Onregelmatige toon aanslaan met wijs- en middelvinger.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Onregelmatige toon aanslaan met wijs- en middelvinger.

Bericht door Maarten_E »

Hallo iedereen,

Als ik fingerstyle aan het spelen ben op mijn bas, doe ik dar normaal gesproken met mijn wijsvinger en mijn middelvinger.
Echter, al zo lang als ik bas speel zit er een verschil in het geluid dat uit de ene en de andere vinger komt.
Met mijn wijsvinger klinkt het geluid een stuk opener en voller dan met de middelvinger, die een stuk doffer klinkt.
Zeker versterkt is dit goed te horen, en het klinkt zelfs bijna alsof ten opzichte van het aanslaan met de wijsvinger, ik met de middelvinger aansla met de toneknop een stukje dichtgedraaid.
Ik sla aan met dezelfde kracht, en op nagenoeg dezelfde plek (direct boven het element van mijn Precision).
Ik heb even aan mijn vingers gevoeld ,en het lijkt alsof de vingertop van mijn wijsvinger wat puntiger is. Dit zou voor mij wel een gedeelte kunnen verklaren, aangezien een plectrum (dat veel dunner is dan een vinger) ook wat feller klinkt.
Is hier iets aan te doen, ik kom er zelf zo vlug niet uit, en met één vinger spelen is voor de wat snellere stukken niet echt een optie, ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Maarten
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Niks aan te doen. Is zo, en perfect gelijk klinkend krijg je ze nooit!
Je kan het gebruiken als soundkeuze, bij de stukken die je met 1 vinger kan spelen.

Daarover; Tim Commerford zegt "Als ik het met één vinger kan spelen, speel ik het met één vinger!"

Maar dan in 't engels.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dat is ook een typische techniek kwestie: de Heilige Graal van nul verschil tussen je wijs- en middelvinger is slechts weinigen gegund maar je kunt het met oefenen wel tot een minimaal verschil beperken.
langzaam tempo, simpele patronen, elke aanslag even lang/kort maken door telkens tegen de onderliggende snaar tot rust te komen en alle focus op hoe de twee vingers klinken.
en doorzetten. vooral van dattum. :wink:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Maarten_E schreef: Ik sla aan met dezelfde kracht,
Dan met de ene wat harder aanslaan.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Kan je na gaan als je met drié vingers gaat spelen :wink:
Ik heb daar eens een leuk filmpje over gezien van Billy Sheehan. Ik houd niet van de soort muziek die hij speelt, maar van techniek heeft hij wel kaas gegeten! Ik kan het precieze filmpje ff niet vinden op YT, maar er staat daar genoeg over (aanslagtechniek bedoel ik dan). Het doel was om met drie vingers een constante aanslag te krijgen waarbij je niet hoort wlke vinger er gebruikt word. Als je een patroon van vier aanslagen speelt (bijvoorbeeld op elke tel in een vierkwartsmaat) kom je met drie vingers steeds met een andere vinger op de eerste tel uit. De kunst is om dat zo onhoorbaar/gelijkmatig mogelijk te doen.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ach James Jamerson kwam ook een heel eind met één vinger.

Ik speel soms hele stukken met alleen de wijsvinger puur vanwege het geluid. Klinkt idd anders dan met twee of drie vingers.
Op de ene bas is er trouwens meer verschill tussen de vingers hoorbaar dan op de andere bas. Vooral aktieve instrumenten trekken dit wat strakker lijkt het.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ik zeg ook niet dat het met drie vingers per sé beter is als met één vinger hoor. Maar ik denk wel dat je het verschil in geluid tussen de wijs- of middelvinger toch wel enigszins moet kunnen opheffen/minimaliseren. Maar dat vereist wel oefening en je moet ook weten hoe (qua techniek). Niet dat ik zo zou kunnen zeggen hoe, maar daar zijn vast wel YT filmpjes over.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik speel zo ongeveer alles met twee vingers, en het verschil is er wel maar mij stoort het niet.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Gebruik het als inspiratie. Ik denk dat we doordraven als muzikant.
Gewoon lekker spelen en niet zo moeilijk doen.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Daar sluit ik me volledig bij aan. Maar een beetje nerdy ouwehoeren op zijn tijd is soms ook nodig! 8)
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik heb iets vergelijkbaars, wat ik vooral hoor als ik niet op mijn techniek let: er zit meer vlees aan mijn middelvinger dan aan mijn wijsvinger. Het is even zoeken naar een houding, maar in de juiste positie is het verschil tussen beide vingers niet zo heel groot.

En verder is perfectie toch maar saai...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Het helpt ook om zachter te spelen, en je versterker wat verder open te zetten.. Levert wel een wat andere sound op..
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

MaartenV schreef:Ik heb iets vergelijkbaars, wat ik vooral hoor als ik niet op mijn techniek let: er zit meer vlees aan mijn middelvinger dan aan mijn wijsvinger. Het is even zoeken naar een houding, maar in de juiste positie is het verschil tussen beide vingers niet zo heel groot.

En verder is perfectie toch maar saai...
Hier zit het 'm in.
Als je het er ook over hebt dat je wijsvinger puntiger voelt.. je moet de bas niet bespelen haast alsof het een spaanse gitaar is maar gebruik het vlees op je vinger.
Kantel dus die vingertoppen zodat als het ware het publiek je nagels kan zien.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Plaats reactie