bends

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
kadee
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 nov 2005, 13:43

bends

Bericht door kadee »

"Bends: :shock:
Bending is a technique that originates with blues guitarists. To bend a note you increase the tension of the string (and the pitch of the note) by pushing the string across the fretboard so that it sounds a higher note. How far you can bend a note depends uppon your bass, your strings, and the strength of your hands. Generally, you'll be bending either one half step up (i.e. so that the pich of the bent note is the same as the pitch if you had fretted the note one fret higher) or one whole step up (ie. so that it sounds the pitch of a note two frets higher up the neck)."


nu iemand een duidelijke uitleg graag :D
want wat ik eronder versta is freten en de volgende noot gewoon een slide terwijl je doorduwt... :shock: :?:
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Nee, je vinger blijft op dezelfde fret maar je duwt de snaar "opzij", als je een richtingspijltje zou trekken zou hij haaks op de snaar staan. Je trekt je snaar hierdoor strakker waardoor de noot hoger klinkt.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Jep en dan zo ver duwen dat je een halve toon (1 fret) of een hele toon (2 fretten) hoger klinkt, da's wat ze zeggen.
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Je buigt je snaar dus.
Vandaar de engelse term: benden...
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

...of in ouderwets Jip en Janneke-muzikantenjargon: opduwen van je snaar :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Of naar beneden trekken :idea:
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Maar de lol is dan wel weer, of je 'm nou opdrukt of naar beneden trekt, de toonhoogte gaat either way omhoog ;)
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Het ligt er maar net aan wat op dat moment het beste aanvoelt... :!:
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

David Gilmour is de koning van het benden :P
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
richel_richel
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006, 20:35

Bericht door richel_richel »

met gitaar een stuk beter te doen dan met je bas.

( je kan ook de hals naar je toe trekken terwijl je je body tegenhoudt. zo buig je je hals een beetje strakker. Niet aan te raden. Je ziet het soms bij van die outro's met van die idioten die met dr gitaar half in dr versterker gaan staan om het te laten loeien ;) )
Apocalypse please...
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

Ik gebruik het benden wel vaak eigenlijk ...
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
richel_richel
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006, 20:35

Bericht door richel_richel »

maar met bas heb je toch altijd maar een klein toonverschil door te benden.
omdat gitaar veel kortere mensuur heeft en dunnere snaren kun je op gitaar veel verder benden. klinkt soms wel leuk mits goed uitgevoerd. Steve Vai gebruikt het vaak heel leuk
Apocalypse please...
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Frankie schreef:Jep en dan zo ver duwen dat je een halve toon (1 fret) of een hele toon (2 fretten) hoger klinkt, da's wat ze zeggen.
1/4 toon benden word ook gedaan toch?
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

vast wel, in principe kun je benden hoeveel je wil. Ik heb ook geen idee hoe veel hoger je komt als je bend op een bas. Zoals richel*2 hierboven al aangaf kun je op een gitaar verder benden, dus misschien haal je die hele toon ook wel niet op een bas? geen id eigenlijk, zal het nog eens proberen...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

maar met bas heb je toch altijd maar een klein toonverschil door te benden.
wie het kleine niet eert... ;)

ff serieus: string benden is een techniek die ik heel, heel erg vaak gebruik. het helpt om je baslijnen expressiever te maken. een simpel lijntje of zelfs een toonladder word al een heel stuk muzikaler met een paar smaakvol geplaatste vibrato effecten, zoals dus string bending en de van de strijkinstrumenten afgekeken techniek om de vinger waar je een noot stevig mee fret te laten "trillen" en zo een beetje vibrato in de noot te laten klinken.
persoonlijk vind ik deze twee technieken makkelijker, fijner en een mooier resultaat opleveren dan de door veel bassisten gebruikte techniek van het helemaal heen en weer bewegen van je fret-vinger: deze techniek moet echt heel precies worden uitgevoerd wil het het gewenste effect hebben.
uiteraard geldt dat als je alle drie (vier misschien, als je hammer on/pull off vibrato meerekent) de technieken beheerst je altijd beter af bent.
hoe groter je rugzak met muzikale baggage, hoe beter.

ik hoor op verschillende basfora wel eens bezoekers over string bending roepen dat "het niet kan op een bas/de snaren te dik zijn/het effect te gering is op een bas": imho zouden die spelers eens wat meer moeten experimenteren en doorzetten totdat ze de techniek geperfectioneerd hebben, dan al te veel basfora af te struinen en online wijsheden te gauw als waarheden aan te nemen.
gewoon doen dus! :)
Plaats reactie