Nieuwe muziektheoriemethode, speciaal voor basgitaar

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

basloze fret schreef:
Sanne schreef:Wat er nieuw aan is is dat het een praktische methode is. Doordat alle theorie visueel wordt gemaakt op de basgitaarhals kun je het direct spelen.
Wat mijn ervaring is is dat er geen verkorte weg is. Als je het echt wil snappen en kunnen toepassen zul je er veel tijd in moeten steken en leer je dat niet een maand tijd. Het helpt natuurlijk wel als het duidelijk uitgelegd wordt. Ik heb zelf ook conservatorium gedaan, dus menig theorieboek versleten. Aan de hand van je verhaal krijg ik nog totaal geen beeld van je methode, dus ik kan er ook niet veel zinnigs over zeggen. Een klein voorbeeld zou wel welkom zijn, want zo blijft het vaag wat er nou zo anders aan is. Ik ben wel benieuwd naar je methode.
Het is een systeem dat je echt aan moet leren en eigen moet maken, en dat kost tijd. Daar heb je zeker gelijk in. Maar het begrijpen waarom alles op een bepaalde manier in elkaar zit gaat sneller - het is op een soort wiskundige manier uitgelegd waar akkoorden over toonladders heen gelegd worden en dat is in principe snel duidelijk. De methode bestaat uit een basis, hetgeen je echt moet leren, en daarna uit allerlei muziektheoretische onderwerpen, deze hoef je niet te leren. De basis past weer over de uitleg van alle onderwerpen, en daardoor kun je die wel gaan beginnen toepassen (maar dan nog met de bladzijden van de basis erbij).

Ik ben van mening dat je het sneller leert als je het kan toepassen. En aangezien de toepassing snel duidelijk is kun je aan de hand daarvan het basissysteem leren, en dat lijkt me een leukere manier om het te onthouden. Een praktische manier om mee bezig te zijn en met ook direct resultaat: als je de theorie toepast op muziek die je leuk vindt heb je er direct wat aan. En dat werkt motiverend om er mee door te blijven gaan.

Wat ik aan de resultaten van de deelnemers zag en wat ik ook merkte in de lessen die ik voor mijn onderzoek heb gegeven is dat mensen wel heel snel alles begrepen en konden toepassen (al dan niet met spieken in het boek - wat niet meer dan logisch is want de deelnemers kregen maar 6 weken de tijd). In mijn onderzoek ben ik echt verbaasd door de deelnemers; de vooruitgang die is geboekt had ik niet zo groot verwacht. Maar het is natuurlijk geen wondermethode en je moet er echt wel energie insteken, dat geef ik zeker toe. Ik denk alleen dat het je dan uiteindelijk veel oplevert.

Ik wil de methode snel uitbrengen, dus tot die tijd even geduld (helaas). Als het eenmaal uitgebracht is dan wil ik ook graag voorbeelden geven, maar dat voelt nu niet prettig. Wat eigenlijk tussen mijn oren zit, want ik heb er copyright op. Maar als ik het uitbreng wil ik dat meteen goed doen, en daarom ben ik aan het bekijken in welke vorm(en) dat ik dat het best kan gaan doen. En daar kan ik alle hulp goed bij gebruiken. :) Sef, bedankt voor de tip! En iedereen tot nu toe: bedankt voor de respons! Als je zelf weet hoe je graag studeert, iets in je opneemt, waar je behoefte aan hebt bij het doornemen en leren van een methode of tips wat betreft apps/uitgeverijen/etc, laat het me weten. :)
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Als mede-proefpersoon: nog even geduld, het is inderdaad een andere benadering (die tegen mijn idee van "eerst doorgronden, dan gebruiken" in gaat maar gewoon heel praktisch werkt) en geen wondermiddel, maar het heeft mij wel geholpen. :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Klinkt allemaal boeiend.
Als de methode moet aanspreken voor diegenen die het bij de conventionele methodes niet volhouden zou ik persoonlijk zeggen ga voor veel beeld materiaal.
Als ik naar mezelf kijk (ik heb geen...maar dan ook totaal geen theoretische basis) werkt al dat geschreven spul helemaal niet. Dat is namelijk precies waarom ik in de theorie al snel afgehaakt heb.
De huidige generatie is toch behoorlijk visueel ingesteld, bijna alles gaat via you-tube of dergelijke kanalen.
Dat zou dus denk ik veel mensen aanspreken en ook vooruit helpen.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Je maakt ons wel erg benieuwd hé Sanne!
Ik moet Basloze Fret wel bijtreden als hij vraagt om toch een tipje van de sluier te lichten; al kan ik jouw standpunt ook wel begrijpen.
Zelf kan ik het niet laten om iets te denken als "jaja, the new messiah... die hebben we al gehad", zolang ik geen feiten voor m'n neus heb. En neem dat aub niet persoonlijk, dat geldt voor mij altijd en overal, op alle vlakken.
Eerst zien, dan geloven.

