Hulp: Op gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Hulp: Op gehoor

Bericht door merlijnverduin »

Hallo iedereen.

Ik probeer nu al een tijdje om baslijnen te 'ontcijferen' door met de bas te gaan zitten en te gaan luisteren naar het nummer.
Dit gaat niet bepaalt goed, ik kom er vaak echt niet uit.

Kortom: hebben jullie misschien tips voor het leren van bass tabs op gehoor?

Merlijn.
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Doorgaan ! Het wordt namelijk steeds gemakkelijker.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Indeed! Veel proberen en gewoon makkelijk beginnen met liedjes waarin de grondtonen goed te horen zijn. Vanaf daar gewoon steeds verder proberen in te vullen.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Wat ik ook vaak doe is wel de akkoorden opzoeken (al zijn de gitaristen op het internet het ook vaak niet met elkaar eens welk akkoord ze ergens moeten gebruiken.....). Dat geeft je dan weer aanknopingspunten over welk noten er gebruikt worden.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Als een baspartij lastig te horen is gebruik ik onderstaande radio. Hoe ze 't doen weet ik niet (vermoedelijk een soort compressie) maar op dit apparaat zijn de basnoten bijna altijd goed te onderscheiden. Moraal van het verhaal: Probeer het eens met verschillende afspeelapparatuur, volumes en equalizer-instellingen.

Verkrijgbaar bij de betere bouwmarkt (bijv. Bouwmaat):
https://www.perfectpro.nl/producten/all-terrain/

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ik zit net in een bandje, naja ene opstartend bandje, en wil deze techniek ook gaan verfijnen zodat je sneller kan schakelen.

Zijn er ook bepaalde programma's voor de PC welke de bass een goede boost geven? Zelf heb ik winamp atm en werkt wel redelijk..
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als er maar een equalizer op zit, kun je de juiste frequenties (mid!) versterken en de rest weglaten :) Werkt al prima.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En als je er niet komt door de EQ op de juiste plek op te krikken, verkoopt Logitech een setje computerspeakers (2.1, met een klein woofer-kastje dat áchterlijk veel bas afgeeft).* Zo kun je echt geen baslijntje meer missen.

* Geen aanrader als je buren hebt die willen slapen...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Wat ik meestal doe, is alleen luisteren in eerste instantie waar het nummer in toonhoogte naar beneden en naar boven gaat.
Vervolgens pak ik één regelmatig terugkerende noot. (Gewoon een paar keer aanslaan en je vindt hem wel :facepalm: ), en dan ga ik van daaruit ongeveer ook naar boven en naar beneden als het nummer dat ook doet.
Lekker simplistisch.. :facepalm:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Niks simplistisch aan, lijkt me een valide strategie. Je zoekt eerst wat vaste punten in het nummer, zodat je een basis hebt en daarna vul je de rest in.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Heel veel nummers zijn al uitgezocht. Zoek eens op YouTube met de titel van je nummer daarna bass lesson of zoiets...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Punt is juist dat je daarvan niet leert op gehoor te achterhalen wat er gespeeld wordt. :P
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

MaartenV schreef: * Geen aanrader als je buren hebt die willen slapen...
Mja had er van de week ook last van. Kwam thuis van school, 22:00 was het ongeveer, en dacht bij mezelf, ik ga Iris en Weak ff uitpluizen....Geen rekening gehouded met het feit dat me kleine woofertje mee stond de draaien omdat mijn switch van headphones naar speakers niet goed was ingedruky :facepalm: :facepalm:
:wall: :wall: Maar je hebt me iig al goed geholpen, kheb nou ''winamp-tuning'onder de knie en gaat steeds beter! :worship: :jaaaaa:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Verwondert me wel dat deze tip nog niet aan bod is gekomen: sommige apparaten, en sommige software-programmas, laten je toe een stuk muziek vertraagd af te spelen zonder de toonhoogte te veranderen.
Zou misschien ook wel kunnen helpen?

En nee, ik kan ze hier niet opsommen... heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt (shame on me! misschien zou ik dan eindelijk eens al die variaties uit "Wot" van Captain Sensible kunnen uitvogelen :wink: - om maar één voorbeeld te noemen).

Ik denk dat Audacity het kan, maar ben niet zeker.

Anderen weten ongetwijfeld meer.
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Plaats reactie