Nieuwe muziektheoriemethode, speciaal voor basgitaar

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Nieuwe muziektheoriemethode, speciaal voor basgitaar

Bericht door Sanne »

Hallo allemaal,

Ik lees wel eens op het forum maar ik heb hier nog nooit iets gepost, dus ik stel mezelf eerst netjes voor. :) Ik ben Sanne Verbogt, 21 jaar en ik speel natuurlijk basgitaar.

Dit jaar studeer ik af aan het Codarts conservatorium en als scriptieonderzoek heb ik mijn eigen geschreven muziektheoriemethode getest.
Het is puur per toeval dat ik een eigen muziektheoriemethode heb geschreven; op mijn eerste hoofdvaktentamen had ik op een onderdeel alles fout: het spelen van de kerktoonladders. Ik ben toen voor mezelf gaan analyseren wat ik fout deed en kwam toen op een systeem uit. Met dit systeem kon ik kerktoonladders spelen in iedere toonsoort, in iedere vingerzetting, over heel de hals. Door middel van formules (dit klinkt heel wiskundig maar dat valt best mee) kon ik iedere andere toonladder spelen zonder er over na te denken. Sindsdien heb ik nooit meer toonladders gestudeerd - en alle tentamens gehaald. Maar ik kon met dit systeem ook alle verbanden leggen tussen akkoorden en toonladders en daardoor dus de toonladders ook in mijn eigen muziek gaan gebruiken. Dit gaf mij heel veel inspiratie, simpelweg omdat ik zonder dit systeem waarschijnlijk bepaalde toonladders nooit had gebruikt die wel heel erg goed klinken in een bepaalde context.

Een paar jaar geleden vroeg iemand mij om te leren improviseren. Deze persoon speelde pas heel kort basgitaar en leek er niet veel aanleg voor te hebben. Ik heb hem toen mijn systeem uitgelegd en dat bleek heel goed te werken. Toen kwam ik er achter dat dit systeem nog niet bestond en dat steeds meer mensen het handig vonden, en toen kwam het idee om het uit te werken tot een methode. Bij deze methode moet je een basis leren en van daaruit kun je ieder onderwerp waar je interesse in hebt gaan bekijken, het is dus geen boek wat je in chronologische volgorde helemaal moet doorlopen.

Voor mijn scriptie heb ik 25 deelnemers onderzocht met verschillen in leeftijd, woonplaats, ervaring, niveau in basgitaar spelen, niveau in muziektheorie, motivatie en ambitie. Zij hebben 6 weken gewerkt met de methode. Zij hebben bij aanvang van het onderzoek een test gedaan, en na afloop van het onderzoek. Ik had wel verwacht dat er positieve resultaten zouden zijn, maar niet dat het er zo veel zouden zijn en dat er zo'n hoge score uit zou komen. Iedereen verbeterde en iedereen was positief. Hier is het hele onderzoek te lezen: https://www.sanneverbogt.nl/wp-content/u ... versie.pdf

Maar voor mensen die niet zo van het lezen zijn: alle deelnemers hebben ook video's gemaakt tijdens de onderzoeksperiode. Hiervan heb ik een compilatievideo gemaakt, met daarbij ook de belangrijkste resultaten uit het onderzoek. Wellicht herken je een paar forumleden. ;)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5OiPgSMNvPY[/youtube]

Omdat de resultaten zo positief waren is het voor mij nu zeker dat ik het wil uitgeven. Daar ben ik op dit moment mee bezig, nu is het dus nog niet verkrijgbaar. Maar daar zit ook iets positiefs aan, want nu kan ik nog vragen naar jullie wensen. Ik heb gemerkt aan de vele aanmeldingen en mailtjes nadat mijn onderzoek is gepubliceerd dat er veel vraag is naar een nieuwe/andere muziektheoriemethode. Waarschijnlijk hebben sommige van jullie daar ook interesse in. Wat zouden jullie dan fijn vinden om mee te werken: een boek, video's, een app? En wat zouden jullie in deze methode willen zien: waar loop je nu tegen aan waar je graag antwoord op hebt?

Ik zit er ook aan te denken om een 'masterclass' (ik weet er even geen beter woord voor) te geven waarin ik de methode uitgebreider uitleg. Zijn daar mensen hier in geïnteresseerd?

Lang verhaal kort: ik denk dat ik veel mensen kan helpen met een nieuwe methode om muziektheorie praktisch te maken op de basgitaar. Als je daar in geïnteresseerd bent, wat zou je dan willen zien? Ik hoop het snel te kunnen publiceren - als iemand daar tips over heeft (uitgeverijen, bouwers van video's en apps) dan zou dat ook heel welkom zijn. :)

Groetjes,
Sanne
Laatst gewijzigd door Sanne op 16 feb 2014, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Hey Sanne, ik ben heel benieuwd! Kan er weinig over zeggen omdat ik niet weet wat er al in je methode staat en wat het systeem precies inhoudt. Ik vind het wel een super goed initiatief en hoop dat het veel mensen zal helpen.

Groeten!
Dennis
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Bericht door Plien »

Ik ga nu je onderzoek lezen en het filmpje bekijken, maar je verhaal klinkt goed!
Zelf zou ik een boek wel zo prettig vinden, maar wat je natuurlijk kan doen is verschillende versies uitbrengen. Bijvoorbeeld:
- App only
- Boek only
- Boek + CD
- Boek + CD + DVD (of op een andere manier de filmpjes via internet)
- Boek + CD + DVD (oid) + App

Zo is er voor iedereen wat en kan je ook beter inspelen op de betalingsbereidheid van verschillende groepen. (Al is dit misschien erg lastig te realiseren op dit moment, je kan natuurlijk altijd nog uitbreiden als je 'succesvol' bent.)

Een masterclass lijkt me erg leuk dus ik heb daar wel interesse in, en ook in het kopen van je methode mocht het voor mij niet te duur zijn ;) Maar heel leuk dat je dit doet! Veel succes nog.
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Hallo Sanne,
Wat gaaf dat het nu al zo veel spelers helpt te verbeteren. Ikzelf heb altijd enorm gepuzzeld met het notenschrift, en het weggelegd, terwijl ik wel weet dat een methode nodig is om zelf vooruit te komen. Ik vindt het prettig om boek & beeld te combineren. Behoefte aan een masterclass kan ik nu moeilijk inschatten, maar sluit ik zeker niet uit.
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Zoals ik het nu voor me zie zou ik inderdaad boek en beeld willen combineren. Ik vind het zelf fijn om te werken met een boek, maar ik weet dat veel mensen graag beeld (erbij) hebben.
Ik zou het beeld het liefst willen aanbieden als een app met allemaal losse video's. Aangezien mijn boek niet chronologisch is, kun je na het bekijken van de video met daarin de basis, zelf kiezen welke video je wil gaan bekijken. Als deze video's per stuk niet duur zijn is de stap niet zo groot om de methode te proberen. Maar ik heb zelf niet zo veel verstand van apps etc, dus wellicht heeft iemand een idee hoe hij/zij het zelf liever zou zien.

Wat ik de deelnemers aan mijn scriptieonderzoek heb aangeboden is een boek met daarbij werkbladen en de daarbij behorende audio. Ik denk dat het ook fijn is om met audio en werkbladen te werken - ik zou het zelf fijn vinden als ik kon checken of ik het goed deed.

De methode gaat over melodische muziektheorie, dus geen ritmiek (ik gebruik voor ritmiek ook een systeem maar dat heb ik niet zelf verzonnen, dus dat kan ik niet in het boek kwijt). Ik maak de theorie visueel door alles direct aan de basgitaarhals te koppelen met een systeem met getallen. Deze getallen kun je als een soort sticker op je hals visualiseren en daarna koppel ik alle toonladders en akkoorden aan deze getallen. Het lijkt een beetje op wat je op je website met transponeren hebt gedaan, Dennis. Alleen dan natuurlijk net anders. :P

Wat het niet doet is dat het je noten leert lezen, sorry Hagen. Ik kan zelf wel noten lezen, maar daar heeft dit systeem me niet mee geholpen. Integendeel zelfs, je denkt met dit systeem niet veel in noten (wat niet betekent dat het een trucje is, en je kunt gewoon blijven communiceren met andere muzikanten, het is niet dat zij dan ook de methode hoeven te kennen). Deze methode is bedoeld voor bassisten die willen leren improviseren, willen weten welke noten ze op een akkoord in een schema kunnen spelen, vrijheid willen hebben op de hele basgitaarhals, dat soort zaken.
Hoe ik zelf noten heb leren lezen is door het gewoon ontzettend veel te doen. Ik heb een aantal tromboneboeken, dat is niet het leukste om te lezen maar de eerste boeken zijn niet zo lastig. En ik heb gewoon klussen aangenomen waar ik wel móest lezen, dus toen moest ik flink aan de bak om het iedere keer voor elkaar te krijgen. En het is handig om te kunnen lezen en te noteren, maar ik vind het zelf veel fijner dat ik kan improviseren en dat ik daarvoor een soort houvast heb door deze methode.
Dinohyus Hollandi
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 sep 2012, 21:23

Bericht door Dinohyus Hollandi »

Hallo Sanne,

Ik ben hier ook vooral een lezer :oops: , maar dit klinkt heel interessant omdat je precies die dingen raakt waar ik wat moeite mee blijf hebben. Ik ga je scriptie zeker lezen (van formules word ik blij; semi-wiskundige hier) en een eventuele masterclass/workshop/seminar lijkt me ook leuk en nuttig om aan deel te nemen (hangt wel af van tijdstip en lokatie ivm voltijds baan en pappa-schap 8) ). Als je iets over app-bouw wilt weten kan ik je wellicht ook van wat aanwijzingen voorzien: ik verdien m'n centen als app-bouwer. :roll:

Groetjes!
In true listening nothing is heard.
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Bericht door bassdaddy »

