bassolo
Ik denk dat je gewoon een beetje moet aanvoelen wat "cool" is in jouw stijl muziek en voor het publiek waarvoor je speelt. Een zaal vol conservatorium bassisten die alles al een keer gehoord en gezien hebben is moeilijker onder de indruk te krijgen dan een zaal vol 16 jarig highschool-punkrockpubliek die nog nooit een bas-solo hebben gehoord...
Zolang je maar niet vals speelt...
Zolang je maar niet vals speelt...
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
vals spelen is opzich niet zo erg.. "breaking the rules" zolang je erna maar weer goed uitkomt.
en tja..conservatorium leerlingen overtuigen.. ik denk dat daar vooral de kunst van het weglaten, de techniek, en de overtuiging van je spel telt.
een notenregen is leuk, maar eerlijk is eerlijk, je hebt er vaak helemaal niks aan.
en tja..conservatorium leerlingen overtuigen.. ik denk dat daar vooral de kunst van het weglaten, de techniek, en de overtuiging van je spel telt.
een notenregen is leuk, maar eerlijk is eerlijk, je hebt er vaak helemaal niks aan.
Vals spelen is wél erg, maar jij hebt het over iets anders geloof ik, Gothax.
Vals = Je wilt een G spelen, maar je speelt iets wat net geen G is, maar ook geen Gb of G#, lukt je dus alleen op een ontstemde bas of een fretless, en is altijd naar.
Je speelt een G# terwijl je in de toonsoort G zit: Da's niet vals, dat is dissonant/buiten de toonsoort. Dat kan juist heel spannend zijn, mits goed toegepast en je, inderdaad, wel weer terug komt.
Vals = Je wilt een G spelen, maar je speelt iets wat net geen G is, maar ook geen Gb of G#, lukt je dus alleen op een ontstemde bas of een fretless, en is altijd naar.
Je speelt een G# terwijl je in de toonsoort G zit: Da's niet vals, dat is dissonant/buiten de toonsoort. Dat kan juist heel spannend zijn, mits goed toegepast en je, inderdaad, wel weer terug komt.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz
www.mysp*ce.com/styrophone
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz
www.mysp*ce.com/styrophone
Vals is wanneer het publiek ineens allemaal wat tegen elkaar zegt met een verfrommeld gezicht alsof ze een slok nemen uit een flesje citroen-concentraat...
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Didi schreef:bassolo :
1. Spreek af met de bandleden 1234
2. De zanger telt af halverwege het nummer 1234
3. Medebandleden stoppen met spelen op de 4
4. Jij speelt alleen verder ...... bassolo !!!
en omdat je alleen speelt kan het nooit vals zijn
succes !
Het beste zouden de bandleden dan moeten stoppen op de volgende 1
Maar goed....Op deze bovenstaande stugge manier tot een solo komen?.......dit komt op mij wel erg krampachtig over.
Ok, een bas-solo kan je leren:
Niet iedereen heeft aanleg voor wiskunde (om er maar weer eens een vergelijking tegenaan te gooien), ikzelf ook niet. Veel mensen zeggen ook dat ze geen inzicht in het betreffende vak hebben, wat dan ook gewoon zo is. Toch denk ik echter wel dat als iemand heel veel aan het vak gaat doen, en dan echt véél (een X aantal uren per dag ) krijg je vanzelf, aanleg of niet, een beetje gevoel voor het vak en dan krijg je vanzelf wat inzicht. (en om andere oeverloze off-topic discussies tegen te gaan: ik vond het een aardige vergelijking, als jij dat niet vind, so be it )
En daar komt bij dat je niet op het podium tijdens een spontane jamsessie hoeft te soleren. Als je in een nummer soleert heb je dit dus al vaker geoefent en kan je zelfs van tevoren al uitzoeken welke noten lekker klinken. Dan kan je mijns inziens zelfs zonder enige kennis van toon-soorten danwel ladders soleren, hoewel het dan vast niet altijd even spannend word. (en JA, het lijkt mij ook handig om enige theoretische kennis te hebben, en NEE dat heb ik niet, en JA ik speel dus ook op gevoel, en JA ik heb veel respect voor mensen die driehonderddertigmiljard noten per seconde kunnen spelen. Desondanks ben ik niet jaloers, maar dat is puur omdat ik zelf te lui ben om te oefenen...
Niet iedereen heeft aanleg voor wiskunde (om er maar weer eens een vergelijking tegenaan te gooien), ikzelf ook niet. Veel mensen zeggen ook dat ze geen inzicht in het betreffende vak hebben, wat dan ook gewoon zo is. Toch denk ik echter wel dat als iemand heel veel aan het vak gaat doen, en dan echt véél (een X aantal uren per dag ) krijg je vanzelf, aanleg of niet, een beetje gevoel voor het vak en dan krijg je vanzelf wat inzicht. (en om andere oeverloze off-topic discussies tegen te gaan: ik vond het een aardige vergelijking, als jij dat niet vind, so be it )
En daar komt bij dat je niet op het podium tijdens een spontane jamsessie hoeft te soleren. Als je in een nummer soleert heb je dit dus al vaker geoefent en kan je zelfs van tevoren al uitzoeken welke noten lekker klinken. Dan kan je mijns inziens zelfs zonder enige kennis van toon-soorten danwel ladders soleren, hoewel het dan vast niet altijd even spannend word. (en JA, het lijkt mij ook handig om enige theoretische kennis te hebben, en NEE dat heb ik niet, en JA ik speel dus ook op gevoel, en JA ik heb veel respect voor mensen die driehonderddertigmiljard noten per seconde kunnen spelen. Desondanks ben ik niet jaloers, maar dat is puur omdat ik zelf te lui ben om te oefenen...
-- Halfwitt -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Infant --
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
- ElBasstardo
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45
Didi schreef:bassolo :
1. Spreek af met de bandleden 1234
2. De zanger telt af halverwege het nummer 1234
3. Medebandleden stoppen met spelen op de 4
4. Jij speelt alleen verder ...... bassolo !!!
en omdat je alleen speelt kan het nooit vals zijn
succes !
EEhhhhmm volgens mij moet je over deze uitspraak nog eens heel goed nadenken...
Keep up the low tunes...
Grtz,
ElBasstardo
VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA
TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Grtz,
ElBasstardo
VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA
TE KOOP: THON EFFECTCASE M