vingervlugheid + sterkte trainen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
GuillaumeD[BE]
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2013, 15:30

vingervlugheid + sterkte trainen

Bericht door GuillaumeD[BE] »

Beste bassisten,

Ik ben net beginnen spelen, maar ik zoek nog wat oefeningen om mijn vingervlugheid en de kracht in mij vingers (vooral mijn pinkje) te verbeteren?

Weet iemand goeie oefeningen die ik zou kunnen doen, ook zonder de basgitaar in mijn handen?

Alvast bedankt!
Never too old to learn the groove?!
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Altijd eerst leren lopen voordat je gaat rennen ! Dit bedoel ik niet cynisch maar als je langzaam maar secuur begint en je oefent consequent dan zul je merken dat de snelheid vanzelf komt ! En het beste hulpmiddel is dan toch je bas.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
GuillaumeD[BE]
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2013, 15:30

Bericht door GuillaumeD[BE] »

Geduld blijkt hier dus het toverwoord.
Bedankt voor het snelle antwoord :)
Never too old to learn the groove?!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Belangrijk is een goeie houding en goeie techniek. Zoals de juiste buiging van je vingers: Op een relaxte manier gracieus gebogen. Plaatsen precies achter de fretten. Als je dit nauwkeurig doet heb je geen kracht nodig. Je mag absoluut niet 'knijpen' bijvoorbeeld. Let op dat je nergens onnodige spierspanning op zet. Hou met name je polsen, armen, schouders & nek in de gaten. En niet vergeten: Rustig doorademen tijdens het spelen.

Stel dat je met veel kracht intensief zou spelen gedurende lange tijd dan loop je zelfs een groot risico last van je pezen en spieren te krijgen ...

Begin langzaam en nauwkeurig. Wel met de juiste rusten tussen de noten. Oftewel relaxed doortellen (Als 't even kan met metronoom). Zoek hierbij naar de beste = meest optimale positie(s) om een specifiek loopje te spelen. Als je dit eenmaal langzaam maar heel nauwkeurig zonder één enkele fout kunt ga je daarna pas versnellen. Let erop dat je hierbij dezelfde nauwkeurigheid aanhoudt.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik heb bv problemen met het 1 vinger per fret systeem. Vooral als ik dus m'n wijs-, middel- en ringvinger op de E-snaar plaats.. Dan moet dat pinkje daar nog bij komen en dat haal ik nooit. En als ik het haal verschuiven alle vingers wat en dat is het volgens mij ook niet. Ook als ik 5x op de E-snaar (op de 9e of 10e fret) en dan 3x op de D-snaar (11e of 12e fret) probeer ik mn pink terug gebruiken, dat lukt wel maar als ik dat loopje herhaal krijg ik last in onderarm (de buitekant). Is dat omdat ik iets verkeerd doe of gewoon de spieren daar die getraind worden ?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Waar zet je je duim ?
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

In het midden van de nek probeer ik die te houden. En ik probeer er ook op te letten dat ie tussen wijs en middenvinger staat. Wat ik ook vaak doe is ipv van de pink te gebruiken bij het 1 vinger per fret systeem is de ringvinger te gebruiken voor de 2 laatste frets. Ook nie echt een degelijke methode want m'n hand en vingers moeten iets meer spreiden :s Dat heb je dan als je jezelf bas leert spelen (nu 7,5 jaar geleden begonnen met bas).

Kzal ook maar ff vermelden dat ik vooral Jazz necks gewoon ben maar nu ook in de nabije toekomst een P zal hebben.
Om daar aan gewend te raken leen ik William z'n P, maar die heeft wel een nóg dikkere neck dan een standaard P (44.5mm aan de topkam en 'baseball bat' neck).
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

BlazingRiCO schreef:Ik heb bv problemen met het 1 vinger per fret systeem. Vooral als ik dus m'n wijs-, middel- en ringvinger op de E-snaar plaats.. Dan moet dat pinkje daar nog bij komen en dat haal ik nooit. En als ik het haal verschuiven alle vingers wat en dat is het volgens mij ook niet. Ook als ik 5x op de E-snaar (op de 9e of 10e fret) en dan 3x op de D-snaar (11e of 12e fret) probeer ik mn pink terug gebruiken, dat lukt wel maar als ik dat loopje herhaal krijg ik last in onderarm (de buitekant). Is dat omdat ik iets verkeerd doe of gewoon de spieren daar die getraind worden ?
Heb je al eens geprobeerd je bas hoger te hangen?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

BlazingRiCO schreef:In het midden van de nek probeer ik die te houden. En ik probeer er ook op te letten dat ie tussen wijs en middenvinger staat. Wat ik ook vaak doe is ipv van de pink te gebruiken bij het 1 vinger per fret systeem is de ringvinger te gebruiken voor de 2 laatste frets. Ook nie echt een degelijke methode want m'n hand en vingers moeten iets meer spreiden :s Dat heb je dan als je jezelf bas leert spelen (nu 7,5 jaar geleden begonnen met bas).

Kzal ook maar ff vermelden dat ik vooral Jazz necks gewoon ben maar nu ook in de nabije toekomst een P zal hebben.
Om daar aan gewend te raken leen ik William z'n P, maar die heeft wel een nóg dikkere neck dan een standaard P (44.5mm aan de topkam en 'baseball bat' neck).
Die Precision van William heeft dan ook een hals met afmetingen "buiten categorie" :mrgreen:

Maar zoals Wiro zegt: bas hoger hangen. Hoe rechter je je pols kan houden, hoe minder spanning er op komt staan en hoe makkelijker je je vingers kan spreiden. Ik heb van begin af aan leren spelen met één vinger per fret, maar dat wil niet zeggen dat je je hand niet mag bewegen. Op het moment dat ik een noot met mijn pink pak, schuift mijn wijsvinger al wel eens van zijn positie richting ringvinger. Van mijn basleraar mag dat :wink:

Eigenlijk is een basgitaar een verschrikkelijk on-ergonomisch instrument en is er dus geen ideale houding :roll:
Er zal altijd een conflict zijn tussen wat ideaal is voor je linker- en rechterhand.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

M'n bas hangt eigelijk altijd al ter hoogte van m'n buik. Das volgens mij wel een goeie hoogte. Ik ga het straks nog eens proberen met jullie tips. Verder is het ook zo dat ik me zelf heb leren basgitaar spelen en toen bijlange nog niet wist dat er 1 vinger per fret systeem was :facepalm: Ik dacht ook altijd dat de vingers echt moesten blijven staan en niet dat ze een beetje mochten verschuiven, handig om te weten dat dat wel mag :) Ook speel ik eigenlijk altijd op mijn manier wat ik voor ogen heb, maar het zou zeker geen kwaad kunnen als ik eens op een 'standaard' manier leer bassen :lol:
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Hmm ik kwam er vandaag weer achter dat je die snelheid wel moet blijven oefenen. Mijn hand vond het toch een tikkeltje zwaar wat ik vandaag aan het spelen was allemaal. Wellicht toch maar weer aan de Tech Death beginnen voor snelheid.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

snaren tikje lichter nemen en een goeie afstelling en je snelheid gaat vanzelf als een serieus stuk omhoog !
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie