Waarom kunnen of willen jullie geen noten lezen ? ;-)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Waarom kunnen of willen jullie geen noten lezen ? ;-)

Bericht door padawatje »

Toen gewaardeerd forumlid Hans58, met tientallen jaren muzikale ervaring in dit topic openbaarde dat hij geen notenschrift kan lezen, fronste ik even mijn wenkbrauwen :|

Vanwaar nog steeds die afkeer of angst bij veel muzikanten om het te leren ?

Het is echt niet zo moeilijk en het komt enorm van pas, vind ik. En het is veel geschikter om verschillende nuances van muziek vast te leggen dan tabs.
Ik was pas 34 toen ik voor het eerst muziek leerde spelen en aan het einde van mijn eerste jaar les heeft mijn basleraar mij de principes van muzieknotatie uitgelegd. daar heb ik dan vervolgens enkele uurtjes op geoefend en dat was al voldoende om enkele maanden later met een orkest te kunnen meespelen waar alle muziek op partituur stond.

Let wel: als je mij een partituur met een gemiddelde moeilijkheidsgraad voor mijn neus legt en vraagt om die even op tempo te spelen, gaat me dat ook niet lukken. Maar als ik er een keer of twee, drie overheen gelezen en gespeeld heb, zal het mij wel lukken.

Anderzijds: muzieknotatie op papier (net als geschreven tekst) is uitgevonden omdat er geen andere manieren waren om muziek op te nemen en is sinds de uitvinding van de grammofoonplaat eigenlijk een stuk minder noodzakelijk.
Maar dat geldt ook voor geschreven tekst en toch verkiezen in de 21ste eeuw nog steeds ganse bevolkingsgroepen om elkaar SMSjes te versturen ipv. gewoon op te bellen :mrgreen:

Dus mijn stelling is : notenschrift leren lezen is nog steeds actueel en veel gemakkelijker dan je denkt (en dus zou eigenlijk elke muzikant het gewoon moeten kunnen ) :)
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik ben het volkomen met je eens. In een grijs verleden heb ik natuurlijk (net als bijna iedereen) AMV en blokfluitles gehad, maar ik heb pas na mijn 30e echt noten leren lezen. Voor mij is het veel overzichtelijker en preciezer dan tabulatuur (zeker als je ook nog eens wisselt tussen 4-, 5- en 6-snarige instrumenten) en communiceert het ook nog eens een stuk handiger met toetsenisten of blazers. Bovendien biedt het mij veel meer harmonisch inzicht.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Waar.
Ik kan het (nog) niet. Waarom niet? Ik maak geen tijd vrij om naar de muziekschool te gaan en ik maak ook geen tijd vrij om het thuis zelf te leren. Sinds kort noteer ik mijn eigen baslijntjes wel in een soort notenschrift (mijn notenschrift, mijn basleraar zou een hartaanval krijgen als hij mijn notaties zou zien :mrgreen: )
Feit is dat ik een full-time job heb, twee kinderen en twee bands. Als ik dan de keuze heb om op mijn bas te spelen, of om notenschrift te leren, dan is de keuze snel gemaakt. Maar ik zou het wel willen kunnen.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

je weet wel dat jij bij een hele, hele kleine minderheid hoort: de niet professionele muzikanten die kunnen lezen. :wink:


je zou dus de ook de vraag kunnen omgooien: waarom vind jij het wel zo belangrijk dat iedere muzikant moet kunnen lezen als blijkbaar het overgrote deel vd spelers er het nut niet van inziet, iig niet nuttig genoeg om er ook de tijd in te steken om het te leren?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Stinky schreef:je zou dus de ook de vraag kunnen omgooien: waarom vind jij het wel zo belangrijk dat iedere muzikant moet kunnen lezen als blijkbaar het overgrote deel vd spelers er het nut niet van inziet, iig niet nuttig genoeg om er ook de tijd in te steken om het te leren?
Ik heb mij misschien wat verkeerd uitgedrukt: mij maakt het niet uit of muzikanten kunnen lezen of niet. Alleen is het veel gemakkelijker dan je zou denken om de basis onder de knie te krijgen en opent het toch weer een hoop nieuwe mogelijkheden.

Uitspraken zoals die van Britsie bevestigen mijn stelling: hij ziet er de noodzaak van in en gaat zelfs zelf een eigen notenschrift ontwikkelen (en steekt ook daar weer tijd in), terwijl hij het evengoed meteen goed had kunnen leren. En dat kost echt niet zoveel tijd als de meesten denken.
(@Britsie: ook ik heb een fulltime job, twee bandjes en zelfs drie kinderen :wink: )
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Ik heb wel eens plannen gehad om het te gaan leren. Moeilijk zal het inderdaad niet zijn, maar waarom zou ik het doen.... Het gemiddelde pop-/rocknummer volgt een redelijk vast stramien. Als ik een nummer een paar keer gehoord heb en ik speel hem 1 of 2 keer door zit ie er vaak al in. Dan is het vaak nog wat schaven aan timing en souplesse, maar dat zal je ook hebben als je van schrift speelt. Daarbij heb ik niet het idee dat er heel veel bladmuziek in omloop is, terwijl er plenty audiomateriaal op youtube en spotify voorhanden is.

En dus, ik zie er de meerwaarde niet van in.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Mwah, ik zie het nut er echt wel van in hoor, notenschrift geeft namelijk veel meer vrijheid om je handposities te kiezen (ik ben dan weer te lui om fatsoenlijk te leren dempen, dus heb ik een hekel aan open snaren, dan pak ik hem liever ergens anders..), en natuurlijk, het ritme staat direct aangegeven.

Dus ik heb het mezelf ook (een beetje) geleerd.

Probleem is alleen dat er zo verschrikkelijk veel meer tabs te vinden zijn, dan baspartijen in notenschrift, dus dat je al heel snel hier weer op teruggeworpen wordt. En dat komt denk ik ook weer doordat het nu eenmaal gemakkelijk te noteren is, om een tab te maken heb ik genoeg aan notepad, ik zou niet weten hoe ik (digitaal) iets in notenschrift zou kunnen noteren.

Maar in principe is er niets moeilijks aan, je hoeft maar één noot te onthouden en je weet de rest van de noten ook (Hint: dat ding voor de balk noemen ze ook wel een F-sleutel... :mrgreen: ), en dan heb je alleen nog vier verschillende nootlengtes. Op tempo lezen, ja, dat zul je moeten oefenen en oefenen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb mezelf ooit leren spelen op het gehoor en heb jaren zo gespeeld.. Men gaf me een plaat en ik leerde die van buiten.
Toen ik later bij groepen ben gaan spelen kreeg ik opnames en ik was zo vertrokken. Akkoordenschema's kan ik lezen en aangevuld met mijn geheugen kon ik overal mee...had ook het voordeel dat ik zelf kon interpreteren.
Een paar jaar geleden ben ik noten gaan leren in de muziekschool omdat ik me het leven gemakkelijker wou maken.
Mijn basleraar werd gek toen ik binnenkwam en zag hoe ik dingen intuitief speelde (soms gaf hij me een blad dat ik eigenlijk na enkele keren vanbuiten kende, waarop hij me betrapte). Hij had ook geen oplossing voor de enorme kloof tussen wat ik al kon en de beginnersfase waarin ik moest starten.
De belangrijkste reden voor mij om af te haken : telkens ik die oefeningen meekreeg naar huis werd ik thuis gék van de hoofdpijn, opeens moest ik beginnen tellen en nadenken over muziek, iets dat ik nog nooit gedaan had.
Ik sleepte mezelf naar mijn notenschrift, zat "I feel good" uit te schrijven met barstende hoofdpijn en telkens ik de studie liet om wat op mijn eentje te improviseren herleefde ik en zag ik mijn bas terug graag.
Dit heeft bijna een volledig schooljaar geduurd en ik was het basspelen strontbeu en zag er tegen op..voor mijn examen slaagde ik en ik moest een duet spelen met mijn leraar waarbij de zaal vol studenten vreemd keek.
Ik heb het zo lang mogelijk proberen vol te houden maar mijn brein weigerde dienst en de hoofdpijn verdween toen ik met die studies stopte.. Ik begon weer met plezier bas te spelen toen ik het notenlezen staakte.
Ik wil dat nooit meer meemaken dat ik mijn bas niet meer graag zie..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik heb het eerste jaar notenleer afgemaakt en kon daar goed mee weg omdat ik toen al in een band speelde. Het volgende jaar moest ik afhaken omdat ik halverwege de les moest weggaan wegens mijn nachtpost destijds. Ik heb me toen voorgenomen om het terug op te pikken maar eerlijk gezegd zie ik in mijn leefwereld het nut er niet van in. Mijn vrouw is een geschoolde muzikante, leest zeer moeilijke partituren van Chopin alsof het Engels is maar krijgt amper een doodsimpel pianolijntje nagespeeld zonder die partituur. Zij is dan bvb weer jaloers op mijn vermogen om op haar piano in twee minuten die pianolijn te ontrafelen.

Ik zal het dus nooit doen omdat het gewoonweg niet nodig is om muziek te maken. :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Zo tussen m'n zevende en negende heb ik zangpartijen leren lezen en zingen. In de meeste gevallen was ik wel gebaat bij de melodie op orgel voorgespeeld krijgen, voordat ik precies wist wat er stond, maar ik heb het geleerd toen.

Bas heb ik volgens een heel andere methode geleerd, met als gevolg dat ik eigenlijk zelden van papier heb gespeeld.
Met wat moeite en een paar keer herhalen kán ik het weliswaar, maar ik doe het bijna niet.
Dat komt onder andere omdat men in de omgeving waar ik leerde spelen vond, dat je een betere muzikant werd als je direct lijnen vanaf het gehoor leerde naspelen, zonder tabs of noten, dit zou de instrumentbeheersing en de natuurlijkheid van je spel bevorderen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik me ook red zonder noten lezen, maar ik vind het heel handig dat ik er in ieder geval iets van snap.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

@wombatboter : Dat klinkt alsof je niet meer kan of wil praten op het moment dat je leert lezen en schrijven :?

@Madmac : mijn vrouw net hetzelfde, die hebben het dan weer op de omgekeerde en al even verkeerde manier geleerd: muziek enkel leren reproduceren van papier ipv. te begrijpen. Dat is (om in dezelfde terminologie te blijven) even gek als niet kunnen praten, tenzij je een tekst op papier voor je neus krijgt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik denk ook dat het vaak te snel te moeilijk gemaakt wordt. Zo heb ik laatst uit de kringloopwinkel twee boekjes meegenomen: Eenvoudige muziekleer deel I en deel II, geschreven door een Oudleraar van het Amsterdamsch Conservatorium. In principe stond in deel I weinig nieuws, maar de beste man kreeg het voor elkaar om heel eenvoudige dingen zo op te schrijven en zo met termen te smijten, dat het één onoverzichtelijke en verwarrende brij werd.

En dat werkt dan weer afschrikwekkend. Maar op één of andere manier heeft ook iedereen hier lezen geleerd, terwijl er toch heel wat meer letters dan noten zijn.... :finger:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Green Goblin schreef:Maar op één of andere manier heeft ook iedereen hier lezen geleerd, terwijl er toch heel wat meer letters dan noten zijn...
Dàt bedoel ik dus.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik ben er wel van overtuigd dat leeftijd er iets mee te maken heeft.. je slorpt het gewoon zo makkelijk niet meer op.
Muziek werd bij mij door het notenlezen een corvee.. ik zag mijn bas als een obstakel dat mijn leven vervelend maakte.
Ik heb lang doorgebeten maar het beterde niet in mijn hoofd alhoewel het lezen wel al schoorvoetend lukte.
what fools these mortals be
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Jaja, het staat op mijn 'te-doen'-lijstje. Het staat alleen niet bovenaan. :mrgreen:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Plaats reactie