De baspartijen van Hennie Vrienten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Sorry voor de off-topic, maar ik blijf het merkwaardig vinden dat mensen zo'n angst lijken te hebben van notenschrift. Zo moeilijk is het niet om te leren. Zeker niet als je niet direct "live" van bladmuziek hoeft te kunnen spelen.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

True, maar als je het niet kunt is het logisch dat je graag terugvalt op tabs :) Je moet er echt mee opgegroeid zijn en aangezien basgitaar voor veel mensen een instrument is dat je veel uit je hoofd of van akkoordenschema'tjes speelt snap ik heel goed dat je geen noten leest :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26335
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb het gewoon nooit geleerd. Ik neem ook mijn "toevlucht" niet tot tabs. In de regel luister ik en zoek het akkoordenschema uit (of zoek het op) als ik een nummer moet instuderen wat ik niet ken. Alleen als ik een heel specifiek loopje of zo echt niet kan reproduceren zoek ik wel eens een stukje tabulatuur op om te kijken hoe het in elkaar zit. De rest doe ik op een beetje handigheid en veel praktijkervaring. :wink:
Maar dit is inderdaad wat :offtopic:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

BassAgent schreef:Je moet er echt mee opgegroeid zijn
Helemaal niet, ik heb het geleerd toen ik pas een half jaartje bas aan het spelen was en was er op enkele uurtjes mee weg. :)
Maar ik zal er een ander topic voor openen :wink:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

padawatje schreef:Sorry voor de off-topic, maar ik blijf het merkwaardig vinden dat mensen zo'n angst lijken te hebben van notenschrift. Zo moeilijk is het niet om te leren. Zeker niet als je niet direct "live" van bladmuziek hoeft te kunnen spelen.
Noten lezen is pas niet moeilijk meer als je goed weet waar iedere noot op de hals zit en je erg bewust bent van waar elke zestiende in de maat ligt. En dan nog steeds moet je in het begin lijntjes tellen en kruizen en mollen juist leren interpreteren. Je maakt aanspraak op allerlei vaardigheden tegelijk en het geheel wordt een enorme frustratie zodra één van die vaardigheden onder de maat is, laat staan meerdere.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hey Wouter, kom gezellig hier mee discussiëren : https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=47079 :wink:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Mag je dat zomaar doen ? Een basboek maken van andermans werk ? Vraag het anders Vrienten zelf. Volgens mij is die man heel benaderbaar en hij kan je zo vertellen hoe hij het speelt.
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Z'n zoon, Xander, is BGF-lid.....
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Senior ook :wink:
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Da's waar ja! Die zocht zijn oude bas....
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Toch heb ik het idee dat ze hier niet zo vaak zijn :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Didi schreef:Mag je dat zomaar doen ? Een basboek maken van andermans werk ? Vraag het anders Vrienten zelf. Volgens mij is die man heel benaderbaar en hij kan je zo vertellen hoe hij het speelt.
Interessante vraag maar ik denk niet dat er een wet is die zegt dat het niet mag, zolang je maar netjes de publishing ofzo betaalt?
Aan de andere kant kan het leuke promotie zijn als HV mee wil werken :)
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat er een wet is die het auteursrecht regelt, en dat meneer Vrienten op basis daarvan gewoon geestelijk vader en rechthebbende is. Je zult dus toestemming moeten hebben, en dat zal geld kosten. Betaling maakt toestemming niet vanzelfsprekend, by the way.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zo over nagedacht.Ik vind het voor mezelf prettig om die baspartijen te bekijken en daarna eens te kijken hoe het publiceren werkt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Didi schreef:Mag je dat zomaar doen ? Een basboek maken van andermans werk ?
Goede vraag. Volgens mij betaal je veel aan rechten en is het uiteindelijk niet (of minder) rendabel om zo'n boek uit te brengen, tenzij het een hele grote oplage betreft. Maar ik zou ook wel precies willen weten hoe dit zit.
Plaats reactie