Walking bass

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Walking bass

Bericht door Kaasknaap »

Ik ben op zoek naar een manier om de walking bass te leren, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb sowieso al moeite met toonladders, akkoorden etc. en heb dus geen flauw idee waar ik het beste mee kan beginnen. In principe werk ik al zeker zo'n 5 jaar op gehoor en dat heeft altijd gewerkt, maar nu moet ik toch echt mezelf gaan verdiepen om met mijn band mee te kunnen zonder problemen.

Waar moet ik mee beginnen? En zijn er ook lesboeken of iets dergelijks voor toonladders, majeur, mineur en al dat gedoe? Recommandaties voor een lesboek voor walking bass lijnen?
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Kaasknaap schreef: Waar moet ik mee beginnen? En zijn er ook lesboeken of iets dergelijks voor toonladders, majeur, mineur en al dat gedoe? Recommandaties voor een lesboek voor walking bass lijnen?
Dit is altijd een aanrader: https://www.studybass.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

En als boek is er een hoop keuze maar 'Bass Method' complete edition werkt prima voor mij. KLIK

Succes !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Oh leuk, ik zie dat Ed Friedland de componist is. Die ken ik toevallig van youtube filmpjes. Erg goede bassist! :D
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6136
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Of deze natuurlijk: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ED85B962F6" onclick="window.open(this.href);return false;
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Mij tips zijn al voorbij gekomen zie ik. Studybass voor de theorie en Scott Devine voor de Walking Bass-uitleg.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

Mike downes' The Jazz Bass Line Book.
Heeft mij veel duidelijk gemaakt over walking lines en de mogelijkheden daarbij. Staat iets in voor bijna ieder niveau, heb ik de indruk.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Deze moet je hebben van Ed Friedland
https://www.bladmuziekshop.nl/friedland- ... 69566.html" onclick="window.open(this.href);return false;

stapsgewijs en heel toegankelijk/laagdrempelig met goeie voorbeelden op CD en meespeelmogelijkheden. Hier leer je het gegarandeerd mee.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Kaasknaap schreef:Ik ben op zoek naar een manier om de walking bass te leren, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb sowieso al moeite met toonladders, akkoorden etc. en heb dus geen flauw idee waar ik het beste mee kan beginnen. In principe werk ik al zeker zo'n 5 jaar op gehoor en dat heeft altijd gewerkt, maar nu moet ik toch echt mezelf gaan verdiepen om met mijn band mee te kunnen zonder problemen.

Waar moet ik mee beginnen? En zijn er ook lesboeken of iets dergelijks voor toonladders, majeur, mineur en al dat gedoe? Recommandaties voor een lesboek voor walking bass lijnen?

Voor "gehoor-jongens" ( van de gestampte pot ) , die niet ( of nooit ) in taaie kost gedoken zijn :D

wat je iig dient weten kan in feite op een kladblaadje :

Die zgn "toonladders" ( en daaruit ontstane accoorden ) :

Als je "do-re-mi-fa-sol-la-si-do" kunt zingen , dan kun je zo die toonladders spelen , dat zijn er namelijk 7 .

Speel ze voor het gemak maar eens uit C ( en daarmee beginnend vanuit C op de A-snaar ) , en benoem die C dan maar voor "do" :

van do naar do is de 1e toonladder

van re naar re 2e toonladder

mi naar mi 3e toonl.

fa naar fa 4e toonl.

so naar so 5e toonl

la naar la 6e toonl

si naar si 7e toonl.




In de 5e toonladder staat de meeste popmuziek

zoek hier dingen over op , internet staat er vol over ,....zelfs op wiki

walking bass komt vanzelf , maar zonder een klein beetje achterliggende kennis van die accoorden ( toonladders ) kun je dus net zo goed op dak gaan zitten :D


zo ongeveer : https://www.youtube.com/watch?v=2UV1XgQeh0o" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 12 sep 2014, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

muzikaliteit is een gave.

hoe muzikaler je bent , des te minder taaie theoretische kost KUN je tot je nemen .

hoe minder muzikaal je bent , des te meer theoretische kost ZOU je tot je moeten nemen.

een muziek-gabber van me,--- die geen enkele theoretische onderbouwing heeft ,----- maar alles speelt en kan bespelen : drums / gitaar / basgitaar / toetsen , ---- alle stylen , en alles even super swingend .

---een "gave" ----- :|

Koop (online) de CD : "Toeters & Bellen" van Sugar Lee Hooper ( wijlen Marja van der Toorn )
De begeleiding is op die cd door prominenten uit de jazz-scene gespeeld, met Koos Serierse op bas

probeer eerst eens die baspartijen netjes mee te spelen op die Swing-nummers. :wink:

( helaas vind je op youtube alleen de oubolligste hitjes van d'r , en die zijn dan helaas van de minste muzikale betekenis ,------heel jammer :| )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Hééé Kaasknaap ,----- ik heb hier een leuke oefening voor je :
(Als je oren een beetje goed ontwikkeld zijn , dan kun je dit, zo op gehoor met walking bass redelijk snel mee spelen :wink: )

Paul Anka - "Hello Young Lovers"


https://www.youtube.com/watch?v=GMj1JHnZToc" onclick="window.open(this.href);return false;

een schitterend liedje :cheer:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

MR. LEE schreef:muzikaliteit is een gave.

hoe muzikaler je bent , des te minder taaie theoretische kost KUN je tot je nemen .
:facepalm:
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

+1. Zonder gedegen theoretische kennis kun je het wel vergeten een zinnige walking bass lijn neer te zetten, of wat voor jazzmuziek dan ook te spelen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

tja ,--ik zou dat ook niet kunnen ,--maar een feit is 't , dat er gewoon mensen zijn die dat nou eenmaal WEL kunnen ,--- en dat noem ik een "gave" :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

dr. Bassvibes schreef:
MR. LEE schreef:muzikaliteit is een gave.

hoe muzikaler je bent , des te minder taaie theoretische kost KUN je tot je nemen .
:facepalm:

je moet dat zinnetje wel willen begrijpen ,....lees 't nog maar eens :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Op welke manier je die zin ook leest, het slaat nergens op. Of het nu om 'willen' of 'kunnen' gaat. Als je heel muzikaal bent, speel je makkelijker...maar je dorst (en discipline) naar theoretische kennis heeft daar helemaal niks mee te maken. Er zijn zo vreselijk veel muzikanten die 'de gave' hebben en daarom juist alles willen weten van de muziek.

Kijk als bekend voorbeeld eens naar Victor Wooten. Die kun je rustig 'muzikaal' noemen, maar is theoretisch ook heel aardig onderlegd ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie