Volume verschil tussen snaren bij slappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding
Fotootje van het net, niet mijn duim, maar wel vergelijkbaar.. helaas heb ik geen video beelden.
Waar ik dus mee op de snaren sla is het gewricht, dat knal hard is. Moet zeggen dat ik het zonder te denk doe maar, sla zowel met de kant als de ronding aan de binnenkant van het gewricht.. wellicht tijd voor een lesje..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Brrr, zo'n duimpje. Hoe zou je zoiets ontwikkelen?

Ik kwam nog een filmpje tegen waar mijn probleem te horen is. Van 1:23 tot 1:30 slaat 'ie wat dunne snaren aan die niet echt lekker uit de verf komen, en zo klinkt het bij mij ook (ongeveer).



Ben er inmiddels wel achter dat het (vermoedelijk) komt doordat ik de E snaar onder een bepaalde hoek aansla die comfortabel voor mij is, en zodra ik naar de A snaar verhuis dan moet ik m'n duim opeens parallel houden t.o.v. de snaar, doe ik dat niet dan raak ik andere snaren. En die houding voelt op dit moment nog wat knullig, en dat vertaald zich naar het magere geluid gok ik. Sinds het openen van het topic lijk ik wel al een klein beetje vooruitgang te merken, maar dat kan ook zijn omdat ik m'n snaren wat lager heb gezet. :facepalm:

Oh en ter info, ik gebruik het rood gemarkeerde gedeelte om te schlappen.

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat probleem uit het filmpje is techniek :) Deze beste man is duidelijk niet gewend aan een 6-snaar (demping!) en waarschijnlijk speelt de snaarafstand ook een rol.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

interresant topic.

En nou ik hier toch ben leg ik mijn probleem ook schaamteloos over voor :P Mijn probleem met slappen is dat ik, op de een of andere manier, als ik de A snaar aanslaat ook altijd de E snaar laat vibreren waardoor je er dus een ongewenste extra ondertoon krijgt. Althans ik vind het ongewenst zou zo niet kunnen zeggen of het aan de bas ligt of mijn ondermate techniek. Ik heb hier overigens geen les in gehad en ook ik verdiep me hier net in. Maar lijkt mij niet de bedoeling dat je met 1 slap 2 verschillende snaren laat vibreren of sla ik nu totaal de plank mis :dance:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik mag niet dubbel quoten maar anders had ik Rieno's reactie herpost.

tis echt een techniek kwestie: enerzijds is je demping schijnbaar niet optimaal en anderzijds is je aanslag mss ook niet accuraat genoeg.
probeer bv elke vinger van je frethand goed te gebruiken om de andere snaren af te dempen.
kijk anders maar eens goed naar de bekende slap spelers op YT en let vooral op hoe zij het dempen aanpakken.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

dus basicly,

blijven oefenen! :jam: :finger: :dance: :wall: :oudezak:
Laatst gewijzigd door Sanbass87 op 13 aug 2014, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Len schreef:maar dat kan ook zijn omdat ik m'n snaren wat lager heb gezet. :facepalm:
Ik merk zelf idd, dat mijn cort basje minder goed is afgesteld dan mijn yamaha en dat ook zeker een degelijk zoniet groot verschil maakt
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Len schreef:Brrr, zo'n duimpje.
Thumps up! :?
Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
DiMarco

Bericht door DiMarco »



25 jaar geleden heb ik mezelf leren slappen, een beetje op de flea manier. Bas lekker laag en met de zijkant van mijn duim beetje diagonaal de snaar bovenop zijn bakkes rammen. Aktie en snaarspanning van het instrument zijn daarbij van vitaal belang om snelheid te halen bijv. Voor double bouncing. Ik slap agressief en hard, speelde toendertijd ook hardcore/metal crossover op een fretless en het kon niet gek genoeg. Slappen, arpeggios tappen, accoorden spelen noem maar op. Ik dacht daarbij verder nergens over na.

Toen ik een paar jaar geleden echt goede bassisten ging bekijken als Vic Wooten en Marcus Miller zag ik dat ze de heel interessante doublethumb techniek gebruiken. Sindsdien probeer ik dit ook maar mijn hand gaat automatisch terug naar hard bovenop de snaren rammen wat ik ook probeer.

Moraal van dit verhaal: slechte techniek is bijna schier onmogelijk af te leren. Ik zal nooit een funky maar altijd een hardcore slapgeluid hebben zonder de subtiliteit die ik zou willen. :(
Plaats reactie