Ik studeer het makkelijkst met een boek met geluidsfragmenten, maar een video zou icm een boek zou denk ik nog handiger zijn.
Heb al wat methoden geprobeerd (Nederlands en Engels) maar telkens strand ik weer halverwege een methode. Ik ben wel geïnteresseerd in je methode omdat ik graag meer zou willen leren jammen/improviseren.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik ben wel benieuwd :-)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Klinkt interessant. Maar kun je wat meer uitleg geven over je methode en wat er zo nieuw of anders aan is? Het filmpje en de scriptie gaan vooral over onderzoeksresultaten maar niet over wat de methode precies inhoudt. Ik zou graag wat meer gedetailleerde uitleg zien.
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Wat er nieuw aan is is dat het een praktische methode is. Doordat alle theorie visueel wordt gemaakt op de basgitaarhals kun je het direct spelen. Wat ik zelf altijd heb gemist in de theorielessen die ik heb gevolgd is het leggen van verbanden. Ik moest 30 toonladders leren horen, spelen en noteren en als ik dat kon had ik een mooi cijfer, zelfde geldt voor akkoorden. Maar meer dan een mooi cijfer had ik er niet aan. Door het weten wanneer je een bepaalde toonladder of akkoord kunt gebruiken heb je er ook daadwerkelijk iets aan en daardoor raakt het niet in de vergetelheid. Een aantal deelnemers gaf ook aan de toonladders ooit te hebben bestudeerd, maar dat ze alles waren vergeten omdat ze het nooit gebruikten. Daarnaast leg ik ook verbanden met andere toonladders dan de kerktoonladders, zoals gealtereerde toonladders, pentatonische ladders, majeur harmonische ladders, mineur harmonische ladders en dubbel harmonische ladders. Daarvan bleek dat eigenlijk niemand wist dat je deze toonladders regelmatig kunt spelen. Vaak worden deze ladders toegeschreven aan de jazz omdat ze anders klinken, maar dat is in mijn ogen niet terecht.

Hoe de methode precies in elkaar zit kan ik nu niet vertellen. Het is namelijk eigenlijk zo simpel (ik was verbaasd dat het nog niet bestond) dat als je het eenmaal doorhebt je het makkelijk zelf kunt uitzoeken. En ik zou dan eerst zelf de methode willen uitgeven. :)
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Als je bij deze methode het boed zou combineren met beeld/geluid denk ik dat je een geweldig concept in handen hebt Sanne. Je methode is nu al veel aansprekender dan het gros van de methodes die er zijn en is al visueel uitgebeeld. Als je dit combineert met instructie beelden zou het denk ik nog sterker worden en makkelijker om in mee te gaan.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Vraag voor linkshandige bassisten

Bericht door Sanne »

Een vriend van me kwam dit weekend met een goede opmerking, waar ik nog niet aan had gedacht: moeten de afbeeldingen van de basgitaarhals voor linkshandige bassisten niet in spiegelbeeld worden weergegeven?
Met die afbeeldingen bedoel ik afbeeldingen zoals ook Dennis ze in zijn artikel heeft gebruikt: https://dennishemstra.nl/theorie-transponeren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sef, jij hebt de methode als deelnemer aan het onderzoek bestudeerd. Hoe is dat voor jou? En voor andere linkshandige bassisten, hoe zien jullie dat het liefst?
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Nagenoeg nooit is de theorie gespiegeld dus als lefty leer je kijken en spiegel je in je hoofd. Wat betreft filmpjes vind ik het sowieso nooit vervelend. Er is niets handiger dan tegenover een rechtshandige bassist staan en het loopje naspelen. Je hals en posities zijn dan precies tegenover elkaar.

Ik heb er eigenlijk niet bij stilgestaan tijdens de proefperiode Sanne. Ik weet gewoon niet beter of alles is voor rechtshandige geschreven.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ben wel benieuwd naar deze methode, bij mij werkt een wiskundige benadering veel beter op de bas, vooral omdat als je eenmaal een patroon kan je deze over de gehele hals kan toepassen. Scott's Devine benadering heeft mij de afgelopen tijd daarin veel geholpen. Ben benieuwd of deze methode voor mij werkt!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Sanne schreef:Wat er nieuw aan is is dat het een praktische methode is. Doordat alle theorie visueel wordt gemaakt op de basgitaarhals kun je het direct spelen.
Wat mijn ervaring is is dat er geen verkorte weg is. Als je het echt wil snappen en kunnen toepassen zul je er veel tijd in moeten steken en leer je dat niet een maand tijd. Het helpt natuurlijk wel als het duidelijk uitgelegd wordt. Ik heb zelf ook conservatorium gedaan, dus menig theorieboek versleten. Aan de hand van je verhaal krijg ik nog totaal geen beeld van je methode, dus ik kan er ook niet veel zinnigs over zeggen. Een klein voorbeeld zou wel welkom zijn, want zo blijft het vaag wat er nou zo anders aan is. Ik ben wel benieuwd naar je methode.
Plaats reactie