The Spider Walk (pijn & vingerzetting)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

The Spider Walk (pijn & vingerzetting)

Bericht door BlazingRiCO »

Iedere bassist kent het wel, de bekende Spider Walk oefening. Ik ben er vandaag eens mee begonnen maar begon al snel pijn te krijgen.. Waar ik ook vaak tegenop loop is het feit dat als ik al m'n vingers tegelijk op het fretboard wil plaatsen m'n wijsvinger een beetje verschuifd richting middenvinger. Is dat omdat ik mss gewoon kleine handen heb of m'n hand niet goed genoeg positioneer ? En is die pijn normaal (ik vermoed van niet --') ?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De vraag is ook wat je er mee wil bereiken...?
Niet dat ik je van lichtzinnigheid beschuldig want ik heb me er ooit ook aangezet omdat het me intrigeerde...
Heb het wel snel achter me gelaten omdat ik te weinig discipline in mijn vingerzettingen hanteer en gewoon mijn eigen manier van spelen heb ontwikkeld. Die is niet perfect maar het werkt voor mij om te bereiken wat ik beoog.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik wil vooral redelijk wat snelheid kunnen ontwikkelen na een tijd en op een degelijke manier met 4 vingers kunnen fretten (nu betrap ik me er te vaak op dat dat pinkje gewoon achter blijft). Vandaar dat ik ook vooral m'n pinky wat wil trainen en meer uithouding in m'n linkerhand wil hebben.

Ik heb ook m'n eigen speelstijl, die ook verre van perfect is. Maar het kan ook altijd beter, vandaar dat ik dit wel wil proberen door te drijven.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Misschien helpt dat, wie weet ?
Ben zelf vaker bezig geweest met een soort zelfaangeleerde "pragmatiek" : welke vinger is vrij ? Wat is de kortste afstand om die noot te bereiken ? Wat zorgt voor het minste fretbuzz of dempt het makkelijkste af ?
Belangrijk blijft toch telkens dat het allemaal "speels" blijft en voor geen pijn zorgt... dingen traag aanleren en ze zo clean mogelijk uitvoeren. Zodra je irritatie ervaart je hand rust gunnen en zo ontspannen mogelijk spelen.
Je versterker ook het werk laten doen en geen overdreven volume met bepaalde vingers ambieren..live kan je dat immers zuur opbreken (letterlijk en figuurlijk).
De pink is sowieso een nogal tere vinger maar toch baart oefening kunst.. succes alleszins.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ik heb zelf ook kleine handen maar heb mijn pink op bas altijd gebruikt vanwege mijn gitaarachtergrond. Heb dus ook nooit echt last van overstrekken e.d.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

BlazingRiCO schreef: Is dat omdat ik mss gewoon kleine handen heb of m'n hand niet goed genoeg positioneer ? En is die pijn normaal (ik vermoed van niet --') ?
Hoe staat je duim? om goed met 4 vingers te kunnen spelen is de stand van de duim cruciaal. Deze moet ongeveer achter je middelvinger staan en niet over de hals aan de zijkant komen. Je kan bij grote spreidingen (bijvoorbeeld F-A op de E snaar) ook je duim als spil/pivot gebruiken.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Eerst de houding van je lichaam, dan pas die van je handen. Pas als je lekker relaxed kunt spelen gaan de vingeroefeningen vruchten afwerpen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NsDbh0buYHE[/youtube]
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

zwarte handschoenen aan doen schijnt ook te helpen... :D
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

M'n duim komt inderdaad wel een beetje over het midden terecht :| En verder moet ik gewoon m'n bas nog een beetje hoger hangen (nu hangt ie ongeveer voor mn middel/onderbuik)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

een enkel lesje bij een goede leraar kan je vaak flink vooruit helpen, zeker wat je houding en basistechniek betreft.
kan soms een echte eye opener zijn... :wink:

en daarnaast: er zijn echt veel betere, leukere en muzikalere manieren om aan je positiespel te werken dan met deze "spider" crap.
Laatst gewijzigd door Stinky op 14 apr 2013, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

basloze fret schreef:zwarte handschoenen aan doen schijnt ook te helpen... :D
Tja, die kerel heeft natuurlijk wél een goede reden om een handschoen te dragen:
https://scottsbasslessons.com/odds-and-sods/the-gloves" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier in de buurt woont er ook iemand die daar last van heeft, z'n rechterhand die ongecontroleerd samentrekt en op slechte dagen zelfs helemaal verkrampt. Een of andere zenuwaandoening, niets aan te doen volgens de dokters. Hij doet zo veel mogelijk met z'n linkerhand, maar schrijven en typen is toch wel een probleem. Ik maakte hem attent op de website van die bassist en hij heeft het meteen ook geprobeerd, met een handschoen die net iets te klein is. Het lost het probleem niet op, maar het is wel een hele verbetering, volgens hem.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik ben nu gewoon bezig met 5-6-7-8 te spelen op dezelfde snaar, dan op de volgende enzovoort.. en zo geleidelijk aan naar de topkam toe. 5-6-7-8 lukt nog redelijk maar alles dichter naar de topkam toe wordt lastiger, mn vingers kunnen er gewoon niet aan of verschuiven. En ja, ik geef toe, geduld heb ik niet (sowieso groot nadeel, al oneindig veel keren gemerkt).
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Stinky schreef:een enkel lesje bij een goede leraar kan je vaak flink vooruit helpen, zeker wat je houding en basistechniek betreft.
kan soms een echte eye opener zijn... :wink:

en daarnaast: er zijn echt veel betere, leukere en muzikalere manieren om aan je positiespel te werken dan met deze "spider" crap.
Dan moeten wij binnenkort toch maar eens een afspraak maken, heb me nooit echt bezig gehouden met speeltechniek en begin het nu langzaam maar zeker te merken wanneer ik langere tijd achter elkaar moet spelen... :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

In mijn ervaring wordt een gedisciplineerde vingerzetting pas echt onontbeerlijk bij improvisatie. Wil je totale bewegingsvrijheid hebben, dan kun je maar beter zorgen dat je nooit meer hoeft na te denken over hoe je je vingers het beste kunt neerzetten, want dan is het moment om de noot te spelen die je in gedachte had al voorbij.

Wil overigens niet zeggen dat het bij niet-improviserend spel niet heel handig is. Zoals met de meeste techniek is het altijd de moeite waard om er tijd in te stoppen, maar staar je er niet blind op. Er is ook geen vaste termijn waarin je het onder de knie moet hebben, dus blijf er vooral mee bezig. Vaak komt er een moment dat het opeens 'klikt', soms moet je er een hele tijd mee bezig zijn en slijt het langzaam in.
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

tof filmpje :) .

een goede vinger opwarming is altijd goed
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Plaats reactie