Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Erwin Bassman
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 09:24

Tabs Crumbs of the table

Bericht door Erwin Bassman »

Kan iemand mij aan de tabs van Crumbs of the Table van Laura Lee (Dusty Springfield/Suprems) helpen?
Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Tabs Crumbs of the table

Bericht door Hans58 »

Daar hebben we een speciaal topic voor.

precies-rich
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Tabs Crumbs of the table

Bericht door padawatje »

Erwin Bassman schreef: 13 feb 2018, 12:53 Kan iemand mij aan de tabs van Crumbs of the Table van Laura Lee (Dusty Springfield/Suprems) helpen?
Bij voorbaat dank!
Welke versie precies ? Die van Dusty Springfield klinkt helemaal anders dan die van Laura Lee.



Erwin Bassman
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 09:24

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Erwin Bassman »

Graag de Laura Lee uitvoering.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door viersnaar »

Iemand ooit alle variaties van Cantonese Boy [Japan/ Mick Karn] achter elkaar gezet?
Hij speelt bijna ieder loopje na het hoofdthema net iets anders... irritant om uit te werken.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Basles.be »

viersnaar schreef: 01 mar 2018, 22:24 Iemand ooit alle variaties van Cantonese Boy [Japan/ Mick Karn] achter elkaar gezet?
Hij speelt bijna ieder loopje na het hoofdthema net iets anders... irritant om uit te werken.
Nu wel :) viewtopic.php?f=10&t=67316&p=1544965#p1544965
Die variaties zijn net het meest interessante deel. Daar vind je dikwijls wat typisch aan een bepaalde bassist is
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door viersnaar »

:worship:
Thanx!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Rieno »

Heeft er hier iemand een goed kloppende partij van Dock of the Bay van Otis Redding? Ik merk dat een hoop Youtube-lessen er behoorlijk naast zitten en op gehoor mis ik een paar details die ik toch graag kloppend wil hebben (beetje neurotisch).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
dagodebasman
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2018, 22:10

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door dagodebasman »

Rieno schreef: 31 mar 2018, 16:49 Heeft er hier iemand een goed kloppende partij van Dock of the Bay van Otis Redding? Ik merk dat een hoop Youtube-lessen er behoorlijk naast zitten en op gehoor mis ik een paar details die ik toch graag kloppend wil hebben (beetje neurotisch).
Ik heb hier een versie liggen die ik zelf eens gemaakt heb, veel plezier ermee!
https://drive.google.com/open?id=1F2EhN ... MOb_72Zyza
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Rieno »

Ah, te gek! Dank je..ik zal er dit weekend weer eens even naar kijken denk ik :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door padawatje »

Rieno schreef: 31 mar 2018, 16:49 Heeft er hier iemand een goed kloppende partij van Dock of the Bay van Otis Redding? Ik merk dat een hoop Youtube-lessen er behoorlijk naast zitten en op gehoor mis ik een paar details die ik toch graag kloppend wil hebben (beetje neurotisch).
PB :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door MR. LEE »

"dock of the bay" en tal van andere liedjes die ik hier voorbij zie komen speel je zo weg.
Je kunt je hierop trainen door elke dag een aantal willekeurige liedjes waarvan je de melodie nog "wat" kan herinneren van de radio of tv gewoon mee te spelen met youtube.

Je zult echt merken dat je daar steeds handiger in gaat worden.

Je kan dan ook 'ns makkelijker overvallen worden met een verzoeknummertje uit de zaal .

( ik heb bandjes zien spelen die tussendoor "lang zal ze leven" en "zo'n goeie hebben we nog niet gehad" en weet ik wat voor simpele gekkigheid niet eens mee konden spelen bij een onverwachte huldiging :facepalm: )

:thumbsup:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Rieno »

Maar om ze correct te spelen, is het toch echt een ander verhaal. Zeker het bovengenoemde nummer wordt door zo ongeveer iedereen compleet 'verkeerd' gespeeld ;)

Zo simpel is het dus echt niet en al helemaal niet bij die oudere nummers qua mix.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door MR. LEE »

https://www.youtube.com/watch?v=rTVjnBo96Ug is het origineel.

De mooiste opname ( vind ik ) , is deze cover hieronder :

https://www.youtube.com/watch?v=Es3Vsfzdr14
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het "correct spelen" - wat versta je daar onder ?

Ik luister eerst goed naar zo'n liedje , waarbij ik de akkoorden in me opneem. ( die heb je nodig om eventuele fills , verbindingen en akkoord-omkeringen te kunnen spelen )
Soms kan een liedje ( m.i. ) wat te minimalistisch qua baspartij wezen , of af en toe zelfs gewoon niet mooi/netjes genoeg .
( Waarbij over persoonlijke smaak natuurlijk niet te twisten valt :
Als er bij een bepaalde opname bijv de hoogte in gespeeld wordt in de akkoord-vorming , waarbij dat akkoord dan niet mooi meer draagt van de baspartij , dan neem ik gewoon de dichterlijke vrijheid om dat akkoord maar om te draaien .)

Ik moet je bekennen dat ik niet beschik over veel muziek-theoretische kennis .
( ik heb 't bassen mezelf maar een beetje aangeleerd namelijk :oops: )
De 7 kerk-toonladders zijn eigenlijk m'n enigste "hou-vast" ,....en ik luister veel naar jazz , jazzy en oudere swing.
Vooral dat laatste zorgt ( bij mij ) vanzelf ( langzaam aan ) voor gehoor-verbetering .

:thumbsup:

P.S: Die zgn akkoorden sites op internet maken er niet zelden een "potje" van :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wie kan me helpen aan de tab/akkoorden/partituur van...

Bericht door Rieno »

MR. LEE schreef: 11 mei 2018, 07:17 (..)
Het "correct spelen" - wat versta je daar onder ?
(..)
Noot voor noot gelijk aan het origineel. Zelf iets bedenken kan altijd en is inderdaad een prima oefening, maar het is eigenlijk altijd gestoeld op hoe je ook andere nummers speelt. Het is lastig om je eigen patronen los te laten :) Door noot voor noot te leren spelen wat de originele artiest speelde, kom je op (voor jou) nieuwe ideeën en het geeft je een heel goed idee van wat die artiest bedacht en voelde toen het ingespeeld werd.

Het is niet zo belangrijk om het zo te spelen in een live situatie en het gebruik van je eigen speelstijl is dan alleen maar leuker. Het is alleen voor de geschiedenis en het leren ook interessant om elke noot te kennen zoals ie origineel was. Verder heb ik ook geen theoretische kennis (al merk ik dat me dat steeds meer tegenstaat).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie