Waarom kunnen of willen jullie geen noten lezen ? ;-)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

frietpan schreef:Gewoon goed luisteren
Mee eens; is een onderdeel van je (samen)spel
frietpan schreef: als je er aanleg voor hebt
Altijd handig! Maar er is meer nodig om die aanleg om te zetten in spelen en of dat nou tabs of noten zijn laat ik dan maar even in het midden.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
frietpan
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2013, 06:53

Bericht door frietpan »

clover4 schreef:
frietpan schreef:Gewoon goed luisteren
Mee eens; is een onderdeel van je (samen)spel
frietpan schreef: als je er aanleg voor hebt
Altijd handig! Maar er is meer nodig om die aanleg om te zetten in spelen en of dat nou tabs of noten zijn laat ik dan maar even in het midden.
Het helpt in ieder geval als je er aanleg voor hebt :wink:
heb jij het?
Yamaha RBX 374 DOG 2004
Rocktile Fatboy 2009
Phoenix P 1977
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

frietpan schreef:Gewoon goed luisteren als je er aanleg voor hebt dan is het volgends mij helemaal niet nodig om noten te kunnen... :wink:
hangt allemaal puur van je ambitie af als je over 3 dagen een uur covers/uitgewerkte nummers moet spelen die je nog nooit eerder gehoord of gespeeld hebt ga je blij zijn dat je ze als bladmuziek hebt!!
zelfde bij solo's en echt snelle stukken je bent eindeloos(ik heb geen geduld) bezig met uitzoeken welke noten er nu tussen zitten ik neem dan liever gewoon de uitgeschreven versie , je maakt het jezelf alleen maar gemakkelijker.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22619
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Inderdaad, je hebt volkomen gelijk..
Maar hangt er natuurlijk wel vanaf in welke niche je zit : mensen die in een eigen groep zitten en hun eigen muziek maken gaan dit zelden neerpennen (toch niet in de pop- of rockmuziek).
Zit je in het covercircuit waar het onverwachte repertoire al eens de kop opsteekt is lezen een absolute troef..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ik zie sowieso geen enkel nadeel in het wel kunnen :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22619
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Inderdaad...kan bij velen al het verschil maken tussen van muziek kunnen leven of niet.
what fools these mortals be
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Meowmix schreef:Ik zie sowieso geen enkel nadeel in het wel kunnen :)
Dit zegt eigenlijk alles. Er is geen nadeel in het kunnen lezen van noten.
Er is altijd wel een voordeel te vinden, even snel een nummer uitzoeken is makkelijker als je bladmuziek kunt vinden (en er is tegenwoordig echt megaveel online te vinden), en ook als je het niet kunt vinden is het makkelijk om het zelf te kunnen noteren.

Doordat ik jarenlang weinig of niets met muziek heb gedaan is het lezen van noten bij mij compleet weggezakt. Erg vervelend, ik merk echt dat ik zo goed als van 0 af aan moet beginnen en dan ben je er al snel weer klaar mee.
Toch ga ik het weer oppakken binnenkort.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Mijn nieuwe lesjaar gaat per as zaterdag in en staat theorie / noten lezen / scales en snel en makkelijk muziek herkennen om mee te spelen gepland dit jaar :cheer: :jaaaaa:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

deze mag hier niet ontbreken, erg grappig en ook veelzeggend:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PJ-Zgx9PlMU[/youtube]
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ik vind 't ook wel sterk dat 'Exhibit A' een A-akkoord is. :D
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Naar mijn gevoel is het vooral omdat het niet van je gevraagd wordt.
90% van de bassisten gaat er toch voor om in een bandje te spelen. Daar wordt eigenlijk alles op gehoor gedaan of van tabs te lezen.

Daarnaast lees ik tabs gewoon vloeiend en vind ik het dan mooi kut om weer opnieuw te beginnen :mrgreen:
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22619
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik had onlangs een kerel op bezoek die echt meer dan behoorlijk speelde en dingen uit zijn vingers kon toveren waar ik op 17-jarige leeftijd (want zo oud was hij) nog maar kon van dromen (ben ook op mijn 19de pas begonnen :-))..
Hele snelle riffs, goeie muting en frisse ideeen, Wooten en Féraud-lickjes en allemaal netjes uitgevoerd zonder bijgeluiden op een nochtans vrij stugge 5-snaar.
Hij was auto-didact en had wel al enkele lessen gekregen maar die bevielen hem niet.
Heb 'm toch echt aangemaand om het hele pakket te doorworstelen en harmonie en noten lezen te beginnen want het is zonde om in bepaalde gevallen te blijven aanmodderen met "intuitief" spelen want na verloop van tijd kan je vastzitten in je eigen beperkte maar technisch straffe baswereld (er zijn uitzonderingen maar je kan er maar best van uitgaan dat je daar niet toe behoort, dat kan geen kwaad)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

basloze fret schreef:deze mag hier niet ontbreken, erg grappig en ook veelzeggend:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PJ-Zgx9PlMU[/youtube]

Briljant gedaan, zo kunnen alleen die Engelsen dat! King probeert zich er nog even uit te bluffen,
met vervolgens de reactie van de aanklager: "sorry, wrong page"! Hilarisch! Bedankt voor het plaatsen. :lol:
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

wombatboter schreef:Ik had onlangs een kerel op bezoek die echt meer dan behoorlijk speelde en dingen uit zijn vingers kon toveren waar ik op 17-jarige leeftijd (want zo oud was hij) nog maar kon van dromen (ben ook op mijn 19de pas begonnen :-))..
Hele snelle riffs, goeie muting en frisse ideeen, Wooten en Féraud-lickjes en allemaal netjes uitgevoerd zonder bijgeluiden op een nochtans vrij stugge 5-snaar.
Hij was auto-didact en had wel al enkele lessen gekregen maar die bevielen hem niet.
Heb 'm toch echt aangemaand om het hele pakket te doorworstelen en harmonie en noten lezen te beginnen want het is zonde om in bepaalde gevallen te blijven aanmodderen met "intuitief" spelen want na verloop van tijd kan je vastzitten in je eigen beperkte maar technisch straffe baswereld (er zijn uitzonderingen maar je kan er maar best van uitgaan dat je daar niet toe behoort, dat kan geen kwaad)
Toch wel herkenbaar :lol:
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Hm, een aha-aha-aha-aha-aha-erlebnis dus. :mrgreen:

fixed-rich
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie