Ritme

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Met deze speel ik graag mee... moeilijk om de juiste feel te krijgen met net genoeg funk om het te doen swingen en ook niet te weinig waardoor het cliché klinkt of saai.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=SHQn6vro1kU[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Bolobass schreef:Wanneer de drummer scheef trekt moet je dus niet eigenwijs in het juiste tempo blijven spelen maar volgen anders wordt het chaos.
OK, nu gaan we off-topic, maar is dat wat jullie doen in zo'n geval ? Volgen ? Ik heb zelf namelijk altijd de neiging om hem terug in het tempo te willen duwen of trekken :)
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

even kijken hoe ie erbij kijkt....als 't wat onzeker is, duw/trek ik 'm terug, als ie zeker overkomt ga ik mee.
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Moeilijke maar relevante vraag... volgens sommigen (waaronder ook de virtuozen op de planeet) hoor je eigenlijk mee te gaan met de "slechtere" drummers en niet beginnen tegen te wringen of te corrigeren want dan wordt het nog altijd slechter.
Zelf kan ik dat helaas niet, ik probeer als een gek de kerel terug in de sporen te krijgen maar dat zou je dus eigenlijk niet mogen doen..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

als die 'slechtere' drummer 't van zichzelf weet en nog lerende is, lijkt me dat niet zo'n probleem. Dat lijkt me juist 't voordeel van samen spelen.
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Meegaan of niet meegaan, da's de vraag

Bericht door Wiro »

padawatje schreef:
Bolobass schreef:Wanneer de drummer scheef trekt moet je dus niet eigenwijs in het juiste tempo blijven spelen maar volgen anders wordt het chaos.
OK, nu gaan we off-topic, maar is dat wat jullie doen in zo'n geval ? Volgen ? Ik heb zelf namelijk altijd de neiging om hem terug in het tempo te willen duwen of trekken :)
Hangt ervan af wat je wil en hoeveel je ervoor over hebt om dit te bereiken. Stel dat je meegaat met instabiliteit van een drummer dan kies je voor het (magere) resultaat op korte termijn. Als je je gedurende jaren blijft aanpassen is het onoverkomelijk dat je zelf instabiel wordt. Hierbij opgeteld dat een slecht getimede noot meer impact heeft op het (meestal afhakende) publiek dan een valse ... (vul de rest zelf maar in)

In de jazz is het gebruikelijk om 'om het ritme heen te spelen'. (Dit kun je je pas permitteren nadat je voor honderd procent trefzeker in de tel kunt blijven, maar dit terzijde). Als je in een dergelijke situatie meegaat dan zul je merken dat dit meegaan nu juist de chaos veroorzaakt. Omdat je vanaf dat moment niet meer kunt bepalen wanneer je na een improvisatie collectief het thema weer oppakt. Hier ben je gehouden aan het consequent doortellen ongeacht wat je medemuzikanten doen om ervan verzekerd te zijn dat je uiteindelijk gelijktijdig op hetzelfde punt in de compositie uitkomt.

Eerste vraag bij bovenstaand probleem: Waarom trekt de drummer scheef? Is het omdat hij vindt dat de bas teveel achteraan blijft hangen? Of omdat hij vindt dat de bas teveel voorop loopt? Stel dat je dan als bassist gaat corrigeren dan kom je in een kip-ei toestand terecht met als gevolg (meestal) een constante versnelling. De zeggingskracht van een nummer gaat hierbij geheel verloren. Wil je een stuk muziek neerzetten dat overkomt bij het publiek dan is het zaak om elkaar (met name de drummer en de bassist) in deze te leren begrijpen om vervolgens een gezamenlijke strategie uit te stippelen om het ritme-probleem aan te pakken.

Wat heel goed werkt is om je met de drummer drie dagen in je repetitieruimte op te sluiten en het hele repertoire minutieus door te akkeren. En elke ietwat foute timing genadeloos blijven herhalen net zolang tot het staat als een huis.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Lijkt me niet productief om daarvoor harde regels te hanteren. Samenhang lijkt me in het grote geheel het belangrijkst. Sommige drummers spelen misschien op een bepaalde, opzettelijke manier die altijd veel tempofluctueringen met zich meebrengt. Als dat in het ensemble werkt, is het natuurlijk raadzaam om daarin mee te gaan. Maar wanneer iemand puur door een gebrek aan technische beheersing alle kanten op zwabbert is het voor de groep alleen maar voordelig als er een andere consequente factor is waar ze op kunnen rekenen.
Wiro schreef:In de jazz is het gebruikelijk om 'om het ritme heen te spelen'. (Dit kun je je pas permitteren nadat je voor honderd procent trefzeker in de tel kunt blijven, maar dit terzijde).
Hier zou ik me ook niet te veel op blindstaren. Ik kan me heel goed voorstellen dat figuren als Stewart Copeland, Phil Rudd of Brad Wilk 'in het heetst van de strijd' niet eens echt doorhadden wanneer ze versnelden of vertraagden en toch werkte dat binnen de groep erg goed. Iedere muzikant heeft zo zijn eigen neigingen naar links en naar rechts en hoewel een bewustzijn daarvan alleen maar voordelig kan zijn, hoef je er ook niet tegen te vechten.

EDIT: Ik heb overigens ook wel samengespeeld met drummers aan wiens spel echt niets mankeerde, maar met wie ik op de een of andere manier toch nooit een lekkere groove op gang kreeg. Andersom zullen andere muzikanten dat met mijn spel ook hebben gehad. Waar dat dan precies aan ligt weet je nooit, maar het hoeft zeker niet te liggen aan een gebrek aan kundigheid.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

hangt af van het niveau van de drummer !!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

wombatboter schreef:Op de laatste meeting viel me iets op toen ik de bassisten zag spelen..
Sommigen speelden nogal vrij korte stukjes van slechts enkele seconden die erg ad random klonken en soms ritmisch "in de lucht" hingen zonder een vast referentiepatroon.. daar is niks mis mee maar ik vroeg me af hoe jullie oefenen ?...

Ik kon alleen maar aan mezelf denken als ik dit las, Geert :lol: :facepalm:
ik "oefen "niet echt, ik doe maar wat.
Eigenlijk begin je als tiener gewoon met gitaar of bas omdat je denkt "dit wil ik ook doen" maar algauw weet je dat je "het" niet hebt.
De meesten haken af, maar ik heb er te veel lol aan.
Vervelend voor de anderen waar je met meespeelt: als je geen ritme noch techniek beheerst
Maar 't is te plezant.
:dance:
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bij die new soul drum vibe voel ik het soms fysiek binnen mezelf wringen omdat ik zelf vecht met dit soort laid back feel... sommigen hebben er geen "last" van maar ik heb er best een zware kluif aan.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=piK2HQuAYP8[/youtube]
what fools these mortals be
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Ik vind sommige Stevie Wonder nummers geweldig om aan timing te werken. Ik krijg ze vaak niet eens echt gespeeld zoals ik wil. Maar als ik daarna andere dingen speel, dan merk ik dat daar de timing beter gaat. Zoals het lickje in Sir Duke (vanaf 1:04 in de studio versie, https://www.youtube.com/watch?v=tH36ugGsy4M" onclick="window.open(this.href);return false;), of de lekkere groove in Do I Do (https://www.youtube.com/watch?v=canmaZd0r9o" onclick="window.open(this.href);return false; , met heel mooie fills her en der verstopt, bijv. rond 5:42 of 9:05 :worship: ).

Goed plan om wat meer op te nemen wat ik speel, daarna terugluisteren hoe de timing is. En met alleen metronoom oefenen.

De "Do I Do" opname is trouwens ook wel een eye opener voor bas geluid in de mix. In enkele solo stukjes hoor je een vet vervormde overstuurde bas die ik los eigenlijk helemaal niet mooi vind. In de mix valt het dan juist weer erg lekker. Naar aanleiding daarvan ga ik eens een buizen compressor uitproberen (DHA VT1 compressor).
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Deze is dan misschien leuk om mee te spelen.. gebruik ik zelf ook soms om wat op te pielen en te proberen

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cOmnkq4weDM[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

AntonZ schreef:
De "Do I Do" opname is trouwens ook wel een eye opener voor bas geluid in de mix. In enkele solo stukjes hoor je een vet vervormde overstuurde bas die ik los eigenlijk helemaal niet mooi vind. In de mix valt het dan juist weer erg lekker. Naar aanleiding daarvan ga ik eens een buizen compressor uitproberen (DHA VT1 compressor).
Heerlijk , zo iemand uit zijn hele hebben en houden in zijn aanslag, daarbij een beetje buizen vervorming; klassiek
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Drumtracks:
https://www.guitarlessons.com/jam-tracks/
Niet heel spannend maar wel degelijk :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Plaats reactie