Ritme

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ritme

Bericht door wombatboter »

Op de laatste meeting viel me iets op toen ik de bassisten zag spelen..
Sommigen speelden nogal vrij korte stukjes van slechts enkele seconden die erg ad random klonken en soms ritmisch "in de lucht" hingen zonder een vast referentiepatroon.. daar is niks mis mee maar ik vroeg me af hoe jullie oefenen ?
Gebeurt dat met een metronoom, stampen jullie met een voet op de grond om tempo te maken (en hoe betrouwbaar is dat) of spelen jullie mee met drumtracks...?
Zelf zit ik eigenlijk vaak zelf ritme mee te stampen maar omdat ik merkte dat ik soms erg genadig was voor mezelf en dikwijls keurig wachtte op het einde van een fill om weer mee te stampen (maar dan zat ik uit ritme) speel ik nogal vaak mee met loops en filmpjes die ik op het internet vind...ik merk dan dat veel technieken die ik lijk te beheersen wanneer ik in mijn eentje zit te pielen niet overeind blijven wanneer er een genadeloze timekeeper meetikt...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De zondagmiddagbeats mogen nog bekend zijn? Dat is mijn manier van oefenen :)

Eigenlijk voor alle instrumenten, maar als ik zelf er even voor ga zitten om op basgitaar wat te spelen, maak ik een drumtrack met wat akkoorden op piano. Daarnaast pak ik af en toe een bestaand nummer dat ik probeer te leren. Soms leg ik dat snel weer weg en soms maak ik het af.

Ik neem het vaak wel op. Als je dan terugluistert, hoor je waarde ritmes knellen waar je dat tijdens het spelen niet hoorde. Je kunt je er dan vol op concentreren.

Wat ik ook veel doe, naast het ritme-gedeelte, is filmen. Dan kun je je techniek eens goed bekijken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik maak vaak een simpele beat op de computer. Alleen een kick op de tel met soms een hi-hat inspireren mij het meest.
Ik neem het ook vaak op. Vaak bij song writing neem ik pas als laatst de bas op gek genoeg. Als ik het nummer dan terug luister in z'n geheel klinkt het prima, maar als ik dan de bas en drums op solo zet is het soms erg confronterend.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Tijdens het creëren van baslijnen speel ik zonder enige vorm van begeleiding. Ik tik ook niet mee want dan pas ik pas ik maatsoorten met halve tellen automatisch aan (vb 7/8 -> 4/4).
Eenmaal de grote lijnen er zijn, dan speel ik altijd met een begeleiding (metronoom of drumpatroon), dan merk je vlug genoeg waar de knelpunten zitten. Deze probeer ik dan eerst op punt te krijgen.
Daarna ga ik een begeleiding schrijven om de baslijn in context te horen.
Soms ga ik eerst een begeleiding uitwerken, dan verval ik minder in mijn eigen clichés.
Eigen ideeën neem ik altijd op.

Bij het instuderen van bestaande baslijnen ga ik gelijkaardig te werk.
Eerst zonder enige begeleiding om het in de vingers te krijgen, daarna altijd met begeleiding waarbij ik het tempo stilaan opdrijf.
Bij complexere lijnen ga ik achteraf steeds trager en trager spelen om de slordigheden er uit te krijgen en aan de timing te werken.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Als ik oefen zet ik vaak m'n iPod op shuffle en speel mee, soms herhaal ik een nummer een aantal keer, tot ik de baslijn min of meer foutloos kan spelen.
Vaak geef ik ook een eigen interpretatie, omdat ik de gebruikte baslijn te saai vind om 5 minuten aan een stuk te spelen (verzin 2 of 3 variaties op wat net gespeeld is binnen de songstructuur).

Daarnaast heb ik een oude DR110 rhythmbox, daar kan een hi-hat of drumsound als metronoom mee ingesteld worden, maar je kan ook standaard ritmes gebruiken.
Of als je iets in je hoofd hebt schrijf je het uit. Het is een simpel geval met alleen 3/4 & 4/4 maat, dus rare maatsoorten zitten er niet tussen, maar het is goed om strakheid mee te oefenen, beter dan de meeste drummers. En ik heb Garageband (veel voorgeprogrameerde ritmes) + een MIDI keyboard waarmee ik ritmes als MIDI kan invoeren.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Dat ad random gebeuren herken ik. Doe ik zelf ook als ik zomaar wat ga spelen zonder te weten waar het vandaan komt of naartoe moet. Als ik hiermee blijf doorgaan ontstaat er meestal een basisritme maar da's meestal pas na vijf á tien minuten.
Ook hierbij is variatie mijn bron voor motivatie. Zo blijft het leuk om mee te stoeien. Meestal begin ik ad lib, dan meetikken, vervolgens meetellen, dan met een ritmebox, soms met een loopstation. Maar het uiteindelijke doel blijft om het onderliggende ritme van een nummer te ankeren ergens in m'n lijf zodat ik het ook weer terug kan vinden op elk moment zonder meetikken of -tellen.
Momenteel bezig om Minuano van Pat Metheny in te studeren en het lukt me nog niet om het intro mee te tellen omdat gitaar syncope speelt. Als ik het puur op gevoel doe lukt het aardig de partij te benaderen maar ik weet uit ervaring dat het dit niet voldoende is om het echt goed te doen. Tellen is een vereiste om het net zo strak te krijgen als zij.
Syncope is altijd een probleem geweest. De eerste paar maten lukt nog wel maar dan raak ik de tel kwijt. Hiermee werd ik voor 't eerst geconfronteerd tijdens m'n jeugd toen ik de Sabeldans van Katchaturian voor m'n kiezen kreeg.
Maar vreemd genoeg zorgen dergelijke uitdagingen juist voor een enorme drive om meer te oefenen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lT3w-tOaaCc[/youtube]
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik speel eigenlijk altijd met metronoom.

Speel gitaar, piano en bas met metronoom, waarbij ik bas nog het minste speel. Ik speel nooit met drumtracks, misschien wel een idee. Voor oefeningen speel ik altijd met metronoom. De laatste tijd speel ik op alle instrumenten heel traag. Timing is dan echt pittig, en ik merk dat mij enorm helpt om strak te spelen.

Als ik zonder iets speel speel ik meteen met een tempo in mijn hoofd. Ik heb dan drum in mijn hoofd of een genre en daarop baseer ik de accenten. Of ik helemaal strak zit weet ik niet, maar wel vrij strak.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik speel of met opnames mee, of helemaal kaal, alleen bas dus. Die neem ik op in cubase en gooi as erna een clicktrack er op. Erg leerzaam!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

rich13 schreef:Ik speel of met opnames mee, of helemaal kaal, alleen bas dus. Die neem ik op in cubase en gooi as erna een clicktrack er op. Erg leerzaam!
Hey, dat is een mooie overhoring van hoe strak je nou werkelijk klinkt! Goeie.
Het is makkelijker als je denkt.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Alleen werk je op die manier niet erg effectief aan je timing... Dat is zoiets als met je ogen dicht een circuit afracen en achteraf op de band kijken waar je van de weg afvloog.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik speel eigenlijk altijd mee met repetitie-opnames van het nummer dat we met de band aan het instuderen zijn.
Ik besef nu wel dat ik eigenlijk volledig afhankelijk ben van de drummer om het juiste tempo te oefenen. Misschien moet ik toch eens de metronoom-functie in mijn Tascam GT-R1 leren gebruiken.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Zijn ook een aantal prima apps voor te vinden, voor de smart-phone gebruikers hier. :)
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Deze kan ik via de pc hard genoeg zetten om te blijven horen :) Maar inderdaad, opties genoeg qua dat.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Leuk om voor jezelf te doen, maar de drummer geeft de maat. Wanneer de drummer scheef trekt moet je dus niet eigenwijs in het juiste tempo blijven spelen maar volgen anders wordt het chaos. Wel zeker goed om te trainen op tempo volgen, studeer de nummers die je moet kennen op verschillende tempi voor verreassingen in de nuance :)

zei ik nuance? tijd om te gaan!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Plaats reactie