Hoe oefenen jullie het liefst?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morrison3000
Lakland-fan
Berichten: 735
Lid geworden op: 22 feb 2007, 23:19

Hoe oefenen jullie het liefst?

Bericht door Morrison3000 »

Alvast excuses als er al zo'n topique is, maar tijdens het zoeken niet gevonden.

Mijn vraag is niet hoe je moet oefenen, maar hóe jullie dat doen. Maken jullie een schema met wat je per week wil leren, kloot je erop los, speel je met muziek mee, oefen je een hele week een bepaalde techniek voor je wat anders doet? Of wat anders. En hoeveel tijd nemen jullie ervoor?

Ik wil, met mijn drukke hoofd, wat inspiratie opdoen. Op zoek naar de oefenmanier wat het beste bij me past. En misschien jullie ook.
No treble
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Ik pak meerdere keren per dag een bas op en oefen dan steeds een minuut of twintig tot een half uur. Daar zit verder weinig structuur in, ik speel bijvoorbeeld mee met een nummer dat net op iTunes voorbij kwam of kies zelf een nummer uit. Of het effectief is weet ik niet, maar ik heb ook veel liever dat het leuk is.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Variatie is mijn sleutel tot motivatie.

En de gigantische valkuil: “Practice doesn’t make perfect, practice makes permanent.”

citaat uit:
https://www.bulletproofmusician.com/how- ... -practice/
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik speel in twee bands en daar oefen ik wekelijks 3 tot 5 uur (per band) mee in onze eigen oefenruimte, in de oefenruimte jammen we meestal eerst daarna spelen we de nummers van de huidige set gevolgd door ouder werk, tusendoor slap ouwehoeren en koffie of bier drinken al naar gelang hoe laat het is.
Jams proberen we meestal op te nemen om later delen of het geheel uit te werken tot nummers.
Daarnaast neem ik thuis via de computer stukjes muziek met gitaar of bas en zang op die me te binnen schieten om later in bandverband uit te proberen.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Hangt er vanaf, soms heb ik plots zin om m'n bas op te pakken en dan speel ik bv. een halfuur of langer (kan 2 uur zijn ook). Dan kijk ik welke liedjes zoal 'interessant' en vet zijn en die zoek ik dan op. Meestal gebruik ik daarvoor Guitar Pro 6 en speel dan gewoon daarmee mee. De songs die ik echt helemaal uit het hoofd kan laat ik gewoon afspelen via Media Player en dan speel ik zo mee.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Morrison3000 schreef:Ik wil, met mijn drukke hoofd, wat inspiratie opdoen. Op zoek naar de oefenmanier wat het beste bij me past. En misschien jullie ook.
Effectief oefenen is een uitdaging op zich. Als je echt serieus verder wilt komen (en ook geïnteresseerd bent in de kant van het musiceren die vooral hard werken is, en niet zoveel fun) zijn er veel boeken over dat onderwerp.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik ben heel serieus met piano en gitaar.

Bij piano speel ik een aantal oefeningen die vaststaan. Ik speel zonder timer, want ik speel ze totdat ik tevreden ben. Ben hier meestal 1,5 - 2 uur mee zoet.

Voor gitaar heb ik ook een vast aantal oefeningen die ik wel met een timer oefen. Ik heb 5 minuten per oefening. Ben daar een uur aan kwijt.

Bas speel ik sporadisch en dan zet ik meestal een nummer op of speel ik met de metronoom.

Wat het belangrijkste is is dat je steeds kijkt en luistert naar hoe het gaat. Speel je wat je speelt zo het beste? En dan kijkend naar hoe het klinkt en hoe het voelt. Dat heeft mij enorm geholpen i.c.m. heel veel geduld. Vooral erg langzaam spelen werkt enorm goed. En dan proberen zo min mogelijk spierkracht te gebruiken. Bij piano heeft mij dit in twee week tijd enorm geholpen.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik oefen alleen de avond voor we met de band oefenen. Elke week de taaie nummers uit het repertoire + 1 nieuw nummer. Deze week is dat 'even flow' van Pearl Jam. Ben zelden langer dan een uur bezig, sommige nummers hoef je niet te blijven oefenen.

Ik wil meer tijd gaan besteden aan eigen werk maar heb moeite de tijd ervoor te vinden. Op mijn zolder heb ik e-drums, bas, gitaar, piano en mics dus daaraan ligt het niet...

Techniek oefen ik niet meer na 23 jaar bassen, boeit me niet meer.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Techniek oefen ik aan de hand van de oefeningen van m'n leraar - elke vrijdag les, daar oefen ik als ik tijd heb op zaterdag of zondag voor, en sowieso woensdagavond. Dit doe ik wel met timer, omdat dit soort oefeningen me vaak de keel uit hangen voor ik ze goed genoeg doe. Niet meer dan 15 minuten achter elkaar hetzelfde onderdeel, of het moet een heel nummer zijn - dan probeer ik blokken van een half uur te doen, in totaal een uur of 2-3 op een dag. Als het even kan plan ik de hele dag qua wat ik wil doen, maak ik een schema'tje inclusief pauze en probeer ik me daar aan te houden.