Ik heb ook al wat methodes vastgehad, en de meeste daarvan vond ik eigenlijk vrij vervelend, en niet erg productief. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen...
Niettemin maakt me dat toch steeds enigszins argwanend tegenover uitgevers of auteurs die zeggen "dé revolutionaire methode" in handen te hebben.
Nogmaals, niet persoonlijk nemen aub, ik heb absoiluut geen reden om jouw methode specifiek in twijfel te trekken - of op te hemelen...
Ik verwoord gewoon de redenering van een deel van het "potentieel clienteel" - ik zal toch niet de enige zijn, zeker?
(een smiley die in z'n haar krabt, dat ontbreekt hier :wink: )

Als je na het bovenstaande mijn mening nog op prijs stelt, een boek is toch altijd wel een aangenaam en praktisch objekt om iets uit te leren. Mij persoonlijk lijkt een boek een must (dat kan je lezen wanneer je wil, op "verloren momenten" bv), en de combinatie met video (liefst op bijgesloten Dvd, of via internet eventueel) is zeer efficiënt denk ik. Indien geen video, dan zal audio bij het boek toch wel onontbeerlijk zijn, lijkt me.

Over de app-idee heb ik geen grondig gefundeerde mening, alleen "primitief wantrouwen" - het lijkt me niet zo praktisch, teveel afhankelijkheid van technologie. Nét daar scoort een boek altijd beter - het is gewoon toegankelijker. En het kan niettemin héél visueel zijn.
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Grappig om te zien dat sommigen het liefst met beeld werken en anderen toch graag een boek hebben. Mijn idee blijft op dit moment om een combinatie te maken. Ik wil video's gaan maken en die omzetten naar apps, eigenlijk omdat ik zelf tegenwoordig geen dvd meer zou kopen en ook het liefst op mijn tablet video's zou willen afspelen (jullie ook?). Zijn apps niet meer populair, dan heb ik nog steeds de video's en kan ik ze op een andere manier weer verspreiden.
Ik heb inmiddels best veel tips gehad, veel dank daarvoor! :)
Scapal Wedeldi schreef:Je maakt ons wel erg benieuwd hé Sanne!
Ik moet Basloze Fret wel bijtreden als hij vraagt om toch een tipje van de sluier te lichten; al kan ik jouw standpunt ook wel begrijpen.
Zelf kan ik het niet laten om iets te denken als "jaja, the new messiah... die hebben we al gehad", zolang ik geen feiten voor m'n neus heb. En neem dat aub niet persoonlijk, dat geldt voor mij altijd en overal, op alle vlakken.
Eerst zien, dan geloven.

Ik heb ook al wat methodes vastgehad, en de meeste daarvan vond ik eigenlijk vrij vervelend, en niet erg productief. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen...
Niettemin maakt me dat toch steeds enigszins argwanend tegenover uitgevers of auteurs die zeggen "dé revolutionaire methode" in handen te hebben.
Nogmaals, niet persoonlijk nemen aub, ik heb absoiluut geen reden om jouw methode specifiek in twijfel te trekken - of op te hemelen...
Ik verwoord gewoon de redenering van een deel van het "potentieel clienteel" - ik zal toch niet de enige zijn, zeker?
(een smiley die in z'n haar krabt, dat ontbreekt hier :wink: )
Ik begrijp heel goed dat je dat zegt. En eigenlijk is dat helemaal niet de bedoeling van mij, misschien had ik ook nog niks moeten zeggen. Dat is uit enthousiasme geweest.
Ik heb puur per toeval iets bedacht voor mezelf, en het heeft al een aantal anderen geholpen. Dat vind ik gewoon heel leuk en zou dat graag met heel veel mensen delen. Werkt het uiteindelijk niet, dan is dat ook prima. Ik heb het niet geschreven om maar een commerciële methode uit mijn mouw te schudden, dus zulke doeleinden zitter hier niet achter. Daarnaast heb ik theoretisch ook niks nieuws bedacht (hoewel ik sommige verbanden leg die niet iedereen doet), het enige wat ik doe is het visueel en praktisch maken. Of dat nu revolutionair is? Ik hoop in ieder geval dat het motiverend werkt.

Ik heb zelf ook heel wat methodes doorgespit en theorielessen gehad en wat ik veelal miste was de connectie: waarom bestaan al deze akkoorden, wat moet ik met al deze toonladders? Daar liep ik tegen aan, en dat is waar ik op focus met deze methode. Ik denk dat daarom tot nu toe iedereen enthousiast is, want veel mensen liepen tegen hetzelfde aan als wat ik had. Maar nogmaals, het is bedoeld om te tonen dat muziektheorie heel nuttig en ook leuk kan zijn en als dat voor veel mensen zo werkt wil ik mijn manier van denken graag delen. Maar ik ben geen theoreticus, maar bassist. Dus of het nu werkt of niet, er verandert voor mij niets: ik blijf gewoon lekker muziek maken. :)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Schiet eens op met die video's en apps!! :wink:
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

aap schreef:Schiet eens op met die video's en apps!! :wink:
;)
Deze week in ieder geval een gesprek met een educatief uitgever!
Laatst gewijzigd door Sanne op 10 mar 2014, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Ik blijf bij een boek. Apps kunnen mij gestolen worden. Sorry, nogal kort vanavond :wink:
Boek plus video, ideaal.

Ik apprecieer jouw antwoord op mijn post, Sanne, maar ik vind het antwoord net iets te weinig "to the point"...

Je zal me dus moeten vergeven dat ik - in deze omstandigheden - wacht tot je werk eventueel in de bibliotheken ligt, en ik het zonder investering kan inkijken.
Alvorens ik het koop, omdat het echt de moeite waard is. En omdat jij met jouw werk mijn centen verdiend hebt. En die laatste zin meen ik oprecht!

Zo gaat dat nu eenmaal, ik heb al een hoop boeken-met-cd uit de bieb gehaald, die al bij al vrij waardeloos bleken. Zelfs al kwamen ze van bij "gerenommeerde uitgevers".
En niet iedereen kan zomaar X euro uit z'n mouw schudden voor "een experimentje". Helaas is dat zo, en daar moet zowel "de producent" als "de consument" mee leven en rekening mee houden.

Niettemin kan ik initiatieven als het jouwe alleen maar toejuichen! Dus wens ik je alle sukses toe...
Just show us what you've got.
Als jij even héél hard nadenkt, kan je misschien een heel klein tipje van de sluier lichten, nèt genoeg om de sceptici te laten watertanden?

Goed bedoeld allemaal...
en je blijft me nieuwsgierig maken!
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Scapal Wedeldi schreef:Ik blijf bij een boek. Apps kunnen mij gestolen worden. Sorry, nogal kort vanavond :wink:
Boek plus video, ideaal.

Ik apprecieer jouw antwoord op mijn post, Sanne, maar ik vind het antwoord net iets te weinig "to the point"...

Je zal me dus moeten vergeven dat ik - in deze omstandigheden - wacht tot je werk eventueel in de bibliotheken ligt, en ik het zonder investering kan inkijken.
Alvorens ik het koop, omdat het echt de moeite waard is. En omdat jij met jouw werk mijn centen verdiend hebt. En die laatste zin meen ik oprecht!

Zo gaat dat nu eenmaal, ik heb al een hoop boeken-met-cd uit de bieb gehaald, die al bij al vrij waardeloos bleken. Zelfs al kwamen ze van bij "gerenommeerde uitgevers".
En niet iedereen kan zomaar X euro uit z'n mouw schudden voor "een experimentje". Helaas is dat zo, en daar moet zowel "de producent" als "de consument" mee leven en rekening mee houden.

Niettemin kan ik initiatieven als het jouwe alleen maar toejuichen! Dus wens ik je alle sukses toe...
Just show us what you've got.
Als jij even héél hard nadenkt, kan je misschien een heel klein tipje van de sluier lichten, nèt genoeg om de sceptici te laten watertanden?

Goed bedoeld allemaal...
en je blijft me nieuwsgierig maken!
Logisch dat je het zo ziet! Dat heb ik zelf ook, en de meesten onder ons denk ik. Er is zoveel op de markt, als je alles moet kopen wat je interessant lijkt dan ben je zo failliet.

Deze week ga ik bekijken of ik geen theorie mis in mijn methode die ik er nog bij kan schrijven en kijken of alles duidelijk op papier staat. Er komt sowieso een boekversie van en ik ga ook werken met video's. Hoe deze video's daarna verwerkt worden (in een app, in een e-book of anders) moet ik nog bekijken. Maar als het boek af is zal ik dat waarschijnlijk al in de wereld brengen, met daarbij ook wat voorproefjes. :)
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Wel, ik herlas net vluchtig m'n laatste post en schrok er wat van, vond het heel negatief en wou me excuseren... Bij deze dubbel, want je reactie is van die aard dat ik meteen zin krijg om je boek met gesloten ogen te kopen :mrgreen:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Scapal Wedeldi schreef:Wel, ik herlas net vluchtig m'n laatste post en schrok er wat van, vond het heel negatief en wou me excuseren... Bij deze dubbel, want je reactie is van die aard dat ik meteen zin krijg om je boek met gesloten ogen te kopen :mrgreen:
:D
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Waarom heb ik dit topic niet eerder gezien?

Anyways, klinkt erg interresant. Zeker nou ik mijzelf wil verdiepen in theorie/schrijven en uitzoeken van muziek. Dit voornamelijkomdat ik verder en beter wil worden en we met de band gaan beginnen aan eigen werk. wanneer kan ik / kunnen we het e.e.a krijgen/vinden? :dance:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Ik zie dit nu ook pas voor het eerst, klinkt zeer interessant!
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Goed nieuws: SVmethod komt deze zomer online! :D

Ik zal het zeker posten als het beschikbaar is, maar mocht je tussentijd op de hoogte gehouden worden en misschien wat previews willen zien kun je je aanmelden voor mijn Nieuwsbrief (info@sanneverbogt.nl).
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Sanne schreef:Goed nieuws: SVmethod komt deze zomer online! :D

Ik zal het zeker posten als het beschikbaar is, maar mocht je tussentijd op de hoogte gehouden worden en misschien wat previews willen zien kun je je aanmelden voor mijn Nieuwsbrief (info@sanneverbogt.nl).
Goed nieuws! ben erg benieuwd!
Of ik kom gewoon langs gereden! Roosendaal is waar mijn band en ik repeteer!
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Plaats reactie