Deleted

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Deleted

Bericht door Dennis »

:D
Laatst gewijzigd door Dennis op 29 sep 2015, 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

... rustig aan ...

Bericht door Wiro »

Wat mij persoonlijk heel veel geholpen heeft (eye-opener was een concert van Richard Bona waar ik met een hele serie bassisten over de rand van het podium hing en zijn techniek als door een vergrootglas kon aanschouwen -had zo z'n veters aan elkaar kunnen knopen-): Minder kracht gebruiken, zowel met de linker- alsook met de rechterhand. Deze heeft een aantal valkuilen:
- Een beginner heeft vaak een (goedkoop) instrument waar je flink op moet beuken om er een beetje lekkere sound uit te kunnen krijgen.
- Een eenvoudig versterkertje met (te) weinig vermogen eist ook van je dat je gaat raggen.

Gevolg: Timing wordt slordig, doordat je de snaren te ver uitrekt is ook je stemming ver te zoeken.

Goedkope oplossing: Oefen ook regelmatig met koptelefoon en leer jezelf aan zachtjes aan te slaan en tevens met je rechterhand weinig kracht te zetten (met de duim mag je niet knijpen).

Als je eens de kans krijgt op een goed instrument te spelen, zul je vaak merken dat het hierbij het omgekeerde effect heeft: Als je gaat raggen op de snaren lijkt het veel op je eigen goedkope bas en denk je dat het onzin is om zoveel geld uit te geven. Maar als je zachtjes te werk gaat merk je op een gegeven moment dat het lijkt alsof het instrument gaat meezingen. Valkuil hierbij is dat je elk instrument en jezelf de tijd moet gunnen om aan elkaar te wennen voordat je kunt beoordelen of het wel bij je past.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Toen ik les kreeg (gitaar) wist ik van melodie geen bal. De liedjes die ik opkreeg, die kon ik niet beluisteren, want die platen had ik niet. Ik speelde altijd mijn eigen versie. Tot wanhoop van mijn leraar. Die... na enige tijd het wel grappig vond en me mijn gang liet gaan.

Nog steeds ben ik liever bezig met die ongrijpbare nieuwe melodielijn. En heb ik een complete thuis studio. Het leven kan raar lopen. Ook ik had me niet voor kunnen stellen, toen, wat ik nu met de toen vergaarde kennis zou gaan doen...

https://www.soundclick.com/bands/default ... ID=1216279" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Hey Wiro, wat je zegt klopt wat mij betreft inderdaad! Maar het is wel echt kijken per instrument hoeveel kracht je daadwerkelijk moet zetten! Op mijn jazzbas merk ik dat ik het een lekker geluid vind geven wanneer ik wat harder aansla met name hoger op de hals
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Mee eens, per instrument is het anders, maar het punt van Wiro is een heel goede. Zet je versterker harder.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik kan er in komen in wat er geschreven wordt maar misschien deze opmerking : ik ken aardig wat bassisten bij wie deze nuttige tips er alleen toe leiden dat hun rechterhand geen kracht meer genereert, de noten verliezen punch omdat de versterker al het werk doet, de snaren worden gestreeld en in combinatie met bvb Precision-bassen krijg je een nietszeggende hoop noten waarbij je amper het karakter hoort van de bas.
Een speler zonder temperament gaat geen punchy bassist worden wanneer het er niet in zit....
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Helemaal eens met Geert. Je moet ook weer niet te zacht aanslaan. Om alles uit je bas en vingers te halen mag je soms best fel aanslaan. Of om de noten lekker te laten kletteren a la Marcus Miller fingerstyle bijvoorbeeld, als het ware door de snaren heen slaan waardoor je een slapachtige toon krijgt.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Wat een prachtige beschrijvingen bij elkaar. Dit is een prachtige masterclass. En niemand praat tegen elkaar in. De passie voor je beste geluid, liefde voor een instrument en vakmanschap.
Ik stap er snel weer tussen uit ..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Goede draad! Bijv. een Jazz en Ric reageren inderdaad heerlijk op krachtig aanslaan wanneer nodig. De fretjes gaan meewerken als geluidsbron en de elementen komen tot leven. Wanneer je zo'n instrument goed hebt leren kennen kan je enorm levendig en expressief spelen al moet je daar natuurlijk wel je best voor doen.

Op mijn aktieve Warwicks is dit wat lastiger. Bijna alles wat je speelt of het nou hard of zacht is klinkt goed en solide. Voordeel is dat het makkelijker speelt en je daardoor ook op hoge snelheden nog goed uit de verf komt. Nadeel is dat het geluid minder levendig is. Toch speel ik vaak en graag op mijn aktieve bassen.

Verder heb ik een vraag: Uit welke componenten bestaat een groove? Het is nogal een complexe combinatie van een aantal zaken in mijn beleving, die ik niet kan uitleggen. Er is mij door onze drummer verteld dat ik een erg lekkere groove neerleg maar ik heb geen idee hoe ik dat doe, ik speel gewoon op gevoel. Hoor ik mijn bas track solo terug dan is het nooit 100% strak op de tel maar mix je de drumsporen erbij dan klopt het en vormt de bas 1 geheel met de drums.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

groove is waar je afwijkt van de exacte timing om het geheel beter te maken
dan is het groove
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

:shock: Met andere woorden: Slordige timing = groove. :lol:
En met midi of een andere bas-generator zou je dan geen groove kunnen neerzetten zolang je de timing exact houdt?

Voorbeeld van een lekkerrrrrRRRrrre groove die voor mijn rooie oortjes knap strak getimed wordt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-N_SqtFerjg[/youtube]
Laatst gewijzigd door Wiro op 25 sep 2014, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

En zelfs consequent afwijken van de timing (voorin of achterin spelen) is lang niet altijd gewenst, dat verschilt per muziekstijl :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Wiro schreef::shock: Met andere woorden: Slordige timing = groove. :lol:
En met midi of een andere bas-generator zou je dan geen groove kunnen neerzetten zolang je de timing exact houdt?
waarom hebben ze er anders terug een humanizer functie op gezet ?
en neem nu een walking bassline dat kan ook grooven maar als je dat inprogrammeert zonder een klein beetje variatie durf ik wedden dat het niet zo levendig gaat overkomen
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

groove heeft álles...en niets met timing te maken. :?:

ff vrij vertaald naar een verhaaltje dat ik Richard Bona eens heb horen vertellen ergens...

"je moet je dat zo voorstellen, een groove hebben: 5 vrienden lopen samen met mekaar door de straat en iedereen kan gewoon zo aan hun afzien dat het vrienden zijn, die pret hebben en samen één toffe groep vormen. één harmonieuze vibe, het straalt er gewoon vanaf..
dan besluit één van die gasten plots een steen op te rapen en een ruit in te gooien...en weg is die vibe.
weg is die groove die ze samen hadden."

groove wordt bepaald door een hoop verschillende dingen: timing, samenspel, frasering, dynamiek.
als al die dingen samenvallen, krijg het muziekstuk een groove.

vrijwel alles kan een groove hebben dus, maakt niet uit welke muziek genre, mits al die factoren aanwezig zijn en vooral door iedereen gedragen en gespeeld worden.

ik weet, het blijft een wazig verhaal, maar dit is wat ik mensen vertel als ze me vragen wat "een groove" is. :mrgreen:
daarna staan ze me nog stom aan te kijken dus of je hier écht wat aan hebt....ik weet het niet!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Richard Bona is een wijs man........

Groove is inderdaad een gevoel, en eigenlijk niet uit te leggen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie