Contrabas : 3 of 4 vinger techniek of allebei ?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Contrabas : 3 of 4 vinger techniek of allebei ?

Bericht door MR. LEE »

Ben nèt begonnen op een 3/4 EUB .
Keuze ( ipv een acoustische- ) is gevallen mbt het vervoer ( neemt weinig plaats in ).

Ik kom er al een beetje aardig mee weg in de band ( afwisseld met basgitaar ).

Vóór dat ik me nou maffe dingen aan-leer :
Hoe zit dat nou precies met die 3- of 4 vinger-techniek, wat is aan te raden , en waarvoor :?:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Tot de zevende positie altijd met drie vingers van je linkerhand. Hier zijn de afstanden dusdanig groot dat je met vier vingers nooit zuiver kunt spelen. Vanaf de zevende positie kan dit wel. In de duim-positie, dit is vanaf de twaalfde oftewel het octaaf, moet je in elk geval met vier vingers spelen.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=q3Qpwa5Sf5g[/youtube]
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Bedankt voor de tip Wiro :wink:

Ik ga proberen of ik me dat kan aanleren .
( dat vraagt dus een totaal andere aanpak als op me basgitaartje :cry: )
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Je zult merken dat als je je deze techniek eigen hebt gemaakt dat het ook héél comportabel is om het (af en toe) toe te passen op de basgitaar. Dat is mijn ervaring wel in ieder geval.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

MR. LEE schreef:( dat vraagt dus een totaal andere aanpak als op me basgitaartje :cry: )
Inderdaad. Contrabas kun je niet vergelijken met basgitaar. Zowel links als rechts vergt het een heel andere aanpak. Neem er lekker de tijd voor om de goede techniek onder de knie te krijgen i.p.v klakkeloos basgitaar techniek op de contrabas toe te passen, want vroeg of laat kom je er toch achter dat dat niet werkt. Als je de basistechniek onder de knie hebt kun je altijd nog elementen van andere basgitaar technieken toepassen. Maar dan ben je al een jaartje of twee verder. Ook aan te raden is om een jaar (of liefst nog langer) les te nemen bij een contrabassist, zodat je zeker niks fout aanleert.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik zal 'ns kijken of er hier in de buurt "les" te realiseren valt . :wink:
Plaats reactie