Waarom kunnen of willen jullie geen noten lezen ? ;-)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Toch moet het vrij "makkelijk" zijn... sommige mensen schermen ermee dat wij maar één noot moeten lezen en één sleutel moeten beheersen en ze hebben eigenlijk gelijk. Als je enkele van de vaste ritmepatroontjes begrijpt geraak je al een heel eind, het is niet alle dagen dat je met zestiendes opgescheept zit..
Als je bvb kijkt naar wat gitaristen moeten kijken op een gitaarpartituur... dat is pas titanenwerk.
what fools these mortals be
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Mocht je wat willen oefenen in de categorie "metronoom aan, blik op oneindig en gaan" dan is dit een hele geschikte tool: https://garywillis.com/pages/lessons/read.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is niet erg muzikaal en ritmes lezen leer je er ook niet van, maar als je je nootherkenning wil trainen is er niets beters.
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Ik ben ook (zoals velen) eerst begonnen met bas te spelen mbv tabs. En dat ging er goed. Tot ik gevraagd werd bij een orkestje te spelen. Toen moest ik wel noten leren lezen. Dit is in het begin meer 'ontcijferen' dan lezen maar met wat oefening gaat het steeds beter. Ik dacht hier niks aan te hebben voor het spelen in m'n blues bandje maar ik kom er nu toch achter dat het wel makkelijk is. Het grote voordeel wat het notenschrift heeft tov tabs is dat het ritme er perfect op staat. Bij tabs moet je dit zelf maar uitzoeken en soms klopt de maatsoort zelfs niet. Bij notenschrift kan je precies zien wat het ritme is (16e voor de tel ofzo).

Andersom werkt het nu zo dat ik bij de nummers in m'n blues bandje nu ga nadenken over wat ik precies speel! En daardoor weer precieser ga spelen.
Het helpt ook enorm als je iets wil opschrijven zodat je het later nog weet.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik kan het ondertussen een beetje. Maar ik heb nog steeds moeite met de mentale switch tussen de verschillende sleutels - want ik lees nog steeds makkelijker voor gitaar.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Lezen doe je pas als je er iets aan hebt. Ik kan de post van Peter goed begrijpen die na jaren orgelles met bladmuziek de vrijheid ervaart van spelen zonder papier. Als er geen noodzaak is gebeurt het niet. Kennelijk is het ook eigen aan bijvoorbeeld popmuziek dat je het zonder al te veel theoretische kennis kunt spelen. Dat heeft popmuziek ook zo succesvol gemaakt.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het blijft wel een ellende dat ik, telkens ik een leuke basriff uitvind, naar een opnameding moet zoeken opdat ik het niet vergeet (én dan nog eens duidelijk aftel zodat ik de beat niet later verplaats). Moet toch erg makkelijk zijn om dat even op een stukje papier te kunnen noteren, dat mis ik wel...
Dat onderhouden is ook niet zo eenvoudig... je geraakt dan ook in een professioneler kader waar je vaak "brood"-spelers tegenkomt die alles doen om te overleven en misschien is dat nu niet wat je beoogt.
Ik zie het zelf niet zo zitten als amateur om bepaalde muziekstijlen te gaan spelen omdat de huur bij mij sowieso betaald is maar het moet wel leuk zijn om een thema te kunnen spelen dat je al eens in een real book tegenkomt..
Ik heb een eigen notenschrift ontworpen dat alle verbeelding tart maar het werkt wel..
Niet dat het opweegt maar het heeft ook wel iets wanneer je met pro's werkt en sommigen vragen verbaasd waarom je niet leest waarop je relaxt kan zeggen "ik ken het van buiten" wat er toch ook voor zorgt dat je soms al eens meer in de muziek zit.
Ik moet wel bekennen dat ik onder invloed van dit topic meer zin krijg om er toch weer eens aan te beginnen...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

wombatboter schreef:Toch moet het vrij "makkelijk" zijn... sommige mensen schermen ermee dat wij maar één noot moeten lezen en één sleutel moeten beheersen en ze hebben eigenlijk gelijk.
da's waar maar op de meeste andere instrumenten kun je 1 noot ook maar op 1 manier spelen...'wij' moeten daar keuze's in maken

en misschien zijn die mensen er zelf gewoon niet zo goed in :D

autorijden is ook knap lastig voor te stellen als je 't nog nooit gedaan hebt. Sommigen snappen t bij de eerste les, anderen leren 't nooit.
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2110
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

EDV schreef:autorijden is ook knap lastig voor te stellen als je 't nog nooit gedaan hebt. Sommigen snappen t bij de eerste les, anderen leren 't nooit.
Dat is helemaal waar. Ik heb leerlingen die gewoon niet door de beginnoten heen komen. En dan gebruik ik echt heel eenvoudige liedjes. Als het na een half jaar nog steeds een worsteling is met die beginnoten dan weet je dat het waarschijnlijk nooit echt iets gaat worden met het noten lezen. Dan wordt het voor hun en voor mij een frustratie en daar schieten we niks mee op. In dat geval schakel ik over naar andere notatiemanieren. Tabs, akkoordenschema's en veel met cd's meespelen etc.
Dit geldt trouwens zowel voor gitaristen als bassisten. Gelukkig hebben we nog andere manieren van noteren, de meeste andere instrumenten hebben dat niet.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Gum
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 sep 2009, 14:10

Bericht door Gum »

Notenschrift is voor mij chinees :mrgreen:
Ik red me prima met mijn oren en soms wat tabs. Ik heb twee jaar geleden een paar optredens gespeeld met een fanfare; toen was het wel handig geweest als ik noten kon lezen :roll: Ik heb toen alle partijen in cryptische tabvorm om moeten zetten; heeft veel voorbereidingstijd gekost.
Fame Baphomet V
Fender Precision Bass MIM
Squier Gum Modified Jazz Bass
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

uiteindelijk wil ik enkel eigen nummers spelen, dus noten lezen is niet zo belangrijk, das enkel voor het nadoen van wat anderen verzonnen hebben, en dat kunnen anderen veel beter. Zonder noten ben je vrij en komt het muzikale toeval nog eens op je pad in het free stylen met anderen...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

trippy demon schreef:Zonder noten ben je vrij en komt het muzikale toeval nog eens op je pad in het free stylen met anderen...
Maar je beheerst je theorie dan wel behoorlijk goed? Hoe meer je weet, hoe meer je gericht kan doen en dus hoe vrijer je bent in je expressie. Zie het als een verhaal vertellen, als je maar tien woorden kent kan het maar moeilijk net zo'n mooi en uitgebreid verhaal worden als wanneer je 100 woorden kent. :)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Eén roos zegt meer dan duizend woorden toch? Dus moet je alleen maar de juiste noot, die roos vertaalt, zien te vinden!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Mensen die harmonie beheersen gaan toch vaak een rijkdom aan variaties aansnijden die anderen soms niet ontdekken..
Vergelijk het met iemand die alleen maar een arsenaal heeft van kwinten en octaafjes om zijn spel in te kleuren..
Ik heb bvb Palladino al noten horen spelen op akkoorden waarvan ik geen besef had dat die zo'n frasering zouden kunnen verdragen en het is alsof je een heerlijke cocktail krijgt ipv een gewoon pintje.. Je dorst is gelaafd maar op een erg prettige manier met dat ietsje meer. Een spanningsveld creeeren met muzikale vaardigheden is echt een talent en geen kunstje.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

wombatboter schreef:Een spanningsveld creeeren met muzikale vaardigheden is echt een talent en geen kunstje.
Zou het zelfs geen talent willen noemen maar gewoon een vaardigheid zoals je zelf ook al zegt. :) Elke top muzikant heeft het gewoon moeten leren, er zijn maar heel weinig mensen die van nature zo veel gevoel hebben voor muziek dat ze theoretisch niet onderlegd hoeven te zijn.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7646
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Bij notenschrift heb ik altijd het probleem dat ik wel weet wat een 1/8, een 1/4 en een 1/2 noot is, maar ik weet nooit hoe lang dat is om te spelen. :facepalm:
En verder ben ik niet goed in het vlug onderscheiden van waar de noot staat op de balkjes, heb al eens gehad dat ik er 3 noten naast zat.
Moet me er toch eens beter in gaan verdiepen.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Plaats reactie