Notenschrift

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Dirk schreef:
Waar heb jij dat boek gehaald dan Q?
Gewoon bij Amazon zelf, ik bestel vrijwel al mijn boeken bij bol.com of amazon.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

amazon is toch USA of niet? Wat kost dat om die hier te krijgen?
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Geen idee, niet zoveel iig, paar euro. Amazon is van oorsprong USA idd, maar ze hebben op meerdere plekken magazijnen e.d., grote kans dat het vanuit Duitsland wordt verzonden bijvoorbeeld.
And Button is not yet a zebra
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Muziek op papier, klik hier :wink:

€9,90 + €1,95 leverkosten. Kun je gewoon met acceptgiro betalen
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Muziek op papier ken ik ook, valt meestal trouwens ook wel in de bieb te lenen. Voor het geld een uitstekend boek, met vrijwel alle theorie over notenschrift dieje nodig zult hebben.
Maar goed, dat boek dat ik aanrade is specifiek voor basgitaar. Hierin wordt ook uitgelegd hoe je in je toonladders blijft (vingerzettingen op tal van manieren), maar goed, via amazon zijn wat voorbeeldpagina's te bekijken, dus dan kan je het zelf zien of het wat voor je is.
Eigenlijk zou je ze beiden moeten kopen, want ze vullen elkaar goed aan ;).
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

En hoe kun je betalen bij Amazon?
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Wij bestellen altijd via credit card, verreweg het handigst.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

hier wat tips: :lol:

DOor REgen MIst FAppie SOLlema LAter TInnen DOppen.

De 1e letters van de woorden zijn de muzieknoten van laag naar hoog. Misschien een rare zin, maar je onthoudt het wel makkelijk!



Een Aap Die Graag Bananen Eet

Om te onthouden hoe de snaren van een gitaar heten (van dik naar dun) pak je de beginletters van de woorden uit deze zin:
E - A - D - G - B - E




Een kruis staat boven op de kerk en een mol zit in de grond.

Zo kun je makkelijk onthouden of een noot een halve toon omhoog gaat of omlaag bij een mol of kruis. Bij een mol gaat de toon dus een halve noot omlaag omdat een mol in de grond zit en dus laag.




Every Good Boy Drinks Fanta / FACE / CD

Alle noten die op die notenbalkjes liggen zijn EGBDF, alle noten die tussen de notenbalken in liggen zijn FACE en de twee noten die onder de muziekbalkjes liggen zijn C en D!!!!



Finnen BESchouwen EStlanders AS DESkundige GESchiedschrijvers!!!

Dit is een ezelsbruggetje om alle "mol-toonladders" te onthouden. 1e toonladder -> F -> 1 mol.
2e toonladder -> Bes -> 2 mollen.
3e toonladder -> Es -> 3 mollen.
etc.!




Hele rust is een hangmat en een halve een poef!

Hele rust = hangmatje en hangt aan de lijn. In een hangmat kan je helemaal slapen dus hele rust. Halve rust = poefje (of zitje zonder leuning) en staat op de lijn. Op een poefje kan je half rusten. Dus halve rust!



If Dora Plays Like Me All's Lost

De eerste letters van deze zin geven de eerste letters van de diatonische toonladders aan en in de juiste volgorde. Ionisch, Dorisch, Phrygisch, Lydisch, Mixo-Lydisch, Aeolisch en Locrisch.



Of je worst rust?

Vergelijk hem met een ronde salamiworst, een hele kun je ophangen aan de plank (hele rust hangt aan het lijntje) en een halve moet je op de plank leggen (halve rust ligt op het lijntje)!




.........koop mss toch dat boek maar. 8)
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

haha sommige zijn inderdaad wel makkelijk, maar die tot (en met) de rusten ken ik al.. Ben geen beginner en heb t allemaal ooit gekend en kunnen lezen, ben alleen te lam dat ik t weer oppak eigenlijk..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

lievenr schreef:Every Good Boy Drinks Fanta / FACE / CD

Alle noten die op die notenbalkjes liggen zijn EGBDF, alle noten die tussen de notenbalken in liggen zijn FACE en de twee noten die onder de muziekbalkjes liggen zijn C en D!!!!
Voor een G-sleutel wel ja, bij een F-sleutel moet je even wat anders verzinnen :lol:
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Nu we toch bezig zijn met ezelsbruggen... Het aantal # of b's is ook heel makkelijk vanaf je fretboard af te lezen. Vanaf de open snaren van hoog naar laag:
G = 1#
D = 2#
A = 3#
E = 4#
(B = 5#)

Zelfde trucje kan je toepassen met b's, neem hiervoor telkens de eerste fret, alleen begin dan op de E snaar en ga naar boven:
F = 1b
Bb = 2b
Eb= 3b
Ab = 4b
(Db = 5b)
And Button is not yet a zebra
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Of in het duits :

toonsoorten met kruisen :
Gehe Du Alter Esel Hole Fische

met mollen :
Frische Brötchen Essen Asse Des Gesangs

Voor de belgen onder ons : Door een schrijfvoutje van een duitse monnik, heeeeel lang geleden, wordt in het duits de B een H genoemd. Om alles weer wat eenvoudiger te maken wordt de Bb een B genoemd. Eigenlijk heel logisch toch :wink:
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

mijn vriendin speelt sax en zegt altijd:
geef de armen een bord fis
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Je kunt ook onthouden dat van B naar C en van E naar F een halve noot tussen zit, en bij de rest een hele, en dat daar dus b-en en #-en zitten..

Edit:
dus:

A bb/a# B C db/c# D eb/d# E F gb/f# G ab/g# A
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie