Waarom kunnen of willen jullie geen noten lezen ? ;-)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Da's waar. Maar ik vermoed dat er al vrij snel een wereld voor je opengaat die nog veel mooier is dan die van HBO!
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Toch zit er een verschil tussen het nut van noten kunnen lezen en het nut van de muziek theorie begrijpen.
Met name dat laatste zal je de mogelijkheid bieden wat meer variatie in je basspel aan te brengen.
Naar mijn mening is het enige nut van muziek kunnen lezen dat je je eiegn composities kunt vastleggen en die van anderen kunt NAspelen.
Het is met name de theorie die je helpt passende partijen te bedenken.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Precies. Ik heb acht jaar lang klassiek gitaarles gehad, en ik moest ook tot in den treure allerlei toonladders leren. Het voelde zo nutteloos allemaal toen ik dat leerde...
Maar sindsdien ik een basgitaar heb gekocht ben ik er achtergekomen dat er zoveel voordelen aan zitten van het spelen van toonladders en het kunnen van noten lezen, het heeft me echt geholpen in het inproviseren en snel leren van baspartijen.
Vooral het inproviseren leerde ik pas echt sinds ik basgitaar speel, en het kennen van de theorie heeft me echt ontsettend geholpen daarbij.
Als je weet in welke toonladder je speelt kan je veel meer varieren in je basspel imho...
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Interresant topic.

Ik denk op recht dat het wel een meerwaarde heeft als je noten kan lezen en ook uit kan schrijven in het daarvoor bedachte systeem dat we allemaal kennen.
Ikzelf speel nou 1.5 jaar basgitaar. In deze tijd heb ik mij helaas alleen op techniek kunnen richten vanwege CTS en de nodige operaties en behandelingen daaraan. Ben sinds kort in een bandje begonnen waarin we covers spelen. De gitarist en de zangeres gooien een nummer op, vertellen mij de akkoorden en ik speel na 2 of 3 keer inzetten zo het nummer mee. (op enige fills na dan die vereisen wat uitzoek en piel werk) Verder ben ik bezig met gehoor training en het volledige uit mijn hoofd leren van mijn hals en de toonladders/harmonische loopjes ed. Mijn prioriteiten liggen momenteel gewoon ergens anders omdat ik samen met mijn bandleden gewoon muziek wil coveren en zelf schrijven en daar plezier in willen hebben. iedereen in de band weet iets anders en daardoor vullen we elkaar aan en doen alles op gehoor.

Vanuit mijn ervaring zeg ik dus dat ik het niet nodig vind noten te lezen met gelijk de onderbouwing waarom ik deze niet kan en of wil.
Later zal ik echt wel in deze stof gaan duiken, ook wetende dat deze niet erg moeilijk is als we naar de basis kijken maar momenteel heb ik teveel tijd nodig voor me band en mijn opleiding als werkvoorbereider om deze theorie er bij te willen of kunnen hebben :lol:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
legranddave
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mar 2014, 20:55

Bericht door legranddave »

Nu moet ik wel zeggen, ik speel nu toch al 20 jaar gitaar, en heb nooit de nood gevoeld om noten te kunnen. Ik speel dan ook voornamelijk fingerpicking, bossa nova en van die dingen. Nu speel ik sinds een paar jaar ook bas en dan merk ik toch dat ik soms moeite heb om te volgen. ( Om dus geen gitaar op een bas te spelen alsjebegrijptwatikbedoel). Maar aan de andere kant doe ik daardoor ook dingen die mijn bandlid niet begrijpt, want die zegt dan : ja maar dan kan je geen dissonant spelen want dat klinkt daar niet, dat kan niet. En toch klinkt het goed. Soms is de angst om dat gevoel te verliezen, dat natuurlijk aanvoelen, groter dan de zin om notenleer te spelen. En ik heb het ook ooit geprobeed, mijn leraar werd gek. Ik moest alles afleren en dan terug aanleren of zoiets :facepalm:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

'
------- ik ,--------uhhhhh ,----- kan 't ook niet :oops:

maar wil 'r wel wat aan gaan doen , want fusion , jazz en big-band muziek gaan me steeds meer interesseren

ik leun nou nog op me gehoor , en eenvoudige jazz lukt me wel , maar ik ontdek toch steeds meer mooie dingen , waarbij het dan weer eens even een muzikale "brug-te-ver"wordt. :facepalm:
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Noten lezen? Nooit de behoefte gevoeld. Lijkt me ook absoluut onzinnig aangezien ik zelf mijn baslijnen in elkaar zet, puur op gevoel en ervaring. Ik heb noten lezen altijd meer iets voor pianisten gevonden die bestaand werk spelen, daar is het meer op zijn plek.

Heb wel wat muziektheorie in me opgenomen door boeken te lezen en toonladdertjes te oefenen maar eigenlijk gebruik ik daar heel weinig van op een bewuste manier. Wellicht wel onbewust maar het boeit me allemaal niet zo. Ik ben gewoon lekker muziek aan het maken.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

DiMarco schreef:Noten lezen? Nooit de behoefte gevoeld. Lijkt me ook absoluut onzinnig aangezien ik zelf mijn baslijnen in elkaar zet, puur op gevoel en ervaring. Ik heb noten lezen altijd meer iets voor pianisten gevonden die bestaand werk spelen, daar is het meer op zijn plek.

Heb wel wat muziektheorie in me opgenomen door boeken te lezen en toonladdertjes te oefenen maar eigenlijk gebruik ik daar heel weinig van op een bewuste manier. Wellicht wel onbewust maar het boeit me allemaal niet zo. Ik ben gewoon lekker muziek aan het maken.

Ik snap jou redenatie wel , maar die is wel wat eenzijdig gekleurd.
Als ik voor mezelf praat , dan voel ik me vooral de laatste tijd gewoon een "muziek-schrift-analfabeet" ( en of ik me nou al die jaren staande heb kunnen houden , doet daar niks aan af )

Vorig jaar kreeg ik van noten-lezende sax- , -keyboard spelers en - zangeres tijdens een auditie een soort complimentje , met daar achteraan een vraag :
"Joh , je speelt alles zo mee ,----maar hoe doe je dat dan ? "

Antw : "ach , die liedjes ken ik nog wel van de radio e.d. , die ram ik zo wel op gehoor mee " :mrgreen:


----maar er blijft nog steeds overeind dat ik hun noten-schrift NIET kon lezen :oops:

Over een dik jaartje word ik 60 :facepalm: , de muzikale hobby-toekomst zal over een poos misschien nog wel een big-band kunnen worden , mits ik me dat verdomde notenschrift maar eigen kan maken ( waar ik als een berg tegenop zie ) :oops:


De auditie verliep goed , en ik was aangenomen .
Een week later heb ik toch bedankt , en ben ik afgehaakt omdat ik met mijn recht tot inbreng van nieuwe nummers óók er voor moest zorgen dat die drie personen die liedjes in notenschrift gepresenteerd moesten krijgen , omdat ze het anders NIET konden spelen :|
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

MR. LEE schreef: Over een dik jaartje word ik 60 :facepalm: , de muzikale hobby-toekomst zal over een poos misschien nog wel een big-band kunnen worden , mits ik me dat verdomde notenschrift maar eigen kan maken ( waar ik als een berg tegenop zie ) :oops:
Ik heb pas noten leren lezen op mijn 54e en ik zou willen dat ik dat eerder had gedaan ! Het is een kwestie van even doorbijten maar ook niet zo'n heksentoer. Je kan de theorie het beste gelijk toepassen door er in gezelschap gebruik van te maken; ik ben begonnen mee te spelen met de beginnersklas van een harmonie orkest en was daar al naar een jaar uitgegroeid.
Met jouw muzikale verleden zal het w.s. een eitje zijn maar een groter plezier kun je jezelf niet doen !!
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

DiMarco schreef:Noten lezen? Nooit de behoefte gevoeld. Lijkt me ook absoluut onzinnig aangezien ik zelf mijn baslijnen in elkaar zet, puur op gevoel en ervaring. Ik heb noten lezen altijd meer iets voor pianisten gevonden die bestaand werk spelen, daar is het meer op zijn plek.
Daar gaan we weer! :facepalm: Erg kortzichtige redenatie als je het mij vraagt.....
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik kon het gewoon niet leren. Heb altijd muziekles gehad, van kinds af aan, blokfluit om te beginnen, daarna trompet, maar na 8 jaar trompetles lukte het me nog niet om met notenschrift mee te spelen en toen was de lol van muziekles er wel vanaf en heb ik het noten lezen opgegeven. Op mijn 18e een bas gekocht en snel in bandjes gaan spelen zonder noten te hoeven lezen, een openbaring, die mij nu op mijn 47e nog steeds veel plezier geeft.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Voor degene die noten en theorie wel leuk vindt:

https://academic.udayton.edu/tobyrush/th ... mplete.pdf
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Wiro schreef:Voor degene die noten en theorie wel leuk vindt:

https://academic.udayton.edu/tobyrush/th ... mplete.pdf
Dat ziet er leuk uit ! :D

Voor de volledigheid even de site vanwaaruit naar de PDF wordt verwezen : https://tobyrush.com/theorypages/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Interessant pdf-je.

Lezen kan ik wel, maar ik doe het bijna nooit. Er zijn ook weinig uitgeschreven partijen te vinden voor basgitaar. Er is genoeg (klassiek) studie materiaal, maar als je even snel een popliedje moet coveren is het 9 van de 10 keer niet te vinden.
Als ik voor mezelf een partij uitschrijf, schrijf ik vaak de akkoorden op aangevuld met een paar specifieke loopjes. Dat kost namelijk minder tijd, en leest iets makkelijker.

Omdat ik dus weinig lees kan ik het ook niet zou goed als dat ik zou willen.
Het liefst zou ik á vue een snelle 16de partij willen kunnen weg spelen, maar daar heb ik op dit moment toch wel wat meer tijd voor nodig (helaas).

Is het geen idee om een soort bladmuziek database te starten op het forum waarop we baspartijen met elkaar kunnen delen? of zou dat een hoop gedoe geven met rechten en zo.
Plaats reactie