Deleted
... rustig aan ...
Wat mij persoonlijk heel veel geholpen heeft (eye-opener was een concert van Richard Bona waar ik met een hele serie bassisten over de rand van het podium hing en zijn techniek als door een vergrootglas kon aanschouwen -had zo z'n veters aan elkaar kunnen knopen-): Minder kracht gebruiken, zowel met de linker- alsook met de rechterhand. Deze heeft een aantal valkuilen:
- Een beginner heeft vaak een (goedkoop) instrument waar je flink op moet beuken om er een beetje lekkere sound uit te kunnen krijgen.
- Een eenvoudig versterkertje met (te) weinig vermogen eist ook van je dat je gaat raggen.
Gevolg: Timing wordt slordig, doordat je de snaren te ver uitrekt is ook je stemming ver te zoeken.
Goedkope oplossing: Oefen ook regelmatig met koptelefoon en leer jezelf aan zachtjes aan te slaan en tevens met je rechterhand weinig kracht te zetten (met de duim mag je niet knijpen).
Als je eens de kans krijgt op een goed instrument te spelen, zul je vaak merken dat het hierbij het omgekeerde effect heeft: Als je gaat raggen op de snaren lijkt het veel op je eigen goedkope bas en denk je dat het onzin is om zoveel geld uit te geven. Maar als je zachtjes te werk gaat merk je op een gegeven moment dat het lijkt alsof het instrument gaat meezingen. Valkuil hierbij is dat je elk instrument en jezelf de tijd moet gunnen om aan elkaar te wennen voordat je kunt beoordelen of het wel bij je past.
- Een beginner heeft vaak een (goedkoop) instrument waar je flink op moet beuken om er een beetje lekkere sound uit te kunnen krijgen.
- Een eenvoudig versterkertje met (te) weinig vermogen eist ook van je dat je gaat raggen.
Gevolg: Timing wordt slordig, doordat je de snaren te ver uitrekt is ook je stemming ver te zoeken.
Goedkope oplossing: Oefen ook regelmatig met koptelefoon en leer jezelf aan zachtjes aan te slaan en tevens met je rechterhand weinig kracht te zetten (met de duim mag je niet knijpen).
Als je eens de kans krijgt op een goed instrument te spelen, zul je vaak merken dat het hierbij het omgekeerde effect heeft: Als je gaat raggen op de snaren lijkt het veel op je eigen goedkope bas en denk je dat het onzin is om zoveel geld uit te geven. Maar als je zachtjes te werk gaat merk je op een gegeven moment dat het lijkt alsof het instrument gaat meezingen. Valkuil hierbij is dat je elk instrument en jezelf de tijd moet gunnen om aan elkaar te wennen voordat je kunt beoordelen of het wel bij je past.
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
Toen ik les kreeg (gitaar) wist ik van melodie geen bal. De liedjes die ik opkreeg, die kon ik niet beluisteren, want die platen had ik niet. Ik speelde altijd mijn eigen versie. Tot wanhoop van mijn leraar. Die... na enige tijd het wel grappig vond en me mijn gang liet gaan.
Nog steeds ben ik liever bezig met die ongrijpbare nieuwe melodielijn. En heb ik een complete thuis studio. Het leven kan raar lopen. Ook ik had me niet voor kunnen stellen, toen, wat ik nu met de toen vergaarde kennis zou gaan doen...
https://www.soundclick.com/bands/default ... ID=1216279" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog steeds ben ik liever bezig met die ongrijpbare nieuwe melodielijn. En heb ik een complete thuis studio. Het leven kan raar lopen. Ook ik had me niet voor kunnen stellen, toen, wat ik nu met de toen vergaarde kennis zou gaan doen...
https://www.soundclick.com/bands/default ... ID=1216279" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Ik kan er in komen in wat er geschreven wordt maar misschien deze opmerking : ik ken aardig wat bassisten bij wie deze nuttige tips er alleen toe leiden dat hun rechterhand geen kracht meer genereert, de noten verliezen punch omdat de versterker al het werk doet, de snaren worden gestreeld en in combinatie met bvb Precision-bassen krijg je een nietszeggende hoop noten waarbij je amper het karakter hoort van de bas.
Een speler zonder temperament gaat geen punchy bassist worden wanneer het er niet in zit....
Een speler zonder temperament gaat geen punchy bassist worden wanneer het er niet in zit....
what fools these mortals be
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Helemaal eens met Geert. Je moet ook weer niet te zacht aanslaan. Om alles uit je bas en vingers te halen mag je soms best fel aanslaan. Of om de noten lekker te laten kletteren a la Marcus Miller fingerstyle bijvoorbeeld, als het ware door de snaren heen slaan waardoor je een slapachtige toon krijgt.
Goede draad! Bijv. een Jazz en Ric reageren inderdaad heerlijk op krachtig aanslaan wanneer nodig. De fretjes gaan meewerken als geluidsbron en de elementen komen tot leven. Wanneer je zo'n instrument goed hebt leren kennen kan je enorm levendig en expressief spelen al moet je daar natuurlijk wel je best voor doen.
Op mijn aktieve Warwicks is dit wat lastiger. Bijna alles wat je speelt of het nou hard of zacht is klinkt goed en solide. Voordeel is dat het makkelijker speelt en je daardoor ook op hoge snelheden nog goed uit de verf komt. Nadeel is dat het geluid minder levendig is. Toch speel ik vaak en graag op mijn aktieve bassen.
Verder heb ik een vraag: Uit welke componenten bestaat een groove? Het is nogal een complexe combinatie van een aantal zaken in mijn beleving, die ik niet kan uitleggen. Er is mij door onze drummer verteld dat ik een erg lekkere groove neerleg maar ik heb geen idee hoe ik dat doe, ik speel gewoon op gevoel. Hoor ik mijn bas track solo terug dan is het nooit 100% strak op de tel maar mix je de drumsporen erbij dan klopt het en vormt de bas 1 geheel met de drums.
Op mijn aktieve Warwicks is dit wat lastiger. Bijna alles wat je speelt of het nou hard of zacht is klinkt goed en solide. Voordeel is dat het makkelijker speelt en je daardoor ook op hoge snelheden nog goed uit de verf komt. Nadeel is dat het geluid minder levendig is. Toch speel ik vaak en graag op mijn aktieve bassen.
Verder heb ik een vraag: Uit welke componenten bestaat een groove? Het is nogal een complexe combinatie van een aantal zaken in mijn beleving, die ik niet kan uitleggen. Er is mij door onze drummer verteld dat ik een erg lekkere groove neerleg maar ik heb geen idee hoe ik dat doe, ik speel gewoon op gevoel. Hoor ik mijn bas track solo terug dan is het nooit 100% strak op de tel maar mix je de drumsporen erbij dan klopt het en vormt de bas 1 geheel met de drums.
groove is waar je afwijkt van de exacte timing om het geheel beter te maken
dan is het groove
dan is het groove
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Met andere woorden: Slordige timing = groove.
En met midi of een andere bas-generator zou je dan geen groove kunnen neerzetten zolang je de timing exact houdt?
Voorbeeld van een lekkerrrrrRRRrrre groove die voor mijn rooie oortjes knap strak getimed wordt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-N_SqtFerjg[/youtube]
En met midi of een andere bas-generator zou je dan geen groove kunnen neerzetten zolang je de timing exact houdt?
Voorbeeld van een lekkerrrrrRRRrrre groove die voor mijn rooie oortjes knap strak getimed wordt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-N_SqtFerjg[/youtube]
Laatst gewijzigd door Wiro op 25 sep 2014, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
waarom hebben ze er anders terug een humanizer functie op gezet ?Wiro schreef: Met andere woorden: Slordige timing = groove.
En met midi of een andere bas-generator zou je dan geen groove kunnen neerzetten zolang je de timing exact houdt?
en neem nu een walking bassline dat kan ook grooven maar als je dat inprogrammeert zonder een klein beetje variatie durf ik wedden dat het niet zo levendig gaat overkomen
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
groove heeft álles...en niets met timing te maken.
ff vrij vertaald naar een verhaaltje dat ik Richard Bona eens heb horen vertellen ergens...
"je moet je dat zo voorstellen, een groove hebben: 5 vrienden lopen samen met mekaar door de straat en iedereen kan gewoon zo aan hun afzien dat het vrienden zijn, die pret hebben en samen één toffe groep vormen. één harmonieuze vibe, het straalt er gewoon vanaf..
dan besluit één van die gasten plots een steen op te rapen en een ruit in te gooien...en weg is die vibe.
weg is die groove die ze samen hadden."
groove wordt bepaald door een hoop verschillende dingen: timing, samenspel, frasering, dynamiek.
als al die dingen samenvallen, krijg het muziekstuk een groove.
vrijwel alles kan een groove hebben dus, maakt niet uit welke muziek genre, mits al die factoren aanwezig zijn en vooral door iedereen gedragen en gespeeld worden.
ik weet, het blijft een wazig verhaal, maar dit is wat ik mensen vertel als ze me vragen wat "een groove" is.
daarna staan ze me nog stom aan te kijken dus of je hier écht wat aan hebt....ik weet het niet!
ff vrij vertaald naar een verhaaltje dat ik Richard Bona eens heb horen vertellen ergens...
"je moet je dat zo voorstellen, een groove hebben: 5 vrienden lopen samen met mekaar door de straat en iedereen kan gewoon zo aan hun afzien dat het vrienden zijn, die pret hebben en samen één toffe groep vormen. één harmonieuze vibe, het straalt er gewoon vanaf..
dan besluit één van die gasten plots een steen op te rapen en een ruit in te gooien...en weg is die vibe.
weg is die groove die ze samen hadden."
groove wordt bepaald door een hoop verschillende dingen: timing, samenspel, frasering, dynamiek.
als al die dingen samenvallen, krijg het muziekstuk een groove.
vrijwel alles kan een groove hebben dus, maakt niet uit welke muziek genre, mits al die factoren aanwezig zijn en vooral door iedereen gedragen en gespeeld worden.
ik weet, het blijft een wazig verhaal, maar dit is wat ik mensen vertel als ze me vragen wat "een groove" is.
daarna staan ze me nog stom aan te kijken dus of je hier écht wat aan hebt....ik weet het niet!