Nummers voor de band (repetitie op dinsdag) oefen ik eveneens op zaterdag of zondag, en als het er nog niet in zit op dinsdag voor de repetitie. Dit is wel gewoon oefenen tot het er in zit of ik echt geen zin meer heb, of de tijd op is.

Nummers en licks waar ik zelf zin in heb oefen ik op alle andere momenten van de week. Soms is dat veel, soms weinig, soms is het om half 3 's nachts, soms om 7u 's ochtends. Minder productief maar heerlijk ontspannend :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Irisdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2013, 14:55

Bericht door Irisdb »

Ik denk dat voor elk muziek instrument oefening de sleutel is. Ik doe zelf dan ook elke dag even oefenen, soms een uur, soms minder. Het is denk ik belangrijk dat wanneer je oefent je serieus en gecontentreerd bent. Als je afgeleid aan het oefenen bent leer je naar mijn ervaring minder. Als ik een ding weet van muziek: bij herhaaldelijke fouten niet door gaan. Oefen dat stukje met een paar maten ervoor en erna keer op keer en dan zal het goed gaan! :D
Gebruikersavatar
Patries
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 mar 2013, 16:17

Bericht door Patries »

Ik, als beginner, oefen nu iedere dag zo'n 1-1,5 uur (naast fulltime baan etc.). Zolang mijn lesmateriaal (Hal Leonard https://www.halleonard.com/product/viewp ... ubsiteid=7&" onclick="window.open(this.href);return false;) er nog niet is, pluk ik mijn info van het i-net. Bijv. nu het oefenen van de C-major scale. Ook probeer ik wat favoriete nummers mee te spelen a.d. hand van online tabs. Op dit moment ken ik na 1 week de volgende nummers uit het hoofd:
- Let it Be
- Stand by me
Ik ben best trots op mezelf :mrgreen: :dance:

Het oefenen doe ik (als manlief thuis is) meerendeels met koptelefoon en mp3 speler in de versterker en anders zonder koptelefoon. Om nou een uur lang tig-keer hetzelfde nummer te horen meespelen :lol:
Gebruikersavatar
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:41

Bericht door Maatje »

Ik oefen in het weekend, omdat ik na mijn werk geen vingers meer over heb en ook te moe ben om me er nog in te willen verdiepen.
Hoe ik het liefst oefen, tja, de ene keer speel ik mee met nieuwe liedjes van mijn echtgenoot (die mij de baslijn voorzegt, of me, zoals gisteren, met wat aanwijzingen zelf de noten laat uitvinden en benoemen (hij vindt het leuk dat ik me er eindelijk eens serieus in verdiep)), of ik speel uit een lesboekje, of wat andere muziekboeken die gewoon voorradig zijn hier. Niet echt veel structuur dus.
Hoeveel tijd ik daaraan spendeer is moeilijk te zeggen, ik ben ook wel eens snel afgeleid en dan moet ik stante pede mijn planten verzorgen (of is dat omdat ik dat GRRR*** stukje baslijn maar niet voor elkaar krijg? :wink: ).
Wat wel (voor mij) een verrassing was, sinds ik bezig ben met de akoestische bas, kon ik gisteren zomaar 'zuiver' noten vinden op de fretloze. Dat inspireert dan wel weer. Het was altijd een beetje gokken, en nu zit er ineens een logica in.
Ritme vind ik moeilijk. Als ik meespeel met een oefen-CD, dan klinkt het leuk, maar speel ik het stukje zelf zonder muziek, dan wordt het een vrij nerveus geheel... ik speel met wijs- en middelvinger, geen idee of dat wel oké is, maar het werkt voor mij.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Nummers die je nog niet kan spelen op het gehoor mee proberen te spelen is ook heel leerzaam en leuk. Menig autodidact is zo begonnen.
Wel nummers uitzoeken die haalbaar zijn. Zo speel je veel nummers van John Mayer vaak al snel leuk mee. Al zul je dan nog geen Pino Paladino zijn meteen :D
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

Mijn bassen staan in de woonkamer en elk moment dat het kan pak ik eentje op en ga ik even 'droog' spelen. Vaak zijn dat licks of toonladders voor de souplesse. Soms speel ik ook de akkoorden van een nummer op de radio mee op de piano. Wanneer ik meer tijd heb speel ik de moelijke passages uit nummers van onze setlist. Bij nog meer tijd (bijna onmogelijk met 2 kleine kinderen) probeer ik rustig wat eigen werk te spelen. Voor mij werkt dat prima.
Plaats reactie