Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door Dennis »

Hallo iedereen, ik heb een artikel geschreven over bas spelen na een ongeluk. Wanneer je rechterhand niet zo functioneert als het zou moeten. Wou het graag met jullie delen als inspiratie en/of oplossing;

https://dennishemstra.nl/alternatieven-v ... -techniek/

:D
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22619
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Of zoals deze die ik onlangs hier ergens postte...door kwetsuren tot plectrum veroordeeld maar klinkt totaal niet als een handicap en ik zou de klank zelfs met fingerstyle associeren..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YKoNrMJjZMs[/youtube]
what fools these mortals be
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

cool! :stupid:
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

bump!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Met één hand:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=W3FMuSR46f8[/youtube]
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2111
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

erg vette bas sounds!! Kees Prins is trouwens dik geworden...
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Was even aan het neuzen op het forum en kwam in dit topic terecht.
Ik denk dat deze wel bekend is.. Bill Clements
https://www.youtube.com/watch?v=eskvyuzF1-Y" onclick="window.open(this.href);return false;
:jam:
erg vette bas sounds!! Kees Prins is trouwens dik geworden...
en jong ook..
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In z'n algemeenheid doet de titel van de thread me aan Django Reinhardt denken, die na een ongeluk met z'n linkerhand, een nieuwe techniek voor die hand ontwikkelde.
After his third and fourth fingers were paralyzed when he suffered burns in a fire, Reinhardt used only the index and middle fingers of his left hand on his solos and invented an entirely new style of jazz guitar technique (sometimes called 'hot' jazz guitar) that has since become a living musical tradition within French Gypsy culture.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik was na een ongeval mijn middelvinger kwijtgeraakt welke er weer is aan gezet en mijn wijsvinger was op zoveel plaatsen gebroken dat het niet meer mooi was, mijn ringvinger was uit zijn kooi en mijn duim, daar stak het bot uit.
Bassen ging gewoon niet, zelfs al tapte ik de noten met mijn linker hand en had mijn rechter hand in een mitella, dan nog deed rechts alles pijn omdat je de beweging van je linker hand volgt met de aanslag van je rechterhand...onbewust baste ik dus rechts mee.
De dokter was ban dat ik mijn vingers niet meer 100% zou kunnen gebruiken....maar na lang revalideren en het bassen gewoon weer op te pakken begon de weg terug naar genezing toch weer enige mate van zonneschijn te vertonen.
Doordat mijn vingers zo zwak waren ben ik gaan bassen door telkens vingers onderling af te wisselen om zo een nummer vol te houden.
Naarmate de tijd vorderde was mijn kracht weer terug en is zelfs mijn middelvinger weer helemaal op kracht en snelheid... ik kan enkel het bovenste kooitje niet bewegen omdat daar de strekspier definitief verloren is gegaan....
Maar uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een "techniek"die mij toestaat met alle vingers te bassen....dus zelfs van een tamelijk trauma kun je positieve dingen leren. :wink:
Laatst gewijzigd door johnbob op 23 jun 2014, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Indrukwekkend Johnbob...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
JEzzY66
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2021, 23:03

Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door JEzzY66 »

Kijk, dit is precies wat ik zocht of wat ik wilde vragen 😄
Ik speel nog helemaal geen bas, maar wil wel graag de volgende uitdaging aangaan om de bas te leren spelen.

Na een open hersen ( tumor ) operatie ben ik rechts alle coördinatie verloren en tevens gevoel. Na veel revalideren is dat weer redelijk goed teruggekomen, maar met rechts ben ik absoluut niet snel, eerder te traag.

Nu mijn vraag: je kunt links en rechts spelen natuurlijk, maar kan één van jullie misschien advies geven om misschien te gaan denken om met links te spelen? Of is dat eigenlijk lood om oud ijzer....
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door padawatje »

Hallo, bas leren spelen is altijd een goed idee :D

Ik begrijp je vraag niet goed, je bent rechtshandig ? En je wilt met één hand gaan spelen (enkel je linker) ?

Of je wilt op een linkshandige bas gaan spelen ? Dat laatste zou ik je willen afraden, omdat dan in jouw geval je "slechte" hand je frethand wordt. En net daar heb je snelheid en coördinatie in nodig bij het bespelen van een bas (of gitaar, viool, cello, banjo, ...)

En snelheid is overrated: ook trage muziek heeft een baslijn nodig :mrgreen:

Heb je al eens een bas bespeeld ? Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was en kijken wat voor jou werkt.
JEzzY66
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2021, 23:03

Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door JEzzY66 »

Ja, dat laatste inderdaad. De vraag was eigenlijk: welke hand is meer belangrijk. Mijn linkerhand is nu veel meer ontwikkeld en sneller dan rechts. Dus dan zou met rechts spelen toch de voorkeur genieten?

En nee, nooit bas gespeeld maar als kind blokfluit, daarna dwarsfluit en veel later alt saxofoon. Heb als klein kind altijd voorliefde voor de bas gehad maar vreemd genoeg nooit mee begonnen. Nu met 54 wil ik het wel graag proberen. Temeer omdat me dat geweldig lijkt en ten tweede om rechts te blijven activeren.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door padawatje »

Mooi. Vooral doen :thumbsup:

Je zou kunnen een leraar zoeken en je "probleem" voorleggen. Dan kan die misschien helpen om een aangepaste techniek voor je rechterhand te zoeken.
Er zijn veel manier om je snaren aan te slaan: je kan één, twee of drie vingers gebruiken, je duim, een plectrum, je tanden (zoals Jimi Hendrix).

Of doen zoals deze held, die heeft géén handen en gebruikt gewoon zijn elleboog :D

JEzzY66
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2021, 23:03

Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken

Bericht door JEzzY66 »

Inspirerend......!!!!!!!
Plaats reactie