vraag ivm piccolo string tuning ... help

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joris0123
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 mar 2009, 17:46

vraag ivm piccolo string tuning ... help

Bericht door joris0123 »

Hallo iedereen.

Ik had nog een extra basgitaar staan waarop ik zelden speel (lang verhaal, en totaal buiten te kwestie)

Ik heb er een setje piccolo-strings voor gekocht, omdat ik de laatste tijd wel wat video's tegenkwam van Oa. "Zander Zon" en "TommyLeeDepp" (AANRADER voor alle bassisten onder ons!).

Ik heb deze gestemd naar eigen horen EADG, geluid is okee maar niet zoals ik hoor op youtube.

Concreet mijn vraag:
Op wikipedia lees ik:
" The tuning is E2-A2-D3-G3. which is the same as the lower 4 string on a guitar. "

Als ik kijk heb ik, E6-A5-D4-G3, dat is hetzelfde als op mijn gewone bas.
Kan iemand mij zeggen hoe ik die 6-5-4-3 naar 2-2-3-3 moet krijgen ?!
Ik gok dat het iets met een octaaf zal te maken hebben, als ik hem blijf harder aanspannen, kom ik dan automatisch een cijfer hoger ?

als je G5 hebt (als dat zou bestaan) en je draait hem strakker op, kom je dan op een A4-B4- enz enz ?

Kan iemand mij dit zeggen? Ik kan het niet meteen terugvinden, oh en ik ken niks van octaven of muziektheorie, maar dat had je waarschijnlijk al door ondertussen :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Geen idee wat je met al die getallen bedoeld. Maar ik zou zeggen gebruik een stemapparaat. Stemming is inderdaad zoals de laagste 4 snaren van een gitaar. Kijk uit met de snaren te hoog draaien (naar het verkeerde octaaf). Je kan ook luisteren naar youtube 'gitaar stem videos' en dan je piccolobas afstemmen op laagste 4 snaren van een gitaar.

Ik heb zelf ook een piccolo bas stemming gebruikt, maar na een paar maanden was ik er toch klaar mee. Ik mis de echte bas dan toch, het wordt erg gitaristisch. Kan echter wel leuk zijn voor een paar nummers.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als jij je gewone basgitaar op standaardstemming hebt (E-A-D-G voor een viersnaar), en op de juiste toonhoogte hebt gestemd, zit je E-snaar op E1. Je piccolo-stemming zou dan precies 1 octaaf hoger moeten zijn.

"E6-A5-D4-G3" betekent dat je E-snaar hoger staat gestemd dan de A-naar eronder, en de A-snaar weer hoger dan de D-snaar eronder. Ik denk dat je de nummers niet helemaal begrepen hebt, als ik eerlijk ben.

Afbeelding

De nummers refereren aan de octaven, zoals ook weergegeven op de piano. Hoe lager het getal, des te lager (meer links) je op een pianoclavier zit. De roodgemarkeerde toets is de centrale C, of C4.
Dat is explosieve kennis, als je met stemmingen wilt werken... :facepalm:

- Overzicht stemmingen snaarinstrumenten
- De negen C'en
- Bron van het clavier hierboven
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie