Hoe word je strak, strakker, strakst?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Iets dat de meesten liever niet willen horen: leer notenlezen. Heeft mij onnoemelijk veel geholpen. Je kunt namelijk past bewust timen als je weet waar de noot in de maat zit en dat is voor sommige ritmische figuren haast niet te doen als je het niet kunt visualiseren. Er ging een wereld voor me open toen ik eenmaal degelijk 16en leerde lezen. Let wel: kan helemaal niet snel lezen ofzo, het gaat erom dat je wat je voor je ziet kunt omzetten in geluid en andersom.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Visualisering van timing! :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8Sw_trDFJw8[/youtube]
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Werkt natuurlijk ook! Maar dan denk ik meteen, waarom niet iets meer energie erin stoppen en een methode leren waarmee je meteen uit een schat aan bronnen kunt putten? :)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Denk wel dat je gelijk hebt. Wat ik doe is tabs, waarbij wel iets van tijdsnotatie bijstaat, omzetten naar mijn eigen systeem. Komt er eigenlijk op neer dat ik 1 & 2 & 3 & 4 etc. onder de tab zet, en alle noten dan op de juiste plek zet, met de correcte tussenruimtes. Zo kan ik dus eenvoudig meetellen.

Bij het notenschrift heb je alle informatie er direct bijstaan, maar alleen de informatie of het een achtste of een halve noot is, is te weinig voor me, ik heb echt het tellen nog nodig, en het is ook een kwestie van visualiseren.

Dan krijg je dus dit:

Afbeelding

Dan de metronoom er bij en langzaam beginnen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

WouterTron schreef:Werkt natuurlijk ook! Maar dan denk ik meteen, waarom niet iets meer energie erin stoppen en een methode leren waarmee je meteen uit een schat aan bronnen kunt putten? :)
Daar heb je helemaal gelijk in, ik moest aan dat filmpje denken door jouw reactie en het leek me een nuttige aanvulling op het daadwerkelijk noten kunnen lezen. :mrgreen: :)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik kan trouwens wel noten lezen. Heb jaren les gehad.
Maar goed. Ik raad sowieso iedereen om tenminste een jaartje les te nemen wanneer je beginnende bent met bassen.

Maar merk nu al dat het veel spelen met metronoom z'n vruchten zal gaan afwerpen.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie