Gemakzucht of niet ?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Gemakzucht of niet ?

Bericht door BlazingRiCO »

Om met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: ik doe het al een hele tijd ! :shock: bijvoorbeeld open noten op de D-snaar vervangen door op de 5e fret van de A-snaar te spelen :oops:
Nu is m'n vraag: ben ik nou gemakzuchtig, komt dit door een gebrek aan degelijke techniek en zijn er nog die dit doen ?
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik doe het ook, maar vooral omdat ik het mooier vind klinken. Er zit best wel verschil tussen een open snaar of de vijfde fret van de lagere snaar.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

BlazingRiCO schreef:Nu is m'n vraag: ben ik nou gemakzuchtig, komt dit door een gebrek aan degelijke techniek en zijn er nog die dit doen ?
Nee, nee, ja.

Hop, kan een slotje op ! :mrgreen:

Nee, grapje. Er is een reden dat er 20 of meer frets op je bas staan hé. Voor veel toonladders hoef je normaal gezien zelfs je hand niet te verplaatsen en kan je alle noten binnen die ladder pakken met je vier vingers over de verschillende snaren.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het klinkt idd heel anders :) Het ligt er dus maar net aan wat past tussen de noten die gespeeld worden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ja ? Om echt eerlijk te zijn, ik hoor het amper. Ik was een aantal songs van Yellowcard aan het spelen en plots wordt er op de 6e fret op de E-snaar (gedowntuned naar D) gespeeld om dan plots helemaal naar de 1e fret op de D-snaar te gaan :s Ik had zoiets van: dit kan toch makkelijker, niet ? Dus besloot ik maar om de 1e fret op de D ter vervangen naar de 6e fret op de A. Gewoon omdat ik het persoonlijk zinloos vind om de hele 'afstand' af te leggen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat lees je dan van tabs begrijp ik? Want die kloppen 80% van de tijd of meer niet.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Rieno schreef:Dat lees je dan van tabs begrijp ik? Want die kloppen 80% van de tijd of meer niet.
Ik lees inderdaad af van tabs. Das waar, die kloppen heel vaak niet maar meestal klinkt alles wel (bijna) volledig zoals het moet. Ik heb mezelf 7 jaar geleden zelf bas aangeleerd met 0,0 muzikale achtergrond, ik kan dus geen noot lezen :facepalm:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dan heb je dus gewoon een voor jou logische vingerzetting gevonden, prima toch?
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

dr. Bassvibes schreef:Dan heb je dus gewoon een voor jou logische vingerzetting gevonden, prima toch?
Voor mij is dat inderdaad zo. Maar ik dacht dat er misschien mensen waren die het anders zien. Of die andere 'regels' volgen omtrent vingerzetting en dergelijke.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ach nee joh. Het klinkt anders, maar het is voor het gemiddelde publiek al niet meer te horen. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat iemand dat onlogische geschuif uit jouw voorbeeld gebruikt..dan heb jij denk de 'juiste' manier zelf al gevonden :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Je bepaalt zelf wat voor jou het beste werkt, ik kan me niet voorstellen dat iemand daar regels voor hanteert......

Ik laat het meestal afhangen van waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga, maar bij voorkeur speel ik alles gefret omdat dat makkelijker te dempen is in staccato ritmes, eigenlijk ook luiheid dus.
In loopjes hangt het af van wat er binnen bereik ligt, maar ook daar kies ik bij voorkeur voor gefret; dan kan je hetzelfde figuur spelen zonder je hand opnieuw te programmeren. Overigens is het klankverschil tussen wel of niet gefret in het "voorbij komen" niet echt hoorbaar IMO.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Rieno schreef:Ach nee joh. Het klinkt anders, maar het is voor het gemiddelde publiek al niet meer te horen. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat iemand dat onlogische geschuif uit jouw voorbeeld gebruikt..dan heb jij denk de 'juiste' manier zelf al gevonden :)
Ik vermoed inderdaad ook zoiets. En ja, tabs zoals op UltimateGuitar zijn uiteraard een impressie van hoe het volgens die persoon klinkt, de ene speelt het liever zo, iemand anders dan weer op een andere manier. Conclusie: ik ben toch goed bezig dus :finger:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

een D op het 5e vakje van de a snaar klinkt gewoon dikker dan de D snaar los.
En inderdaad soms is het moeilijk om open snaren te dempen, vooral bij twee losse snaren achter elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat je geen losse snaren kunt gebruiken of dat je ze altijd moet vermijden. Sterker nog, ze kunnen juist erg handig zijn in bepaalde gevallen en ook mooi klinken. Er zijn vele (bekende) bassisten die hier handig gebruik van maken. Ik heb er nog een paar workshops aan gewijd in de Bassist (laatste aflevering en komende aflevering) als je wilt weten wat je er zoal mee kan.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Didi schreef:Behalve de open E speel ik vrijwel nooit open snaren omdat je ze niet goed kunt dempen.
+ 1
what fools these mortals be
Plaats reactie