas er ook iets mee te maken kan hebben (t is een optie hè). Je kunt nog zo'n goeie techniek hebben, maar als je bv je elementen te hoog hebt afgesteld of als ie ergens aanloopt, dan klinkt t gewoon niet zoals het zou moeten. Maar daarvoor heb ik adhv de omschrijving net even te weinig info. Op sommige bassen klinkt het daarnaast gewoon k*t. Wat voor bas heb je eigenlijk?

Als ik slap, laat ik mn duim overigens niet altijd 'stuiteren'. Soms laat ik m ook landen op de snaar eronder (dus op de a snaar als ik op de e slap). Dit doe ik wanneer ik bv na 1 geslapte noot een hammer-on speel en er dus iets meer tijd zit tussen de geslapte noten. of denk aan de openingsnoot van like the way i do, die iets langer aanhoud. Soms speel ik nl per ongeluk een nootje teveel als ik m laat stuiteren, want dan wil 'ie ook weer neerkomen zeg maar (is dit te volgen...?), op deze manier heb ik daar geen last van.

Hoe dan ook, les nemen kan iig geen kwaad!
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Duim strak houden, aanslagpunt ongeveer het midden van je nagel aan de zijkant van je duim. Arm ongeveer evenwijdig met de snaren houden, bewegen vanuit de elleboog, niet uit de pols.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Didi schreef:
basloze fret schreef: Denk letterlijk aan een hamer die een spijker in de muur slaat, dan blijf je ook niet de hamer tegen de spijker aanhouden.
Met alle respect, die vergelijking gaat niet op. Met een hamer op een spijker geef ik altijd doffe droge klappen. Niks gestuiter. Integendeel dus.
als je in 1 rake klap een spijker in de muur wil slaan, werkt dat het beste als je 1 venijnige korte beweging met je hamer maakt. Dat is wat ik bedoel. Verder ben ik geen timmerman of zo.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

heskez schreef: aanslagpunt ongeveer het midden van je nagel aan de zijkant van je duim.
Mijn aanslagpunt zit op de zijkant van het gewricht van mn duim. Is dat zo grof verkeerd?
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Plaats reactie