'Makkelijke Nummers'
'Makkelijke Nummers'
Op het internet en andere (engelstalige) fora. Lees ik dat de nummers van The Offspring worden aangeraden voor iemand die net voor het eerst een bas heeft opgepakt.
Nu snap ik dit niet helemaal, ook al zijn deze nummers vrij eenvoudig omdat er geen loopjes of solo's in voorkomen. Maar ritmisch lijkt het me onmogelijk om het te spelen op 200bpm en met korte breaks in de riff. Bij het nummer Can't Repeat as voorbeeld.
Ik speel nu zelf 1-2 jaar en ik kan niet eens die nummers spelen, Ik haal 200bpm met 2 vinger dus nooit.. Ben ik nu zo slecht? Of worden deze nummers nu ten onrechte bestempelt als beginner nummers?
Nu snap ik dit niet helemaal, ook al zijn deze nummers vrij eenvoudig omdat er geen loopjes of solo's in voorkomen. Maar ritmisch lijkt het me onmogelijk om het te spelen op 200bpm en met korte breaks in de riff. Bij het nummer Can't Repeat as voorbeeld.
Ik speel nu zelf 1-2 jaar en ik kan niet eens die nummers spelen, Ik haal 200bpm met 2 vinger dus nooit.. Ben ik nu zo slecht? Of worden deze nummers nu ten onrechte bestempelt als beginner nummers?
Richwood RBB130-VW Jocker Pro Vintage White
Hartke 5000+Hartke 4,5xl 400 watt
Hartke 5000+Hartke 4,5xl 400 watt
Of iets "beginner" of "gevorderd" is, hangt af van de manier waarop je het speelt het simpelste dingetje kan het beste zijn om te doen en vice versa. En is niet iets waar je je mee bezig moet (niets moet) houden.
Maar als snelheid het enige is wat een liedje moeilijk maakt, en je wilt bijvoorbeeld in een punkbandje spelen is dat een goede oefening voor de beginnende bassist.
Maar als snelheid het enige is wat een liedje moeilijk maakt, en je wilt bijvoorbeeld in een punkbandje spelen is dat een goede oefening voor de beginnende bassist.
Tip: Snelheid haal je door je versterker flink open te draaien en héél zachtjes de snaren te raken.
Dit is tevens heel goed voor het ontwikkelen van je fijne motoriek.
Als je hiermee je timing goed kunt krijgen, dan kun je vervolgens geleidelijk de kracht opvoeren.
Het gebeurt nogal eens dat muzikanten veel details weglaten. Of voor het gemak, of omdat ze het niet belangrijk genoeg vinden.
Bijvoorbeeld wel de belangrijkste noten spelen en de timing in grote lijnen aanhouden. Maar vergeten de hierbij horende sfeer neer te zetten. Vanuit deze optiek is bijna alles gemakkelijk om te spelen. Luister maar eens naar een opname van een gemiddeld coverbandje en luister dan naar het orgineel.
Wellicht ben jij zo'n type die wel alle details hoort en wil reproduceren.
Praktijkvoorbeeld:
Met m'n bluesband probeerden we enige tijd geleden Slow Dancing in a Burning Room van John Mayer te coveren.
Hierbij vergeleken is bijvoorbeeld Hump the Bump van de Red Hot Chili Peppers een makkie om te spelen!
Menig basleraar zal het omgekeerde beweren...
Tijdens het spelen denk je ook dat het omgekeerde waar is. Totdat je de repetitie-opnamen beluistert en daarna de sfeer van het orgineel probeert te benaderen ...
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p6fwA37LEqA[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xGEGPWQwYRc[/youtube]
Dit is tevens heel goed voor het ontwikkelen van je fijne motoriek.
Als je hiermee je timing goed kunt krijgen, dan kun je vervolgens geleidelijk de kracht opvoeren.
Het gebeurt nogal eens dat muzikanten veel details weglaten. Of voor het gemak, of omdat ze het niet belangrijk genoeg vinden.
Bijvoorbeeld wel de belangrijkste noten spelen en de timing in grote lijnen aanhouden. Maar vergeten de hierbij horende sfeer neer te zetten. Vanuit deze optiek is bijna alles gemakkelijk om te spelen. Luister maar eens naar een opname van een gemiddeld coverbandje en luister dan naar het orgineel.
Wellicht ben jij zo'n type die wel alle details hoort en wil reproduceren.
Praktijkvoorbeeld:
Met m'n bluesband probeerden we enige tijd geleden Slow Dancing in a Burning Room van John Mayer te coveren.
Hierbij vergeleken is bijvoorbeeld Hump the Bump van de Red Hot Chili Peppers een makkie om te spelen!
Menig basleraar zal het omgekeerde beweren...
Tijdens het spelen denk je ook dat het omgekeerde waar is. Totdat je de repetitie-opnamen beluistert en daarna de sfeer van het orgineel probeert te benaderen ...
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p6fwA37LEqA[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xGEGPWQwYRc[/youtube]
https://youtu.be/hUFveE5WMEo
Probeer het eens met een plectrum? Past [denk ik] ook beter bij het geluid van het origineel.
Probeer het eens met een plectrum? Past [denk ik] ook beter bij het geluid van het origineel.
Heb nooit serieus met een plectrum gespeeld, vind het om de een of andere reden stuk moeilijker dan met mn vingers dus heb het altijd maar links laten liggen.viersnaar schreef:https://youtu.be/hUFveE5WMEo
Probeer het eens met een plectrum? Past [denk ik] ook beter bij het geluid van het origineel.
Klopt inderdaad dat ik de meeste details wel wil reproduceren, het snelste nummer wat ik kan spelen origineels getrouw is basket case.
Richwood RBB130-VW Jocker Pro Vintage White
Hartke 5000+Hartke 4,5xl 400 watt
Hartke 5000+Hartke 4,5xl 400 watt
- Scapal Wedeldi
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27
Stilaan mee beginnen, dat plectrum.
Hoe langer je ermee wacht, hoe groter de frustratie riskeert te worden...
Ik heb er veel te lang mee gewacht, net zoals jij omdat ik het - in tegenstelling tot bij een gitaar - verdomd moeilijk vond (en nog steeds vind) op die dikke stijve snaren.
Als ik lees welke nummers jij hier aanhaalt, dan kan ik me niet voorstellen dat jij niet weg zal zijn van de toon die je met een plectrum kan produceren! (aangenomen dat je gear een beetje degelijk is natuurlijk...)
Edit: zal wel lukken met die gear van jou
Begin met een vrij slap plectrum (een rode Tortex bv), en als je 't een beetje aanvoelt, stap dan naar wat stijver (oranje of gele Tortex, bv). In tegenstelling tot wat meestal wordt gezegd denk ik persoonlijk dat een dik hard plectrum op bas écht wel heel moeilijk is, en niet voor beginnelingen is weggelegd. Bovendien riskeert het je nogal wat G-snaren te kosten...
Maar betere bassisten zullen hier misschien niet akkoord mee zijn? Waarschuw die jongen dan maar gauw dat ie m'n slechte raad moet negeren!
En dan goed aandachtig oefenen op up- and down-strokes, economy picking, stringskipping, etc... Een hele mentale oefening, maar wel heel leuk als je vooruitgang boekt!
Goeie moed, en have fun!
Pascal
Hoe langer je ermee wacht, hoe groter de frustratie riskeert te worden...
Ik heb er veel te lang mee gewacht, net zoals jij omdat ik het - in tegenstelling tot bij een gitaar - verdomd moeilijk vond (en nog steeds vind) op die dikke stijve snaren.
Als ik lees welke nummers jij hier aanhaalt, dan kan ik me niet voorstellen dat jij niet weg zal zijn van de toon die je met een plectrum kan produceren! (aangenomen dat je gear een beetje degelijk is natuurlijk...)
Edit: zal wel lukken met die gear van jou
Begin met een vrij slap plectrum (een rode Tortex bv), en als je 't een beetje aanvoelt, stap dan naar wat stijver (oranje of gele Tortex, bv). In tegenstelling tot wat meestal wordt gezegd denk ik persoonlijk dat een dik hard plectrum op bas écht wel heel moeilijk is, en niet voor beginnelingen is weggelegd. Bovendien riskeert het je nogal wat G-snaren te kosten...
Maar betere bassisten zullen hier misschien niet akkoord mee zijn? Waarschuw die jongen dan maar gauw dat ie m'n slechte raad moet negeren!
En dan goed aandachtig oefenen op up- and down-strokes, economy picking, stringskipping, etc... Een hele mentale oefening, maar wel heel leuk als je vooruitgang boekt!
Goeie moed, en have fun!
Pascal
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Ik speel met hele kleine dunlop jazz II plectra. Waar ik ook mee gitaar speel. Heb nooit echt groot verschil gemerkt qua weerstand. Meer wb afstand en hoe je moet mikken.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
- Scapal Wedeldi
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27
Ja, daar is wel wat voor te zeggen...
Begin inderdaad misschien gewoon met gitaar-plectra te oefenen? Die vind je overal, in alle geuren en kleuren.
En misschien heb je dan minder 't gevoel dat ze "aan de snaar blijven plakken"?
Zal 't zelf nog es proberen... al ben ik soms zo gefixeerd op bepaalde dingen, ik speel op bas altijd met van die grote "driehoeken met gebogen zijden", je kent ze wel.
Misschien is de weerstand met zo'n klein ding wel minder, ja.
Maar ik zou dan eerder neigen naar JD Stubby's, of de grijze JD .088 en co., dan naar de Jazz-modellen (die ik overigens op gitaar wel kon appreciëren)...
Whatever, aanslag is immers iets heel persoonlijk, maar het is natuurlijk wel een "werkpunt", waar je jezelf steeds in kan bijscholen.
Aan de TS: je zal ook wel merken dat plectrum-materiaal, vorm en dikte héél veel verschil maakt voor je toon; smaken verschillen...
Gewoon proberen dus.
Groeten, Pascal
Begin inderdaad misschien gewoon met gitaar-plectra te oefenen? Die vind je overal, in alle geuren en kleuren.
En misschien heb je dan minder 't gevoel dat ze "aan de snaar blijven plakken"?
Zal 't zelf nog es proberen... al ben ik soms zo gefixeerd op bepaalde dingen, ik speel op bas altijd met van die grote "driehoeken met gebogen zijden", je kent ze wel.
Misschien is de weerstand met zo'n klein ding wel minder, ja.
Maar ik zou dan eerder neigen naar JD Stubby's, of de grijze JD .088 en co., dan naar de Jazz-modellen (die ik overigens op gitaar wel kon appreciëren)...
Whatever, aanslag is immers iets heel persoonlijk, maar het is natuurlijk wel een "werkpunt", waar je jezelf steeds in kan bijscholen.
Aan de TS: je zal ook wel merken dat plectrum-materiaal, vorm en dikte héél veel verschil maakt voor je toon; smaken verschillen...
Gewoon proberen dus.
Groeten, Pascal
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
In het begin heb ik wat van die korte nummertjes van de Ramones meegehakt, zowel met als zonder plectrum. Nummertjes van ZZ Top, zoals La Grange, Sharp Dressed Man en Tush zijn ook aanraders. De fretposities zijn relatief gemakkelijk te onthouden en het ritme is ook goed te doen. Als ik een plectrum gebruik (wat ik misschien iets te weinig doe) dan is dat relatief dun (0,6 mm) en hard. Met twee vingers ben ik zeker zo snel en een stuk flexibeler.
Als ik met plectrum speel, zijn dat van die achterlijk dikke Stubby Dunlops (2 mm ofzo). En dan alleen met het uiterste puntje, voor een strak geluid en hoge snelheid.
Ik vond die tip van opbouwen met weinig kracht wel een goede. Dan oefen je een techniek in plaats van een spasme.
Ik vond die tip van opbouwen met weinig kracht wel een goede. Dan oefen je een techniek in plaats van een spasme.
Het is makkelijker als je denkt.
Ik speel alleen maar met plectrum
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
- Scapal Wedeldi
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27
Klinken in mijn oren veel te dof. Heb er een paar liggen uit mijn gitaarperiode, 2 en 3mm.MaartenV schreef:Als ik met plectrum speel, zijn dat van die achterlijk dikke Stubby Dunlops
Vreten de hoge tonen uit mijn bas, of het hoogmidden (altijd moeite met die termen...).
Als je een lekker metalige klank wil die overal doorheen snijdt, dan lukt dat bij mij beter met van die tortoise-achtigen of slappe plastic, en met vrij dunne klinkt het hoger dan met dikke.
Misschien moeten we maar eens een "plectrum-topic" beginnen? Of bestaat dat al?
EDIT: ja, het bestaat
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa