wie kan mij helpen om bladmuziek om te zetten in tabs?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Er zijn argumenten voor en tegen tablatuur en voor en tegen notenschrift.

Ik heb lange tijd geleden het een en het ander opgezocht en verwerkt in een eindwerkje notenleer dat ik moest ophoesten voor m'n laatste jaar lagere cyclus klassieke gitaar/notenleer aan de muziekacademie. Toevallig was ik toen aan het experimenteren met html en daarom had ik de tekst online gezet. Jaren later heb ik de bijhorende website offline gehaald - door de homepage weg te halen - en dat had me toen best wel wat moeite gekost: de provider was intussen opgeslokt door een andere, die op zijn beurt failliet was, en ik kon alleen maar aan die homepage op een oude computer met een inbelmodem, via een ftp-programma dat gelukkig al die tijd de instellingen onthouden had.
Ik dacht dat ik helemaal verlost was van die website, ook al staat die blijkbaar nog ergens op een godvergeten server god mag weten waar, maar toch heeft Google de webpagina's op een of andere manier te pakken gekregen.

Voor wie het interesseert, hieronder staan de links naar de drie webpagina's over tablatuur versus standaardnotatie. Opgelet: longread. Een aantal dingen zou ik tegenwoordig anders formuleren - voortschrijdend inzicht en zo.
https://www.ping.be/~vdbstp/tabla1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ping.be/~vdbstp/tabla2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ping.be/~vdbstp/tabla3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

john5 schreef:Laat je trouwens niet van de wijs brengen door hoe andere vinden dat je de theorie zou moeten aanleren.
Hij stelt een vraag en krijgt antwoorden. Als hij zich niks van wat anderen zeggen zou moet aantrekken hoeft hij ook geen topic te starten natuurlijk.

Ik heb trouwens (helaas) maar weinig leerlingen die echt goed vloeiend noten kunnen lezen. De meeste kunnen het geduld toch niet echt opbrengen en het blijft dan een beetje stuntelen als het op noten aankomt. De motivatie om het te leren moet ook bij jezelf liggen. Ik heb ook nog geen basmethode ontdekt die echt 'leuk' en muzikaal is en een systematische aanpak heeft om de noten te leren. Leerlingen worden ook niet blij van Simandl bijvoorbeeld (is wel systematisch maar niet leuk of muzikaal). Als iemand hier nog aanbeveling over heeft hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

basloze fret schreef:
john5 schreef:Laat je trouwens niet van de wijs brengen door hoe andere vinden dat je de theorie zou moeten aanleren.
Hij stelt een vraag en krijgt antwoorden. Als hij zich niks van wat anderen zeggen zou moet aantrekken hoeft hij ook geen topic te starten natuurlijk.

Niet van de wijs brengen en niets aantrekken van een ander zijn 2 verschillende zaken.

Afijn, TS snapt wat ik bedoel. Als hij graag zijn nummers dmv tabs leert, prima toch?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Er moet ook onderscheid gemaakt worden tussen partituren kunnen ontcijferen en zichtlezen.

Mijn (beginnende) leerlingen krijgen de eerste 2 lessen "notenleer"? ttz ze krijgen een muziekstuk en dat leg ik eerst uit op papier. In dit beginstadium is notenschrift stukken makkelijker dan tablatuur.
Daarna geef ik nooit nog dergelijke lessen. (tenzij erom gevraagd wordt)
Ik schrijf korte stukjes muziek (met een theoretisch begrip als achtergrond) en die analyseren we.
Om thuis the oefenen krijgen ze een opnamen met, en een zonder bas. Alsook partituur en tablatuur.
Na maanden merk ik dat de meeste leerlingen nog niet eens gemerkt hebben dat pagina 2 in de pdf de tablatuur bevat. 90% gaat door met notenschrift.
Al mijn leerlingen kunnen nummers uitzoeken via notenschrift, terwijl ze dus maar 2 dergelijke lessen krijgen.

Notenschrift abstract noemen is hetzelfde als geschreven taal abstract noemen. Onzin dus.
Het is een kwestie van inzet, zoals met alles.
Naar mijn mening hebben tabs zelden zin (mocht je dan al correcte vinden op het net).
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Basles.be schreef: In dit beginstadium is notenschrift stukken makkelijker dan tablatuur.
Kun je dat uitleggen? tabs lezen is echt super makkelijk voor beginners, dat kan van noten niet gezegd worden.
Zeker hoog op de hals lezen is met tabs een eitje terwijl noten lezen dan toch moeilijk wordt. Dezelfde noot kan ook op meerdere plekken op de hals gespeeld worden, bij tabs zie je meteen waar je het moet pakken. Nadeel van tabs is dat het er ritmisch vaak niet makkelijk eruit ziet en bij die internet tabs staat er vaak al helemaal niks bij qua ritme.

Heb je nog een goede 'noten lees' basmethode voor leerlingen trouwens?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Ik bedoelde het in context van een muziekstuk, daar ze dan onmiddelijk het ritmische aspect ook hebben.
Het begint met de E, F en G als noten en als ze tot 4 kunnen tellen, dan begrijpen ze de ritmiek. De meesten lezen hun eerste stukje na max 15min les.
De lessen die ik geef schrijf ik allemaal zelf. Ik ben nog nooit een boek tegengekomen die ik van begin tot eind de moeite vond.
Door ze zelf te schrijven kan ik makkelijk op alle aspecten een goede opbouw in de lessen stoppen.
De leerlingen muziek leren begrijpen, ze doen nadenken, zoeken, experimenteren en creëren is volgens mij veel belangrijker.
Bij mij wordt er nooit theorie, notenleer, etc op een akademische wijze gegeven. Veel te saai voor de meeste. Maar het kan indien ze het willen.

Trouwens, een vingerzetting die voor de ene werkt is niet noodzakelijk de beste voor iedereen. Als ze het zelf leren uitzoeken, dan leren ze ondertussen hun instrument beter kennen ook.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Basles.be schreef: Ik ben nog nooit een boek tegengekomen die ik van begin tot eind de moeite vond.
Dat heb ik nou ook. Ik heb al zoveel boeken en methodes gezien, maar in de les gebruik er geen een van, meestal alleen bepaalde bladzijden.
Het zou fijn zijn als een goede basmethode was speciaal voor notenlezen die ook nog eens leuk en eenvoudig is.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Als we dan toch :offtopic: bezig zijn, kan dit er ook nog wel bij:

Enkel noten leren lezen is saai maar ook simpel. Muziektheorie bestuderen aan de hand van voorbeelden is complex maar daardoor juist wel leuk.
Wanneer een stuk theorie direct opgevolgd wordt door een stukkie praktijk dan is het voor mij prima verteerbaar. Het helpt ook de motivatie om verder te gaan, omdat je bepaalde keuzes van harmonieën in specifieke stukken muziek beter gaat begrijpen. Bovendien wordt het makkelijker om een stuk muziek uit te vogelen en kun je steeds beter vooraf inschatten waar een harmonie verloop naar toe gaat. Om nog maar te zwijgen over het gestaag toenemend vermogen eenzelfde compositie op steeds meer manieren uit te voeren.
Net zoals een goede schaker vooraf al een sterk vermoeden heeft waar de volgende zet van een collega naar toe gaat. Een leuk bijverschijnsel is dat je dan geconfronteerd wordt met muziekstukken die geheel onverwacht een andere wending nemen. Oftewel: Theorie is leuk en spannend zogauw je de confrontatie met de praktijk aangaat.
Eén van de boeken waar dit goed is uitgewerkt is The Jazz Theory Book van Mark Levine. Vanaf pagina 4, feitelijk pagina 2 van 't eerste hoofdstuk wordt elk stukje theorie geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.
Afbeelding
-Einde offtopic modus-
de spaarzame momenten dat ik een poging deed iets van tabs te leren, bleek dit mij meer tijd en moeite te kosten dan een stuk muziek op gehoor te leren spelen. Mede doordat het merendeel van de aangeboden partituren boordevol fouten zit. Voor mij is de populariteit van tabs dan ook een raadsel.
Laatst gewijzigd door Wiro op 06 sep 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Ik doe het nog weer anders:
ik gebruik geen TAB's, kan geen noten lezen, maar zet in een smalle linker kolom de noten die ik moet spelen (als A# D C etc.) en in een rechterkolom de tekst van het nummer. Op 1 A4 heb ik dan een nummer, en kan zonodig lezend spelen. De stap naar echt noten lezen zou ik wel willen maken...maar...ach...ben gewoon een beetje lui...........
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Dat hoef je met de muziek van Dream Theater niet te proberen :D
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie