Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Googelen Steef !

https://www.slappyto.net/Tablatures-Bass ... spx?id=481" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben het met Padawatje eens hoor, sowieso zoek ik eerst al de akkoorden op en dan kijk ik vaak wat er aan tabs van gebrouwen is. Die zijn meestal, onvolledig, onduidelijk of gewoon FOUT, maar ze geven me wel vaak een idee van wat ik spelen kan. En soms kom ik er achter dat ik het helemaal niet zo kan spelen als op de tab staat, en dan maak ik er zelf wel een versie van...

p.s. als je echt wilt weten hoe je iets moet spelen, kun je beter iets in notenschrift opzoeken, dat is over het algemeen wel redelijk kloppend.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Googelen Steef !

https://www.slappyto.net/Tablatures-Bass" onclick="window.open(this.href);return false; ... spx?id=481
Tenx Peet!!
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

iedereen trekt zich de schoen zelf aan, da's vaak het probleem als je een algemene opmerking plaatst.

Pada: als je het wel probeert, maar het lukt je niet, is er natuurlijk niks mis met hulp zoeken...al weet je ondertussen dat je eigenlijk ook geen hol aan foute tabs hebt.
wie gebruiken en schrijven die tabs? beginners en mensen die altijd "de snelle weg" zoeken...moet je het daar van hebben als je iets wil opsteken?! mensen die het zelf niet helemaal begrijpen?
maareuh ps: "gezegend met een goed gehoor"?? dacht je soms dat het bij mij en al die anderen uit de lucht kwam vallen ofzo? allez...veel tijd in steken, veel doen en vooral flink doorzetten.

sorry trouwens als ik iemand op het hart stap met mn kritische woorden maar wat ik zeg is wel de realiteit.

zo'n gemakzuchtige vraag als die van Steef is hier jammer genoeg wel de norm, dat weet je zelf ook, en is puur ingegeven door luiheid en een gebrek aan doorzettingsvermogen en geduld.
dat heeft écht niks met "ik hoor het niet" te maken.

tis simpel: doe je je alle moeite om iets te leren maar je hebt er toch een beetje baat bij als je van tijd tot tijd op een tab kunt terugvallen, dan is daar niks mis mee.
heb je echter grote ambities en probeer je om die waanzinnige muzikant te worden die je in je hoofd hebt maar je bent te lui of te ongeduldig om het op de langzame, normale manier te leren, dan kan ik je nu voorspellen, garanderen zelfs, dat je dat niet zult bereiken.


there are no shortcuts in music.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Persoonlijk heb ik het vlugger uitgevogeld met notenschrift dan met tabs.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
Als ik zou willen én alle tijd zou hebben, zou ik best wel de meeste liedjes kunnen uitvogelen op gehoor. [Maar, mijn tijd is beperkt: 3 kleine kinderen en eigen bedrijf gaan nog steeds vóór]
Als ik dus af en toe iets hoor wat me leuk lijkt om na te spelen, en het is me niet meteen duidelijk, zoek ik effe naar tabs, of [vaak nog makkelijker] effe naar youtube, titel van het nummer & de term 'bass' erbij, en je vind al héél veel, netjes uitgelegd. [Met filmpjes heb je bijvoorbeeld wel al snel door of het bagger is, of niet. Dat is wel een voordeel t.o.v. tabs]
Beetje off-topic. :wink:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Misschien probeert ook niet iedereen die waanzinnige muzikant te worden....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Zeg Stinky,

Ik geloof in je goede bedoelingen hoor begrijp me niet verkeerd maar bijna alle muzikanten gebruiken bladmuziek van muziek waar ook opnames van te vinden zijn. Zijn al deze muzikanten lui en zonder doorzettingsvermogen? Lijkt me niet. Ik mag zelf graag knutselen aan mijn instrumenten om ze optimaal bespeelbaar te maken. Anderen laten dat doen. Zijn zij lui en zonder doorzettingsvermogen? Ik denk het niet. Kunnen ze het leren? Ik denk het wel. Etc etc. Ik stel een vraag in het het daarvoor bestemde topic. Wat is het probleem? Als je hier zo op tegen bent, waarom lees je dit topic dan? Blijkbaar ben je niet van plan om mensen aan tab's, partituren of akkoordenschema's te helpen. Hoeft ook niet, moet je zelf weten. Eigenlijk is deze discussie hier volkomen overbodig.
Ja zelf uitzoeken is beter maar niet iedereen wil dat altijd en daar is dan dit topic voor. Een beetje hulp op zijn tijd vind ik helemaal niet erg.

We willen toch allemaal hetzelfde: lekker bassen!! :jam:
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

je hebt gelijk: ik hoef dit topic niet meer te lezen.
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Little monster - Royal Blood

Bericht door Lebowski »

Beste forummers,
Het zit mogelijk in de planning om Little monster van Royal Blood te gaan spelen met de band.
Echter wanneer ik op google zoek kom ik uit op stemming C,G,C,F (ultimate guitar en songster) maar op de een of andere manier
klinkt het niet lekker. Ik heb in drop D wat geprobeerd met de beginriff en dat klinkt m.i. beter, maar nu het vervolg...
op gehoor lukt mij niet best, is er wellicht iemand die de tabulatuur naar drop D kan omzetten? (Of is dat er al maar zoek ik niet op de juiste sites?)
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Kwestie van zitten en prutsen, het is inderdaad prima te doen in drop D.
De brug is even lastig om uit te vinden, maar het is een goeie oefening!
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Bericht door Lebowski »

VanderVeen schreef:Kwestie van zitten en prutsen, het is inderdaad prima te doen in drop D.
De brug is even lastig om uit te vinden, maar het is een goeie oefening!
Prima te doen als in: " klinkt bijna zo als het zou moeten klinken" of " klinkt zoals het moet klinken|"?
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Staat inderdaad in drop C, zojuist even geprobeerd. Dan zoek je hem toch uit in C en transponeer je hem daarna naar D? Zijn relatief eenvoudige riffs en met alleen basgitaar en drums zeker niet te druk, moet te doen zijn! :)
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Euh, laat mij maar. Ik brabbel. (Had Out of the Black in m'n hoofd)
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Iemand toevallig kennis van of gewoon in het bezit van de partituren van de Gimme Shelter versie van Grand Funk Railroad?

Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Heb enkel de versie van de Rolling Stones
PB me even je mail dan stuur ik de PDF versie
Bijlagen
Rolling Stones - Gimme Shelter.png
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Plaats reactie