Basgitaar stemmen met een samson cm40 tuner?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Bashoofd
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2013, 18:03

Basgitaar stemmen met een samson cm40 tuner?

Bericht door Bashoofd »

Hallo :D ,

Ik ben nieuw op het forum en tevens nieuw op bas. Ik ben n00bsaus extraordinaire op de bas, dus vergeef me m'n onwetendheid. Hoop tevens dat dit in het juiste sub-forum is geplaatst.

Tegelijk met het aanschaffen van m'n basgitaar, combo en strap leek het mij ook handig om een tuner te hebben voor het stemmen van mijn instrument. Alleen is het zo dat ik deze tuner niet geheel kan doorgronden, ook niet na het grondig bestuderen van de handleiding. Linksboven in het display staat "key" aangegeven. Hier kan men kiezen uit C, F, B flat, en E flat. Rechtsboven in het display staat "Hz" aangegeven. Hier kan men dus kiezen om het aantal herz tussen de 430 en 450 in te stellen. Mijn vraag is nu hoe werk deze tuner, en op welke wijze dien ik mijn basgitaar af te stemmen?

Ik ben begonnen met in de key van E flat op 430 Hz, maar naar mijn idee zaten de snaren op die manier veels te strak op mijn bas. Ik heb hem nu gestemt in C op 440 Hz, de snaren zitten volgens mij nu iets losser, maar op de een of andere manier klink het toch niet goed zoals de bas nu is gestemd :( .

Ik had wellicht beter een eenvoudigere tuner aan kunnen schaffen :facepalm: . Maar kan iemand mij hier vertellen hoe ik te werk moet gaan met dit betreffende apparaat/systeem?

O ja, en hier een linkje naar de handleiding van de desbetreffende tuner. https://www.samsontech.com/site_media/su ... L_v1.2.pdf

Hulp word zeer op prijs gesteld, bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Neem de "key" (toonsoort) C, want daarin zitten geen verlaagde of verhoogde tonen. Nu neem ik aan dat je de bas in standaard-stemming wilt stemmen:
je dikste snaar stem je totdat midden bovenaan een E staat, en je meter in het midden staat.
Vervolgens doe je de rest van de snaren op A, dan D en dan de dunste op G.

p.s. ik zou eerst even de batterij er uithalen, zodat hij weer op fabrieksinstellingen staat.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Bashoofd
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2013, 18:03

Bericht door Bashoofd »

Green Goblin schreef:Neem de "key" (toonsoort) C, want daarin zitten geen verlaagde of verhoogde tonen. Nu neem ik aan dat je de bas in standaard-stemming wilt stemmen:
je dikste snaar stem je totdat midden bovenaan een E staat, en je meter in het midden staat.
Vervolgens doe je de rest van de snaren op A, dan D en dan de dunste op G.

p.s. ik zou eerst even de batterij er uithalen, zodat hij weer op fabrieksinstellingen staat.
Hartelijk dank voor je snelle reactie :D . Dan had ik me basgitaar in tweede instantie toch goed gestemd. Kan het kwaad als je, je basgitaar in E flat afstemt? M'n hals leek namelijk te kraken en te zuchten onder de spanning die er vervolgens op kwam te staan, en heeft de hele nacht ook in E flat gestaan.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Bashoofd schreef: Hartelijk dank voor je snelle reactie :D . Dan had ik me basgitaar in tweede instantie toch goed gestemd. Kan het kwaad als je, je basgitaar in E flat afstemt? M'n hals leek namelijk te kraken en te zuchten onder de spanning die er vervolgens op kwam te staan, en heeft de hele nacht ook in E flat gestaan.
Eh... Misschien heel dom van mij, maar is het misschien mogelijk dat je je bas - of je E-snaar - een hele OCTAAF te hoog hebt gestemd? Ik kan me voorstellen dat de meeste bassen daar niet tegen kunnen en dat van de wat fragielere de hals meteen paraplu gaat staan - of erger. Maar ik heb het wel ooit meegemaakt. Een kerel uit de buurt waar ik toen woonde die meer dan dertig jaar ongeveer samen met mij bas begon te spelen en die op een goede avond in paniek voor m'n deur stond. Hij had nieuwe snaren op z'n bas gelegd en die voelden toch zo vreemd strak aan, helemaal anders dan z'n vorige snaren. Of ik er misschien even naar wilde kijken.
:facepalm:

Z'n bas had het trouwens overleefd. Sterk spul, die Aria Pro II's.
--
Maurice Vandebroek
Bashoofd
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2013, 18:03

Bericht door Bashoofd »

MacDaion schreef:
Bashoofd schreef: Hartelijk dank voor je snelle reactie :D . Dan had ik me basgitaar in tweede instantie toch goed gestemd. Kan het kwaad als je, je basgitaar in E flat afstemt? M'n hals leek namelijk te kraken en te zuchten onder de spanning die er vervolgens op kwam te staan, en heeft de hele nacht ook in E flat gestaan.
Eh... Misschien heel dom van mij, maar is het misschien mogelijk dat je je bas - of je E-snaar - een hele OCTAAF te hoog hebt gestemd? Ik kan me voorstellen dat de meeste bassen daar niet tegen kunnen en dat van de wat fragielere de hals meteen paraplu gaat staan - of erger. Maar ik heb het wel ooit meegemaakt. Een kerel uit de buurt waar ik toen woonde die meer dan dertig jaar ongeveer samen met mij bas begon te spelen en die op een goede avond in paniek voor m'n deur stond. Hij had nieuwe snaren op z'n bas gelegd en die voelden toch zo vreemd strak aan, helemaal anders dan z'n vorige snaren. Of ik er misschien even naar wilde kijken.
:facepalm:

Z'n bas had het trouwens overleefd. Sterk spul, die Aria Pro II's.
LOL. Dat ie te hoog was gestemd is evident, maar een octaaf hoger had zelfs ik nog wel kunnen horen. Klinken al m'n baslijntjes ineens alsof ze vanaf de twaalfde fret gespeeld worden. Nee, het lijkt allemaal wel mee te vallen gelukkig. Maar van die tuner kan ik nog steeds geen chocola maken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gewoon in C zetten, op 440Hz. Van dik naar dun stem je E A D G, al denk ik dat je daar al achter was. Klaar! :)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Een soortgelijk probleem had ik toen ik m'n Chapman Stick per post had binnengekregen. Onbewust behandelde ik het als een gitaarvariant. In mijn eerste pogingen 'm te stemmen volgens de specificaties brak ik drie snaren en moest direct nieuwe setjes gaan bestellen...
Vervolgens bleek dat ze heel losjes heen en weer moeten flapperen om er goed mee te kunnen 'tappen' en dat ik pogingen had gedaan ze een octaaf te hoog te stemmen. :oops:
't Is uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Wat betreft je tuner: Volg de instructies van Deevit. De andere stemmingen (Bb, F enz.) zijn bedoeld voor de bijbehorende blaasinstrumenten die vreemd genoeg niet in C gestemd worden.
Bashoofd
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2013, 18:03

Bericht door Bashoofd »

Stemmen is gelukt jongens. Bedankt voor jullie assistentie. Ging er mij vooral om in welke toonhoogte en het aantal herz. Wist trouwens niet dat ze blaasinstrumenten met een gitaartuner stemmen :shock:.

M'n E snaar heeft nu alleen wel wat last van fretbuzz. :? Heeft verder niets met neckwarp of de hoogte van de zadelpositie te maken denk ik. Wat wel op viel is dat de wound(goede benaming?) van die E snaar er behoorlijk beroerd en krakkemikkig uitzag in vergelijking met de rest van de snaren. Zeg maar minder strak en recht. Maar eens een nieuw setje proberen, degene die erop zaten waren weliswaar nieuw, maar vooral ook heel erg ruk.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Gerammel op de frets heeft in 99% van de gevallen te maken met:

- Slechte techniek
- Te holle/bolle hals
- Te lage brugzadels

Die andere 1% kan liggen aan een getordeerde (verwrongen) hals of aan versleten frets met daardoor verschillende hoogtes.

Ik ga er maar even vanuit dat jij bij die 99% hoort! Als je toch al nieuwe snaren wilt, kun je 'm gelijk (laten) afstellen. Misschien is er hier iemand op het forum die je er mee wil helpen en anders kun je altijd naar een goede gitaarwinkel. Dat laatste is waarschijnlijk niet gratis, dat eerste komt vaak met een goede kop koffie erbij.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Sommige bassen houden altijd een beetje buzz, het hoeft niet problematisch te zijn. Met nieuwe snaren heb je het ook wat meer.

EDIT: Laat ik het anders zeggen: gerammel is niet altijd fret buzz.
Plaats reactie